Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

kodax

Så dere mener altså at en mail der Tesla sier at den forventede starten på produksjonen er flyttet til midten av året (men ikke sier noe om leveringstidspunktet) vil være god informasjon? Jeg vil hevde at det bare skaper mer forvirring.

Igjen; jeg forsvarer ikke at Tesla har informert om forventet produksjonsstart på bestillingssidene sine i det hele tatt, men jeg kan bare ikke forstå at dere kan mene at det kan komme noe godt ut av en slik "informasjonsmail" som jo ikke sier noe om når kunden kan forvente å få bilen sin, da det er svært mange ukjente faktorer som ikke er opplyst om; antall bestillinger, produksjonstempo på en helt ny fabrikk med potensielt ny teknologi etc.
Hvis derimot Tesla hadde sendt en mail om når kunden kunne forvente å motta bilen sin, da hadde jeg vært enig i at det hadde vært et stort poeng med en slik mail, men det er altså ikke det det er snakk om.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Synes det hadde vært ryddig at de opplyste noe om milepælene i prosjektet sitt. Dette er store penger og stort komplekst prosjekt. Hvis ikke de har en prosjektplan her så vet ikke jeg. Dette har de kontroll på, og de vet nøyaktig når de skal starte opp linja, og hvor stor risikoen er for at det ikke skjer.
Hvorfor gjør de (og alle andre bilmerker) så ikke det? De ønsker ikke flagge det de opplever som en hemmelig konkurransefordel? Vil ikke dytte fra seg kunder som velger noe annet enn å vente? kjemepstor risiko og har identifisert at gjeldende plan uansett ikke holder?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

trykkertor

Sitat fra: kodax på mandag 08. februar 2021, klokken 14:18
Så dere mener altså at en mail der Tesla sier at den forventede starten på produksjonen er flyttet til midten av året (men ikke sier noe om leveringstidspunktet) vil være god informasjon? Jeg vil hevde at det bare skaper mer forvirring.
Hæh!?
Klassisk feie for Teslas dør-argumentasjon.

Da jeg var i tidlig forhåndsbestilling av både Ampera-e, Kona Electric og e-Niro før modellene i det hele tatt var i nærheten av produksjon, fikk vi jevnlig oppdateringer om hvor i prosessen produsenten var.

Her er en skjermdump.
Det var ikke mange Kona-Electric kunder som ble forvirret av stadig oppdateringer.
Heller motsatt.

Rubenel

Ja, synes at en mail om at forventet produksjonstart er endret hadde vært grei info. For dere som blir forvirret av en slik enkel og grei mail, er det bare å ikke tenke så mye på det, og vente på levering. Godt eksempel her hvordan andre firma gjør det, og at det er helt vanlig praksis å oppdatere kundene sine
2020 MG ZS EV

kodax

At vi elbilnerder her inne hadde fått boe fornuftig ut av en slik mail kan jeg gå ned på, men jeg mener at de fleste som har bestilt ikke ville skjønt hva en sånn mail egentlig sa, og at den da bare ville bare skapt mer forvirring.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rubenel

Er ikke de fleste litt nerd når de forhåndsbestiller så tidlig ;)
2020 MG ZS EV

Electric cars in Norway

Otkristo

Rykter om at de første demobilene er komt til Europa.

daktari

Til teknisk opplæring på verksted? Testbiler for EU?
Noen bør asap kartlegge om båten kom fra US eller Kina!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

sinhal

Kom vel inn en båt i går som gikk fra San Fransisco 16 Januar. (Glovis Captain)

telcontar

https://motor.no/elon-musk-fabrikk-forsinkelse/teslas-berlin-fabrikk-er-kraftig-forsinket/191583 <-- Tror Tesla alltid er litt på hæla med å få plass godkjenning/betale i tide osv. For håpe det nye estimatet for produksjonsstart midten av 2021 har denne forsinkelsen innbakt.

najtrox

Sitat fra: telcontar på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:56
https://motor.no/elon-musk-fabrikk-forsinkelse/teslas-berlin-fabrikk-er-kraftig-forsinket/191583 <-- Tror Tesla alltid er litt på hæla med å få plass godkjenning/betale i tide osv. For håpe det nye estimatet for produksjonsstart midten av 2021 har denne forsinkelsen innbakt.

Leste denne, men det virker på meg som mye synsing. Er det batterifabrikken de snakker om når det er snakk om bygninger som er kritiske for å starte produksjonen? De har også bygget en fabrikk i Shanghai, så hvor mye manglende erfaring det er vet jeg ikke.
Det skrives også at de kan få "mindre" tilskudd enn antatt, men det eneste som står er jo at myndighetene ikke har bekreftet summen Business Insider rapporterte.. fins det noen bedre kilder på noe av dette?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

anorway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA