Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Tesla er on track in China og da er de vel det samme når det gjelder utlevering TMY i Norge. Herlig. Les dagens nyhet under.

Tesla starts Model Y deliveries in China in a big way

Fred Lambert - Jan. 18th 2021 9:13 am ET  @FredericLambert

Tesla has started Model Y deliveries in China and they did it in a big way with deliveries in 10 major cities at once.

As we previously reported, Tesla is using a new vehicle introduction strategy for Model Y. Unlike previous vehicle programs, which were launched in different markets with vehicles imported from Tesla's Fremont factory in California, Tesla is only introducing Model Y in new markets once the vehicle is being produced there.

For the past nine months, Tesla has been expanding Gigafactory Shanghai to prepare for the production of the electric SUV.

The plant has more than doubled in size.

https://electrek.co/2021/01/18/tesla-starts-model-y-deliveries-china-big-way/

MaxQ

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:40
Tesla er on track in China og da er de vel det samme når det gjelder utlevering TMY i Norge.

[...]Tesla is using a new vehicle introduction strategy for Model Y [...] Tesla is only introducing Model Y in new markets once the vehicle is being produced there.

Så lenge du ikke tror at model Y i Norge kommer fra Kina så er det vel greit å anta at de er "on track", men tror ikke det betyr "tidlig 2021" men heller til høsten og da fra den tyske fabrikken som jo vil være vår "lokal fabrikk". Det er i hvertfall slik jeg leser og tolker mediebildet rundt model Y for tiden. Og jeg vil være svært happy om jeg fikk en model Y fra Tyskland i stede for USA, tipper de i Tyskland også har bedre byggekvalitet (slik som i Kina) vs USA bygde biler til nå har hatt. Så ventetiden vil være verdt det i mine øyne.

Dette samsvarer også godt med hva beecks skrev nylig i tråden her:
Sitat fra: beecks på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:28
Jeg snakket med en hos Tesla i dag som jeg har snakket med tidligere med tanke på levering av Model Y.
Han sa at de har fått signaler om at bilene som skal leveres i Norge skal komme fra Tyskland. Han mente de ville begynne levering sen sommer/høst en gang...
Sa at MY i Norge ikke skulle komme fra USA eller Kina.

hemi

Electric cars in Norway

Elon sa jo for lenge  siden at TMY for Europa skulle lages i Tyskland. Det står seg. I rute sikkert.

https://electrek.co/2020/04/09/elon-musk-tesla-model-y-europe-gigafactory-berlin/

Jeg skrev:
Tesla er on track in China og da er de vel det samme når det gjelder utlevering TMY i Norge.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. desember 2020, klokken 00:52(Ser at Tesla har gjenopptatt byggingen etter at den var stanset grunnet manglende garantbetaling på 100 mill Euro. De har fått ny frist i januar)

Gjenopptatt? Stoppet det noen gang opp?

Ifølge Internettet så måtte de stoppe opp med å ta vekk trær og jobbe i Paint Shoppen, ja...

https://www.businessinsider.com/tesla-gigafactory-berlin-construction-halted-unpaid-100-million-deposit-2020-12?r=US&IR=T
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:38
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:15Gjenopptatt? Stoppet det noen gang opp?

Ifølge Internettet så måtte de stoppe opp med å ta vekk trær og jobbe i Paint Shoppen, ja...

https://www.businessinsider.com/tesla-gigafactory-berlin-construction-halted-unpaid-100-million-deposit-2020-12?r=US&IR=T

Så de måtte slutte å hogge trær og jobbe på maleverkstedet? Men resten av konstruksjonen fortsatte åpenbart, for det var flere videooppdateringer underveis av at de fortsatte å jobbe på fabrikkbygningene.

Jeg tviler faktisk på at de måtte stoppe noe som helst. Business Insider har ikke akkurat stor troverdighet når det gjelder Tesla. Det har vært mange falske påstander om fabrikken i Tyskland, som dette vannet de visstnok mistet på grunn av ubetalte regninger men som helt mirakuløst viste seg å være der likevel.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:38
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:15Gjenopptatt? Stoppet det noen gang opp?

Så de måtte slutte å hogge trær og jobbe på maleverkstedet? Men resten av konstruksjonen fortsatte åpenbart, for det var flere videooppdateringer underveis av at de fortsatte å jobbe på fabrikkbygningene.

Jeg tviler faktisk på at de måtte stoppe noe som helst. Business Insider har ikke akkurat stor troverdighet når det gjelder Tesla. Det har vært mange falske påstander om fabrikken i Tyskland, som dette vannet de visstnok mistet på grunn av ubetalte regninger men som helt mirakuløst viste seg å være der likevel.

Var ikke bare Businessinsider som skrev det...var flere medier...inkl Teslarati...
De måtte ikke stoppe alt. Det var kun de to tingene de måtte stoppe, men skogen skulle jo ikke fjernes for å brenne ved. Det er jo det de skal gjøre etterpå så dermed blir litt forsinket....og malingsboksen vil jo nå være full av sand siden de ikke kommer til å få tid til å vaske før de maler bilene...

https://insideevs.com/news/461097/germany-tesla-giga-berlin-interrupted-again/

chargedup

Er mange som har skrevet om dette, ikke kun business insider. Er noen som lett avfeier medier som ikke er positive som "fake news" eller sponset av fossilbilindustrien/shortere osv. Electrek var vel ansett som ekstremt pro Tesla (iaf før Elon og Fred begynte å krangle har jeg blitt fortalt her i Tesladelen tidligere) og de har også rapportert om både vannstenging og kravet om 100 mil EUR med tyske aviser/nyhetsbyrå som kilder.

Vannstenging pga ubetalt regning ble skrevet om den 15.10.20 av mange internasjonale og tyske medier, men ble oppdatert av tyske DPA (henvises til feks her: https://apnews.com/article/berlin-europe-762cda8830dd1bfedad0651d29e7567f ) fredag den 16.10.20 om at regningen var betalt og at de var på vei for å sette på vannet igjen.

At Tesla ikke alltid har helt styr på økonomi/organisasjonen/økonomisystemer i Norge ble vel sist skrevet om av norske medier i starten av 2020 da de hadde 7,7 mill i betalingsanmerkninger i Norge og nok en gang skyldte på systemfeil (for det er ikke første gang de har massevis av betalingsanmerkninger (og minst en konkursbegjæring) mot seg i Norge og skylder på systemfeil). At Tesla skal ha en systemfeil i Tyskland også, som gjør at noen faktura ikke blir betalt, virker veldig troverdig. Virker jo som at organisasjonen er såpass tungrodd at når noe galt skjer (betalingen ikke går igjennom til forfall om det er pga KID eller andre feil), så er Elon den eneste med fullmakt til å godkjenne fakturaen for at den skal betales.

Småting/filleting som dette kan selvfølgelig ha liten innvirkning på når fabrikken åpner, men "mange bekker små gjør en stor å"...
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

Sitat fra: chargedup på onsdag 20. januar 2021, klokken 16:41
Er mange som har skrevet om dette, ikke kun business insider. Er noen som lett avfeier medier som ikke er positive som "fake news" eller sponset av fossilbilindustrien/shortere osv. Electrek var vel ansett som ekstremt pro Tesla (iaf før Elon og Fred begynte å krangle har jeg blitt fortalt her i Tesladelen tidligere) og de har også rapportert om både vannstenging og kravet om 100 mil EUR med tyske aviser/nyhetsbyrå som kilder.

Vannstenging pga ubetalt regning ble skrevet om den 15.10.20 av mange internasjonale og tyske medier, men ble oppdatert av tyske DPA (henvises til feks her: https://apnews.com/article/berlin-europe-762cda8830dd1bfedad0651d29e7567f ) fredag den 16.10.20 om at regningen var betalt og at de var på vei for å sette på vannet igjen.

At Tesla ikke alltid har helt styr på økonomi/organisasjonen/økonomisystemer i Norge ble vel sist skrevet om av norske medier i starten av 2020 da de hadde 7,7 mill i betalingsanmerkninger i Norge og nok en gang skyldte på systemfeil (for det er ikke første gang de har massevis av betalingsanmerkninger (og minst en konkursbegjæring) mot seg i Norge og skylder på systemfeil). At Tesla skal ha en systemfeil i Tyskland også, som gjør at noen faktura ikke blir betalt, virker veldig troverdig. Virker jo som at organisasjonen er såpass tungrodd at når noe galt skjer (betalingen ikke går igjennom til forfall om det er pga KID eller andre feil), så er Elon den eneste med fullmakt til å godkjenne fakturaen for at den skal betales.

Småting/filleting som dette kan selvfølgelig ha liten innvirkning på når fabrikken åpner, men "mange bekker små gjør en stor å"...
Noe rot og tull er helt normalt i slike prosjekter. Sakene er helt sikkert reelle, men med min erfaring fra store prosjekter er dette "fjæra som ble til 10 høns" og typisk clickbait. Nyheter om Tesla, spesielt dårlige, selger som isvann i ørkenen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Er jo vanskelig å forklare en ubetalt regning på 1 milliard kroner med rot...og høne....var visst blitt purret flere ganger.

Angående alle de ubetalte regningene i Norge så skyldte Tesla på ERP-systemet, men det viste seg da at de var på nippet til konkurs, og Elon selv ville godkjenne alle utbetalingene. Senere har Elon takket Norge for å ha reddet ræven hans og Teslas over kneiken...og det tror jeg på. Vi kan være stolte i Norge for å vært med å bidratt til verdens elbil-innføring, bekreftet av DNV GL: (bare for å gå helt off-topic)
https://www.aftenposten.no/norge/i/awElq4/norges-rekordstore-andel-elbiler-gir-store-co2-kutt-i-hele-verden

chargedup

Ja, altså det skrives sjelden om slike små problemer når feks Veidekke bygger noe. Tesla er en klikkvinner, om det er dårlige eller gode nyheter. Hvis Oslo kommune hadde kuttet vanntilførselen til et av Veidekkes prosjekter pga ubetalte faktura, tror jeg faktisk det også hadde blitt en mediesak. Poenget med mitt forrige innlegg var bare at noen nevnte at Business Insider var tvilsomme fordi de har skrevet negativt om Tesla tidligere og da viste jeg til at det var mange andre aviser/kilder som hadde skrevet om de samme hendelsene i Tyskland (feks dpa, Deutsche Presse-Agentur GmbH, som ifølge google/wikipedia er det største nyhetsbyrået i Tyskland).

Tesla burde etter min mening prøve å løse slike ting før fristene går ut, feks ved å betale faktura før det går så langt som betalingsanmerkning i Norge eller vannet stenges i Tyskland, da de vet at pressen kaster seg over slike saker. Jeg har null erfaring med store byggeprosjekter, men vet av erfaring at det er unormalt for bedrifter med OK likviditet å få flere betalingsanmerkninger eller vannet avstengt. Systemfeil rettes lenge før kravene går så langt, hvis ikke løses det ved å gjøre manuelle betalinger.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

Sitat fra: chargedup på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:40
Ja, altså det skrives sjelden om slike små problemer når feks Veidekke bygger noe. Tesla er en klikkvinner, om det er dårlige eller gode nyheter. Hvis Oslo kommune hadde kuttet vanntilførselen til et av Veidekkes prosjekter pga ubetalte faktura, tror jeg faktisk det også hadde blitt en mediesak. Poenget med mitt forrige innlegg var bare at noen nevnte at Business Insider var tvilsomme fordi de har skrevet negativt om Tesla tidligere og da viste jeg til at det var mange andre aviser/kilder som hadde skrevet om de samme hendelsene i Tyskland (feks dpa, Deutsche Presse-Agentur GmbH, som ifølge google/wikipedia er det største nyhetsbyrået i Tyskland).

Tesla burde etter min mening prøve å løse slike ting før fristene går ut, feks ved å betale faktura før det går så langt som betalingsanmerkning i Norge eller vannet stenges i Tyskland, da de vet at pressen kaster seg over slike saker. Jeg har null erfaring med store byggeprosjekter, men vet av erfaring at det er unormalt for bedrifter med OK likviditet å få flere betalingsanmerkninger eller vannet avstengt. Systemfeil rettes lenge før kravene går så langt, hvis ikke løses det ved å gjøre manuelle betalinger.
Jeg har jobbet i store prosjekter mot store utenlandske selskaper. Det tenker IKKE som oss nordmenn! Oppleves det som frusterende og uforståelig...JAAA. Det er ikke uvanlig at de helt bevisst betaler regninger etter forfall. Hvorfor er det sikkert noen andre som vet. Det som er helt klart er at ledelse og bedriftskultur/filosofi kan være fundamentalt forskjellig fra vår tankemåte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MaxQ

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:53
Elon sa jo for lenge  siden at TMY for Europa skulle lages i Tyskland. Det står seg. I rute sikkert.

https://electrek.co/2020/04/09/elon-musk-tesla-model-y-europe-gigafactory-berlin/

Jeg skrev:

Beklager, ser fortsatt ikke sammenhengen med hvordan de ligger an i Kina skal være direkte overførbart til hvordan de tidsmessig ligger an i Tyskland for utlevering av biler til Norge.

Jeg kan for all del ta feil, men da må vi se på hvor lang tid det tar fra de starter til de kan levere en kundebil fra ny fabrikk. Jeg har ikke datoen for når de startet på model Y linjen på fabrikken i Kina og har ikke noe dato for det samme for den tyske fabrikken heller. Men siste dato vi har er vel at fabrikken skal starte opp i juli i år? Så "begynnelsen av 2021" på levering av kundebiler av model Y fra Tyskland til Norge ser jeg fortsatt på som ikke mulig og dermed føler jeg at "i rute" blir feil. Med mindre det er en annen deadline enn "begynnelsen av 2021" som gjelder for "on track" her.

Var ikke personlig ment, det har bare vært nok av personer her inne som har snakket om model Y fra Kina som skulle/kunne komme til Norge. Når det neppe er tilfelle så kan jeg ikke se at det blir levert model Y til Norge første halvår i år og ergo blir det litt vanskelig å støtte utsagnet om "on track" på det punktet.

Flere andre faktorer som jeg tror vil forskyve tysk Tesla er alt det nye som skal på plass på akkurat den modellen. Ny måte å "støpe" deler av bilen på (vet det jobbes i USA med det, men likevel det skal produksjonssettes i Tyskland også), ny batteripakke (igjen, jobbes med i USA, men produksjonssettes i Tyskland), ny lakkboks, nytt interiør (trolig samme som Kina), muligens de rekker nye sensorer også (ny radar) og muligens de får ny støydemping fra lydpartneren sin (som vil ta i bruk BOSE sitt støykanselleringssystem for biler) og muligens de rekker ny HW3 (dubbed HW4) ned fra 14nm til 7nm og hvem vet, kanskje de faktisk gidder å putte inn en MCU som for en gangs skyld er rask nok til alle leketøyene Elon skal putte inn i den. Så her er det mye som kan gi litt forsinkelser.

Siden trådens topic er spekulering i når den første kundebilen kommer så antar jeg tidligst desember i år, trolig våren 2022. Og det er helt ok. Jeg håper de tar seg tid og gjør ting rett fremfor å pushe ut så mye som mulig på kortest mulig tid og går i samme kvalitetsfella nok en gang. Prisdiskusjon foregår i annen tråd, men slenger på at jeg tipper de vil ta premium betalt for en bil produsert i Tyskland med alt det nye som skal på plass.

hemi

tesla og tid er uansett bare tragisk, elbil og tid generelt det er jo konkurranse i mest mulig dårlig info og overholdelse av tidsfrister.

tesla brukte jo 1-1,5 år på å fikse ting som ble notert ved utlevering på min model 3

vervepremien min fra 2018/2019 har ikke dukket opp enda, men "den kommer snart"

jeg henter ikke ut en Y, uten å ha fått prøve den opp og ned til fjellet og sjekket at ski og lignende får plass (går ikke i 3), og prisen justert for å reflektere dollarkurs.

sfinxern

Helt enig med MaxQ!!  :+1:

Det hadde vært fantastisk om det ble sånn. Men med alle konkurrenter og kommende biler i år, så tror jeg dessverre at Tesla igjen kommer til å presse ut biler så fort det lar seg gjøre..

Jeg kommer til å bestille MY selv, men jeg også venter til jeg kan se og teste den i praksis. Og for å sikre at jeg kjøper en MY som får flere av disse nevnte upgrades.

Men ja, dette året kommer også til å gå veeeeldig fort pga koronasituasjonen.. Plutselig er vi i januar 2022 og lurer på akkurat det samme; når kommer første MY til Norge?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA