Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 14:14
Jeg tror de vil levere til antatt tid, spørsmålet blir mer hvor bilen kommer fra. Blir det Freemont, Berlin eller Shanghai?

Jeg tror de første bilene blir fra USA og deretter fra Berlin. Tror ikke vi får Shanghai biler.

Jeg vil vente på bil fra Berlin (enten Model 3 igjen, eller ny Y), helst  ville jeg hatt en Y i rustfritt stål , men det kommer nok ikke.

Selvfølgelig ikke noe dum antagelse. Men jeg er jaggu ikke sikker på om Tesla selv vet dette ennå. Kommer nok både an på hvordan utbygging av giga Berlin går i forhold til skjema og hvor stor etterspørselen etter Y er i nordamerika. Det er tross alt ikke bare å sende over Yer produsert i fremont. Det må lages egne europabiler..

Når det gjelder å vente på Berlinbiler så blir evnt innføring av mva en joker. Ikke mye forsinkelse som skal til før det begynner å se svett ut for 2021 levering

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 05. august 2020, klokken 15:01
Når det gjelder å vente på Berlinbiler så blir evnt innføring av mva en joker. Ikke mye forsinkelse som skal til før det begynner å se svett ut for 2021 levering
Helt enig at mva er joker, men basert på følelser og vindretning så tror jeg at en Y havner under 600k og derfor slipper mva også i 2022. Selvfølgelig basert på mange faktorer jeg ikke kan vite noe sikkert om.

chargedup

Hvis det så skulle bli mva i 2022 skulle man jo også tro at det ble innført langsomt (altså ikke 100% fra 1 januar 2021, men man vet jo aldri hva som kan skje politisk fram til da. Miljø har ikke akkurat vært veldig forsidestoff etter covid, samtidig som det aldri har vært så populært som 19/20 fram til covid.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Philip Marlowe

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 05. august 2020, klokken 15:01
Når det gjelder å vente på Berlinbiler så blir evnt innføring av mva en joker. Ikke mye forsinkelse som skal til før det begynner å se svett ut for 2021 levering

Det ser jo ut som at Tesla er godt i gang med byggingen av Berlinfabrikken så det er ingen grunn til å miste håpet ennå  :)

https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-berlin-drive-unit-building-images/
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

ToWalkOrDrive

#379
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 07. august 2020, klokken 15:50
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 05. august 2020, klokken 15:01
Når det gjelder å vente på Berlinbiler så blir evnt innføring av mva en joker. Ikke mye forsinkelse som skal til før det begynner å se svett ut for 2021 levering

Det ser jo ut som at Tesla er godt i gang med byggingen av Berlinfabrikken så det er ingen grunn til å miste håpet ennå  :)

https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-berlin-drive-unit-building-images/

Ser og at Fremont-fabrikken akkurat nå får et ekstra "telt" til å lage biler i (model 3/y) (i Norge kalles det gjerne Plasthall)

Ser i linken din at det kan se ut til å bli flere endringer i Berlin på Model Y enn jeg hadde sett for meg. Det kan jo både være bra (bedre effektivitet) og dumt (ny betaversjon med barnesykdommer). Får ikke håpe en mister plass inni bilen, som bagasjeplass under gulvet og benplass til baksetet.

We're getting way better at making cars. You can see that in Giga Shanghai. You'll see that even more with Berlin. And we're really changing the design of the car in order to make it more manufacturable. The fundamental architecture of Model Y will be different in Berlin. It may look the same, but the internals will be quite different and fundamentally more efficient architecturally than what we've done to date," he said (Musk)
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

At det blir såpass store interne endringer er kanskje et argument mot å sende over biler fra USA i forkant av at Berlinfabrikken åpner. Sånn i forhold til service, reparasjoner og reservedeler.

Counterpointer

Hvis man ser på Munro sin gjennomgang av Y så har han mange forbedringer han foreslår og det var stor forbedring fra første 3. Så Tesla blir stadig bedre på en god del, mens de holder fast på noen gamle synder.
Første batch fra Berlin vil sikkert også ha barnesykdommer (samt noen gamle synder).

Men når en ser på VW, Audi og andre etablerte gamle produsenter så har de også barnesykdommer på nye modeller. Så dette er ikke unikt for Tesla.

batterimannen

Electrec publiserte også en sak om fremdriften.

Tesla Gigafactory Berlin update: several buildings coming up simultaneously

https://electrek.co/2020/08/07/tesla-gigafactory-berlin-update-several-buildings-simultaneously/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svolar



Er det ikke en stor fordel å ha produksjonen lagt til Tyskland? Model 3 i Kina har minst antall klager, men i USA produserte er på toppen av klagestatistikken?

"That'll do" vs "Genau, richtig!"

batterimannen

Ny video fra Berlin. Noen som fortsatt ikke tror de klarer å produsere biler neste sommer?  :P

https://www.youtube.com/watch?v=8VTuVlv8748

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Audi brukte 2 år på å konverter sin Brussel-fabrikk for e-tron.
VW startet å konvertere Zwickau i 2018, prod.start ID.3 nov 2019, full fart på alle produksjonslinjer er -21 med in-house nye karosseripresser. Dette var jo velfungerende fabrikker med produksjonslinjer som leverte biler med bra kvalitet.

Jeg aner ikke hvor mye jobb det er å rigge en komplett bilfabrikk med samtlige presser, sveiser, rullebånd, roboter og lakkering og QA? Klart  VW er ikke Tesla, og Europa er ikke Kina; vi har jo både sikkerhetskrav og arbeidstidsbestemmelser, men  ser for meg at sommer -21 skal holde hardt for Giga Berlin til å være i drift.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på søndag 23. august 2020, klokken 22:14
Ny video fra Berlin. Noen som fortsatt ikke tror de klarer å produsere biler neste sommer?  :P

https://www.youtube.com/watch?v=8VTuVlv8748

De har gjort mye på kort tid, men det er så vidt jeg forstår gigantiske område de ikke har begynt på. Og det er vel stort sett skjelettet de har bygget. Vil tro de kan komme i gang og bygge biler til sommeren, men neppe 25.000 i måneden. Tror de trenger litt mer tid før de er helt oppe og går. Historisk har de vel og slitt med å få alle bilkomponentene i stor nok produksjon etter nye modeller / endringer.

Det at det står "Production: early 2021" når en bestiller Model Y i dag, særlig med tanke på hvor mange som allerede har bestilt, må nok / vel bare bety at de shipper først fra USA, selv om de da får en blanding av ny og gammel type. Tesla har jo ikke akkurat vært redde for å gjøre kontinuerlige forbedringer på bilene, så det finnes jo tusenvis forskjellige "modeller" allerede.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Tesla har vel ikke ansatt og lært opp folk til å faktisk produsere Tesla model Y i Berlin ennå?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. august 2020, klokken 09:14
Tesla har vel ikke ansatt og lært opp folk til å faktisk produsere Tesla model Y i Berlin ennå?

Tesla har lyst ut haugevis av stillinger til Gigafactory Berlin. De vil nok ha inn folk raskest mulig for, som du sier, å lære opp folk. Men sikkert og for å bygge opp rutiner, være med å finne leverandører osv. Her er Tesla-annonser i Berlin-området, hvor mange av dem er til GigaFactory:

https://www.glassdoor.com/Jobs/Tesla-Berlin-Jobs-EI_IE43129.0,5_IL.6,12_IM1020.htm
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: makki på søndag 26. juli 2020, klokken 13:32
Sitat fra: batterimannen på søndag 26. juli 2020, klokken 08:37
Tesla håper å starte produksjon av biler i Gigafactory Texas i løpet av året. Da burde de vel klare å få ferdig Berlin før neste sommer?

https://electrek.co/2020/07/25/tesla-starts-construction-gigafactory-texas-drone-video/
I europa først man planlegger og det tar tid.........søknad behandling...3-6 mnd... godkjent....arbeid begynner... mellom tiden forandrer du godkjent tegninger... må du søke igjen....og tar tid. Beklager for mye.......

Sa ikke Tesla at de regnet med at fabrikken i Tyskland ville bli ferdig raskere enn den i Kina da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA