Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amex på tirsdag 04. august 2020, klokken 01:04
Skal ha ny bil til neste sommer. Urealistisk å kunne håpe på levering av Y til Juli 21?

Absolutt ikke urealistisk, men bør nok spørre på et Tesla-kontor. På Tesla sine nettsider står det : "Production:early 2021", så det virker som de åpner for å sende en leveranse fra USA. Da de sendte de første Model 3 så sendte de mange tusen til Norge fordelt på flere skip i løpet av to måneder, sånn at alle i køen fikk bil. Er forventet høyere etterspørsel etter Model Y i andre land enn det var for Model 3, men ser ut til at de fremdeles har kapasitet til å produsere flere, siden det står "Production early 2021" enda. De pleier å oppdatere dette.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Jeg synes tvert imot stadig tesla har hatt urealistiske estimater liggende ute lenge etter det var klart for alle at det ble forsinkelse. At det fremdeles står tidlig 2021 ville jeg ikke stolt for mye på.

batterimannen

Fabrikken i Berlin bygges veldig fort. Dette legges ukentlige ut dronevideoer på youtube. Kan hende de rekker planen. De ble forsinket i oppstart, men kan ta det igjen på byggehastighet. Det er også vært spekulert om de første bilene som  bygges der får batterier fra andre Tesla fabrikker. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hemi

Ingen elbil har vel hittil blitt levert til norge som avtalt? EVER

hELgenen

https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-july-update-flooring/

Her står det i alle fall at fabrikken i Tyskland vil begynne å produsere Model Y Juli 2021.
Med det som utgangspunkt så vil nok ikke biler dukke opp i Norge før tidligst høsten 2021
Men Tesla kan kanskje levere Model Y produsert fra andre fabrikker før den tid.....
Men vil du ha "Tysk" bil bygget av Tyskere som er godt lært opp...vel da skriver vi vel fort 2022......

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. august 2020, klokken 12:40

Her står det i alle fall at fabrikken i Tyskland vil begynne å produsere Model Y Juli 2021.

Akkurat dette er jo fra en artikkel i slutten av April. Så hvem vet. Men hadde vært fint med en tysk Model Y mot slutten av 2021, rett før avgiftene kommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Tesla er flinke til å se på hva som skjer med lokale avgifter, så det kan jo bli tidenes leveranserush høsten 2021 hvis dette slår til.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. august 2020, klokken 09:51
Ingen elbil har vel hittil blitt levert til norge som avtalt? EVER

Mener å huske at for Model 3 så var det og mange som sa: "de kan umulig levere så mange biler til Norge så raskt". Men det gjorde de.

hemi

men de kom ikke akkuratt riktig mnd, eller år?

Og utleveringen var ganske trist.

Counterpointer

Her har jo begge rett. De leverte sent men mye, veldig mye mer enn noen trodde.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. august 2020, klokken 22:58
Her har jo begge rett. De leverte sent men mye, veldig mye mer enn noen trodde.

Ja, det var vel på en måte forsinket før det ble åpnet for konfigurator. Men etter at det ble åpnet så var det vel bare "bam bam, thank you, ma'm". Husker jeg gikk fra å ha "bestilt" e-tron 55 med leveringsvindu.....som ble flyttet....og flyttet....til å viskes ut...., til å kansellere 55 (da de plutselig ikke hadde peiling når bilene ville komme), til å bestille Model 3 og få den levert ihht det som lå ute på nettsiden, om ikke før.

Nå har de jo funnet opp Model Y og begynt å levere den i USA, så dermed er det ikke masse usikre design-elementer. De har åpnet konfigurator, så når de nå skriver "early 2021" om produksjonen til Norge, så er det jo en grei sjanse at de prioriterer å oppfylle dette. Men klart - de har jo en historikk som viser at Tesla-uker har blitt et eget begrep...

Counterpointer

Jeg tror de vil levere til antatt tid, spørsmålet blir mer hvor bilen kommer fra. Blir det Freemont, Berlin eller Shanghai?

Jeg tror de første bilene blir fra USA og deretter fra Berlin. Tror ikke vi får Shanghai biler.

Jeg vil vente på bil fra Berlin (enten Model 3 igjen, eller ny Y), helst  ville jeg hatt en Y i rustfritt stål , men det kommer nok ikke.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 14:14

Jeg tror de første bilene blir fra USA og deretter fra Berlin. Tror ikke vi får Shanghai biler.

Jeg vil vente på bil fra Berlin (enten Model 3 igjen, eller ny Y), helst  ville jeg hatt en Y i rustfritt stål , men det kommer nok ikke.
Tror og det blir USA biler, så Berlin. Veldig usikker på om jeg vil gå for en USA bil eller vente på Europeisk produsert. Har jo en grei nok ventebil enn så lenge.

CyberY hadde vært noe ja  :D
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jon65

Noen som vet om det i ettertid å se hvor bilen er produsert?

Counterpointer

Sitat fra: Jon65 på onsdag 05. august 2020, klokken 14:52
Noen som vet om det i ettertid å se hvor bilen er produsert?
VIN nummer viser produksjonssted

«Trinn 1: Dekoder betydningen av det første nummeret eller bokstaven. Det første tegnet i en VIN kan enten være et bokstav eller et tall og forteller deg det opprinnelige geografiske området.

Det er her bilen faktisk ble laget, og det kan være forskjellig fra hvor produsenten befinner seg.

A - H betyr Afrika
J - R (unntatt O og Q) betyr Asia
S - Z betyr Europa
1 - 5 betyr Nord-Amerika
6 eller 7 betyr New Zealand eller Australia
8 eller 9 er for Sør-Amerika»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA