Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: emurof på fredag 03. april 2020, klokken 17:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. april 2020, klokken 04:39Her er en litt halvgod video som viser mye om bagasjeplassen:

https://youtu.be/eYMVfWofmic

Hvordan er bagasjerommet sammenlignet med Model S?

Marginalt mindre, ser det ut til. Det er et par cm smalere og muligens også bittelitt kortere, men omtrent like høyt opp til seteryggene. Rommet under gulvet er litt anderledes formet, men volumet virker å være omtrent det samme.

Lastelengden med nedslåtte seter er kanskje også litt kortere enn på Model S, men det er nok ikke mye. Har sett tall som tyder på at du lett laster gjenstander med 190 cm lengde bak en normalt stor sjåfør. I en Model S får du vel til nød inn en Billy-bokhylle på 202 cm, men da tror jeg passasjersetet er veldig langt fram.

Model S har nok større innvendig bredde og litt mer lasteflate; det kan være praktisk for dem som vil ha inn både hundebur og bagasje f.eks. Men det er altså ikke mye om å gjøre.

Utfordringen for Tesla er at Model Y på mange vis kan konkurrere med både S og X til en lavere pris. Jeg er spent på hva refresh av de to vil inneholde for å bøte på det.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

fonberg

Sitat fra: emurof på fredag 03. april 2020, klokken 17:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. april 2020, klokken 04:39Her er en litt halvgod video som viser mye om bagasjeplassen:

https://youtu.be/eYMVfWofmic

Hvordan er bagasjerommet sammenlignet med Model S?

Litt kortere, noe smalere, men høyere. Volum på hovedbagasje er ganske likt, men brønn (under plate) er noe større/dypere på Y. Jeg vil si uavgjort totalt sett.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

z4rd

Så en video av en amerikaner i går som har både Y og X. Begge hvite 5-setere. Han viste til at det var lite som skilte i oppbevaringsplass og han spekulerte i at Tesla på sikt slutter å produsere X, fordi den er dyr å produsere, samt reparere, da den har blitt «over-engineered». Synes ikke det høres helt usannsynlig ut...

Han mente på samme tid at X var bilen du valgte hvis økonomi ikke var et issue, og selvfølgelig hvis designet appellerte mer.

Det får meg til å tenke på da Audi sluttet å produsere den lille og drivstofføkonomiske A2 i sin tid, fordi de ikke tjente penger på den. Den hadde alu body, likt som A8 på den tiden. Også var forbruket på typ 0,3l/mila. Poenget mitt er at A2 var forut sin tid på mange måter for »rimelige» småbiler, bortsett fra at denne var dyrere enn konkurrentene... X kan lide «samme» skjebne.. så ja, TMY kan definitivt «ta over» for både X og S på sikt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Jeg tror S og X vil bli enda mer premium, det blir stooore batteri og plaid over hele linja. Minket salg men mer avanse.

3 og Y blir volum.

Så fyller de ut med Semi, Roadster.

Cybertruck blir en joker, den kan bli stor i USA og andre spesielle markeder, samt litt salg overalt.

1000kwh

Null tro på at S og X fases ut. Bra marked for luksus.

kodax

Han som sammenlignet X og Y hadde vel egentlig allerede bestemt seg for å kvitte seg med den leasede X-en, så da blir man jo fort litt ekstra positiv til det man kommer til å beholde;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. april 2020, klokken 19:42
Jeg tror S og X vil bli enda mer premium, det blir stooore batteri og plaid over hele linja. Minket salg men mer avanse.

Det er jeg helt enig i. Og så kan de gjøre som de tradisjonelle bilprodusenten: bruke toppmodellene til å introdusere ny teknologi først. Og så bruke erfaringen derfra når det lanseres nedover.

S/X sliter nå med at 3 og Y virker mer moderne. På drivlinjen har de oppdatert, men spesielt interiøret trenger oppdatering som gjør de like moderne,
men samtidig mer luksuriøse. Men akkurat det har jo blitt gjentatt til det kjedsommelige her på forumet

turfsurf

Hadde vi hatt vesentlig romsligere økonomi så hadde jeg helt klart kjøpt ny Model X LR hvert 3dje år i stedet for å bytte ned til Y. Men gidder bare ikke å kaste 500k ut vinduet hvert tredje år. Men kommer til å savne 6 seter innredningen og de motoriserte dørene. Fantastisk allsidig bil.

Håper de fortsetter å levere X, får den litt kvalitetsforbedringer i understellet pluss en del av forbedringene fra Y kan det bli en bil å ha litt lengre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. april 2020, klokken 21:12
Hadde vi hatt vesentlig romsligere økonomi så hadde jeg helt klart kjøpt ny Model X LR hvert 3dje år i stedet for å bytte ned til Y. Men gidder bare ikke å kaste 500k ut vinduet hvert tredje år. Men kommer til å savne 6 seter innredningen og de motoriserte dørene. Fantastisk allsidig bil.

Håper de fortsetter å levere X, får den litt kvalitetsforbedringer i understellet pluss en del av forbedringene fra Y kan det bli en bil å ha litt lengre.
Jepp. Performance X hvis pris var uvensentlig :D

hemi

mr Dragtimes fikk en Y nå, og har hatt S og X og har nå 3 og Y

han sier at X'en ikke vinner på noen ting over Y :p hverken byggkvalitet eller kjørefølelse.

kan jo hende det kommer en ny X med vanlige dører og det de har lært fra 3/Y

1000kwh

Sitat fra: hemi på lørdag 04. april 2020, klokken 21:47
mr Dragtimes fikk en Y nå, og har hatt S og X og har nå 3 og Y

han sier at X'en ikke vinner på noen ting over Y :p hverken byggkvalitet eller kjørefølelse.

kan jo hende det kommer en ny X med vanlige dører og det de har lært fra 3/Y
Musk tar heller Tesla til konkurs enn å endre på dørene til X ;)

X er stor og superpraktisk med dørene.

kodax

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. april 2020, klokken 21:12
...
Hva er det med understellet som gjør at den ikke er en bil å ha litt lengre?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

X (og S) har vel kommet med nytt adaptivt understell ifm Raven. Er det denne som ikke er bra nok? Den har iaff fått veldig bra tilbakemeldinger i tester og fra div folk som har kjørt pre-Raven og Raven.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: kodax på lørdag 04. april 2020, klokken 22:04
Det blir vibrasjoner i akslingene foran. Jeg  var inne og byttet half shafts + diverse annet fire ganger.

Jeg er generelt ok med at det er produksjonsfeil på ting som rettes opp, men når feil kommer tilbake gang etter gang så vet man at dette må man betale på etter garantien har løpt ut. På X var det litt for mye:

- panserlåsen måtte byttes to ganger
- vibrasjoner kom tilbake nesten tvert etter reparasjon
- slitasje fra fw dørene i dørkarmen (må beskytte med ppf)
- gul ramme rundt skjerm (den kommer tilbake etter fiks og)
- gjentakende feilmeldinger fra luftfjæring som kommer og går uten at Tesla finner feil.

I tillegg til at ved høy kjørelengde kommer jo bytte av stag og andre understellsdeler fortløpende på en så tung bil med så mye effekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ELoldtimer

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. april 2020, klokken 08:43
Sitat fra: kodax på lørdag 04. april 2020, klokken 22:04
I tillegg til at ved høy kjørelengde kommer jo bytte av stag og andre understellsdeler fortløpende på en så tung bil med så mye effekt.
Tror dere at S/X 75 kommer bedre ut enn 100-versjoner pga av mindre vekt av batteri, og mindre kraft?
Edit; mindre krefter mindre slitasje + at P-versjonene har igjen en enda tyngre motor bak ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA