Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Rocklobster

Nå som fabrikkene trolig er stengt ut april er det vel lite trolig med biler hit i år. #spekulasjon

Electric cars in Norway

Ja det tror jeg også. Alt stopper litt opp nå fremover. Det gjelder nok hos Tesla også.

Magnus Hansen

Corona og ringvirkninger har jo også en kraftig etterspørseleffekt. Vanskelig å vite hvordan balansen blir når produksjonen starter opp igjen.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 31. mars 2020, klokken 07:16
Corona og ringvirkninger har jo også en kraftig etterspørseleffekt. Vanskelig å vite hvordan balansen blir når produksjonen starter opp igjen.
Først og fremst blir de vel spennende å se hvordan USA i det hele tatt kommer seg gjennom pandemien. Hvis Tesla må permittere masse arbeidere, for så å ansette og lære de opp igjen om ett halvt års tid vil det føre til massive forsinkelser. Jeg hadde stor tro på Y i Norge til høsten før pandemien, nå kan det fort bli ett år senere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Diravi

Det er tydeligvis en god del avbestillinger i USA nå på grunn av koronakrisen. Electrek har et rykte på at Tesla har begynt å forberede utlevering av RWD fordi salget har falt: https://electrek.co/2020/03/30/tesla-model-y-rear-wheel-drive-deliveries-drop-demand/

Dette er sannsynligvis ikke helt riktig. Mailene om utlevering av RWD kan være tilsvarende mail som flere av oss i Norge fikk om utlevering, som jo beviselig er feil. Men på amerikanske Tesla Owners Club er det en del som har avbestilt biler i hvert fall.

Hvordan dette ser ut når Tesla åpner for produksjon igjen, er usikkert. Det kan godt hende at backlogen deres har falt så mye at det utligner forsinkelsene i produksjon. Muligens får det ingen konsekvens for Europa, det er visst meningen at vi skal få biler fra fabrikken i Berlin. Men koronakrisen kan påvirke ferdigstilling av den fabrikken, selvsagt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

roffib


Radial

Spennende... Han er vel kanskje fra Irland eller Storbritannia med det etternavnet? 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Doff

Et raskt Google-søk viser at han dessverre holder til i USA.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Radial

Pussig de nevner "international builds" da egentlig.
Men,men, blir jo bare spekulasjoner.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Diravi

#159
Sitat fra: Radial på onsdag 01. april 2020, klokken 21:20
Pussig de nevner "international builds" da egentlig.
Men,men, blir jo bare spekulasjoner.

Det er egentlig ganske logisk. Han er amerikaner og spør når han kan forvente å få bilen sin. Dette kvartalet er akkurat slutt, og han får opplyst at i den første måneden i hvert kvartal produseres primært biler for utlandet. Så ingenting for hjemmemarkedet i april. Med andre ord sikter de mot at han kan få levering i mai eller juni, slik det står i svaret.

På den annen side, hvis det er en riktig tolkning, så er jo dette svaret enda mer spennende for europeere... Kan vi få Model Y til Europa i april?

Pga korona er det vel no such luck.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

batterimannen

Sitat fra: Radial på onsdag 01. april 2020, klokken 21:20
Pussig de nevner "international builds" da egentlig.
Men,men, blir jo bare spekulasjoner.

Kan hende personen tenkte generelt (S,X,3) og ikke akkurat på Model Y i svaret om international shipping?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Doff

Ser også for meg at det menes generelt utsending av biler "resten av verden".

Etter å ha sett utallige videoer av Model Y på YouTube de siste ukene så er jeg overbevist om at den for omtrent 30 000 kr mer enn Model 3 er et kupp. Iallfall når man setter pris på god bakseteplass og bagasjerom grunnet barneseter- og vogner.

Eneste som gjør at jeg avventer litt er disse ryktene rundt omkring større batteripakke osv., i tillegg til at bestillinger lagt inn nå muligens ikke får lagt til et potensielt hengerfeste i ettertid og samtidig beholde pris som ved bestillingstidspunkt. Har dog ingenting å tape på å legge inn en bestilling nå, bortsett fra å låne bort 15 000 kr.

Er flere i lik situasjon, eller har en del av dere allerede reservert?
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Radial

Min bestilling fullføres ikke til kjøp uten hengerfeste.

Da kjøper jeg heller en mye billigere bil (eNiro/ZS EV) som gjør persontransporten helt ok i det daglige.

Grei plass for passasjer på 170cm.med bakovervendt barnesete bak + plass til litt stor barnevogn som krav.
Skal det brukes en halv mill+ på bilen skal den ha 4x4, hengerfeste og takstativ, helst 3fas IT lading og std utstyr jeg får i feks en eNiro.
Minst mulig komplisert bil er ett pluss...

MY passer godt i dette, men 500k uten hengerfeste blir dessverre kansellering fra meg om så skjer.
Da blir det e-tron, eller vente til std range.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

batterimannen

Sitat fra: Doff på onsdag 01. april 2020, klokken 22:24
Ser også for meg at det menes generelt utsending av biler "resten av verden".

Etter å ha sett utallige videoer av Model Y på YouTube de siste ukene så er jeg overbevist om at den for omtrent 30 000 kr mer enn Model 3 er et kupp. Iallfall når man setter pris på god bakseteplass og bagasjerom grunnet barneseter- og vogner.

Eneste som gjør at jeg avventer litt er disse ryktene rundt omkring større batteripakke osv., i tillegg til at bestillinger lagt inn nå muligens ikke får lagt til et potensielt hengerfeste i ettertid og samtidig beholde pris som ved bestillingstidspunkt. Har dog ingenting å tape på å legge inn en bestilling nå, bortsett fra å låne bort 15 000 kr.

Er flere i lik situasjon, eller har en del av dere allerede reservert?

Grunnen til at jeg ikke har bestilt nå er pga mangel på 7-seter. Så at det var mulig helt i starten, men siden jeg har lavt nr i køen på Enyaq, så tenkte jeg å eventuelt bestille når pris og specs var klart på Enyaq. Nå som NOK har tapt seg (og feks Hyundai Kona har økt 45 000 kr) så begynner jeg å angre på at jeg ikke gikk for en blå LR awd 7-seter. Hvis Russland og Saudi Arabia fortsetter krigen på olje og krona holder seg svak, så blir Enyaq kanskje for dyr.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på onsdag 01. april 2020, klokken 22:35
Min bestilling fullføres ikke til kjøp uten hengerfeste.

Da kjøper jeg heller en mye billigere bil (eNiro/ZS EV) som gjør persontransporten helt ok i det daglige.

Grei plass for passasjer på 170cm.med bakovervendt barnesete bak + plass til litt stor barnevogn som krav.
Skal det brukes en halv mill+ på bilen skal den ha 4x4, hengerfeste og takstativ, helst 3fas IT lading og std utstyr jeg får i feks en eNiro.
Minst mulig komplisert bil er ett pluss...

MY passer godt i dette, men 500k uten hengerfeste blir dessverre kansellering fra meg om så skjer.
Da blir det e-tron, eller vente til std range.

Jeg bestilte tidlig, og etter det har prisen steget 37.000. Men hvis en ikke endrer noe beholder du bestillingsprisen. Tror prisen må opp en del til pga valuta. Bakseteplassen er ca 12,5cm lengre enn Model 3, men førerplassen er en drøy cm kortere. Sittehøyden er en del høyere. En fyr på 6'4/5 (sikkert rundt 1,95m) kunne sitte "bak seg selv". Var en som målte bagasjeplassen bak til 702 liter. Er mulighet for å ta vekk to plater i gulvet bak, som gir mye dypere bagasjeplass. Takbøylene vist på bilder er samme type som på Model 3, altså bøyler som skrus fast med vingemutter, og kun solgt av Tesla til ca 5000, men tror ikke dette selges per nå. Tipper krok kommer som på Model 3 til det europeiske markedet. Er allerede funnet i diverse manualer.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA