Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 06:45
"En kilde sier til avisen Wirtschaftswoche at de som havner under sjefens lupe skal risikere å bli hengt ut eller i verste fall sparket på stedet."

Tror ikke slike holdninger treffer godt hos noen potensielle nye arbeidstakere.

Tror sansynligheten for made in china TMY fortsatt er høy for Europeiske kunder.  Forsinkelser ved Berlin vil også kunne påvirke aksjen. Mye står på spill for Tesla denne sommeren.

Problemet i Berlin er at de dyktige folkene har jobb hos andre tyske bilprodusenter, hvor de er godt beskyttet av fagforeninger og har lang ansiennitet, sånn at de ikke ønsker å være siste mann inn et annet sted, som fort kan bli førstemann ut....men tenker at dersom en er uten jobb, som visstnok en del i Norge er, så er det jo ikke mye å tape om en er ung og single... f.eks. for flymekanikere.... vil nok være fint å ha på CV'en og jobbet på Giga Factory i Berlin.... https://ledernett.no/arbeidsledighet-bertel-o-steen-flymekaniker/flyr-hoyt-i-jakten-pa-nye-mekanikere/660196
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. mars 2021, klokken 15:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 06:45
"En kilde sier til avisen Wirtschaftswoche at de som havner under sjefens lupe skal risikere å bli hengt ut eller i verste fall sparket på stedet."

Tror ikke slike holdninger treffer godt hos noen potensielle nye arbeidstakere.

Tror sansynligheten for made in china TMY fortsatt er høy for Europeiske kunder.  Forsinkelser ved Berlin vil også kunne påvirke aksjen. Mye står på spill for Tesla denne sommeren.

Problemet i Berlin er at de dyktige folkene har jobb hos andre tyske bilprodusenter, hvor de er godt beskyttet av fagforeninger og har lang ansiennitet, sånn at de ikke ønsker å være siste mann inn et annet sted, som fort kan bli førstemann ut....men tenker at dersom en er uten jobb, som visstnok en del i Norge er, så er det jo ikke mye å tape om en er ung og single... f.eks. for flymekanikere.... vil nok være fint å ha på CV'en og jobbet på Giga Factory i Berlin.... https://ledernett.no/arbeidsledighet-bertel-o-steen-flymekaniker/flyr-hoyt-i-jakten-pa-nye-mekanikere/660196

Ja er litt av problemet, syns er rart at gigafactory ikke ble lagt til gamle østblokk land som polen eller estland, hadde nok vært kjappere oppe å gå(mindre byråkrati) samt er billigere arbeidskraft.
Tipper største grunnen for tyskland er at tesla ønsker å ha tysk presisjon etter mye problemer med produkter fra fremont.
Model 3 2019 LR Rwd

Chris Neumann Ruud

Min erfaring er at det er vanskelig å få bedre ting (arbeidskraft og presisjon) enn det man allerede har uten å betale for det, og det virker ikke som det er noe som Tesla egentlig ønsker...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Vaduz

Vi kunder er jo ganske nådeløse når det gjelder pris også da:)

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. mars 2021, klokken 16:00
Ja er litt av problemet, syns er rart at gigafactory ikke ble lagt til gamle østblokk land som polen eller estland, hadde nok vært kjappere oppe å gå(mindre byråkrati) samt er billigere arbeidskraft.
Tipper største grunnen for tyskland er at tesla ønsker å ha tysk presisjon etter mye problemer med produkter fra fremont.

Enig i den - Polske fagarbeidere har jo VW,KIA osv god erfaring med - og jeg ville også tro at det er lettere å tak i personell i Polen. Mulig Tyskland gikk inn med noen lovnader og bidrag som gjorde at det trakk den veien? Eller det kan være så enkelt at Elon har et spesielt forhold til tysk presisjon....
Men arbeidskulturen ER annerledes i Tyskland enn i USA og dyktige fagarbeidere forventer å bli tatt vare på.
Så en Elon eller arbeidsformann som eventuelt skulle gå rundt å kjefte og skal vise hvordan ting skal gjøres og true med oppsigelse - vel det tror jeg vil bli særs dårlig mottatt. Dette blir en spennende nøtt for Elon å knekke. 

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:07
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. mars 2021, klokken 16:00
Ja er litt av problemet, syns er rart at gigafactory ikke ble lagt til gamle østblokk land som polen eller estland, hadde nok vært kjappere oppe å gå(mindre byråkrati) samt er billigere arbeidskraft.
Tipper største grunnen for tyskland er at tesla ønsker å ha tysk presisjon etter mye problemer med produkter fra fremont.

Enig i den - Polske fagarbeidere har jo VW,KIA osv god erfaring med - og jeg ville også tro at det er lettere å tak i personell i Polen. Mulig Tyskland gikk inn med noen lovnader og bidrag som gjorde at det trakk den veien? Eller det kan være så enkelt at Elon har et spesielt forhold til tysk presisjon....
Men arbeidskulturen ER annerledes i Tyskland enn i USA og dyktige fagarbeidere forventer å bli tatt vare på.
Så en Elon eller arbeidsformann som eventuelt skulle gå rundt å kjefte og skal vise hvordan ting skal gjøres og true med oppsigelse - vel det tror jeg vil bli særs dårlig mottatt. Dette blir en spennende nøtt for Elon å knekke.
Har du sjekket hvordan Tesla ansatte har det i Norge, eller er dette bare vanlig skitslenging?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:12
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 18:07
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. mars 2021, klokken 16:00
Ja er litt av problemet, syns er rart at gigafactory ikke ble lagt til gamle østblokk land som polen eller estland, hadde nok vært kjappere oppe å gå(mindre byråkrati) samt er billigere arbeidskraft.
Tipper største grunnen for tyskland er at tesla ønsker å ha tysk presisjon etter mye problemer med produkter fra fremont.
Enig i den - Polske fagarbeidere har jo VW,KIA osv god erfaring med - og jeg ville også tro at det er lettere å tak i personell i Polen. Mulig Tyskland gikk inn med noen lovnader og bidrag som gjorde at det trakk den veien? Eller det kan være så enkelt at Elon har et spesielt forhold til tysk presisjon....
Men arbeidskulturen ER annerledes i Tyskland enn i USA og dyktige fagarbeidere forventer å bli tatt vare på.
Så en Elon eller arbeidsformann som eventuelt skulle gå rundt å kjefte og skal vise hvordan ting skal gjøres og true med oppsigelse - vel det tror jeg vil bli særs dårlig mottatt. Dette blir en spennende nøtt for Elon å knekke.
Har du sjekket hvordan Tesla ansatte har det i Norge, eller er dette bare vanlig skitslenging?
I følge opptil flere anonyme kilder som siteres av fossilbilvennlige lokale medier så har altså Tesla problemer med miljø- og fagforeninger, byråkrati, ansettelse av nok folk, sannsynligvis kommende elendige arbeidsforhold og -rettigheter osv. Rart Elon ikke trekker i nødbremsen, for dette kan jo aldri gå bra  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Mye amerikansk bedriftskultur, spesielt slik produksjonsindustri, er vel fortsatt mye preget av taylorism-tenkning. Samt mye større avstand mellom gulv og toppledelse, mer detlajstyrt fra topp, samt fagforeninger som ikke fungerer likt som i Europa. Man kunne jo håpet at et disruptivt firma som Tesla også kunne være progressive på den fronten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Obba

Sitat fra: kodax på onsdag 24. mars 2021, klokken 20:48
I følge opptil flere anonyme kilder som siteres av fossilbilvennlige lokale medier så har altså Tesla problemer med miljø- og fagforeninger, byråkrati, ansettelse av nok folk, sannsynligvis kommende elendige arbeidsforhold og -rettigheter osv. Rart Elon ikke trekker i nødbremsen, for dette kan jo aldri gå bra  :laugh:
Ja, det er bra man får vite om de dårlige arbeidsforholdene og uthenging av ansatte til og med før fabrikken åpner :)

Handyman

Sitat fra: Obba på torsdag 25. mars 2021, klokken 10:27
Sitat fra: kodax på onsdag 24. mars 2021, klokken 20:48
I følge opptil flere anonyme kilder som siteres av fossilbilvennlige lokale medier så har altså Tesla problemer med miljø- og fagforeninger, byråkrati, ansettelse av nok folk, sannsynligvis kommende elendige arbeidsforhold og -rettigheter osv. Rart Elon ikke trekker i nødbremsen, for dette kan jo aldri gå bra  :laugh:
Ja, det er bra man får vite om de dårlige arbeidsforholdene og uthenging av ansatte til og med før fabrikken åpner :)
Tesla ansetter mange i Berlin lenge før fabrikken åpner. Mange har vært ansatt i lang tid allerede. Det er jo ikke slik at de som skal jobbe på fabrikken har sin første arbeidsdag på fabrikkens åpningsdag.
Men jeg tror at mye av det som skrives om dårlige arbeidsforhold er noe overdrevet. Husk at det er nyheter som selger svært godt ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

andy99

Nå er jo ikke tesla ukjent med tysk arbeidsliv heller da. Det er jo 3-4 år siden de kjøpte Grohmann og det har vel gått ganske greit etter at de ble enige. Så det er nok mye click bait de siste nyhetene fra Giga Berlin.
Old news:
https://www.handelsblatt.com/english/companies/worker-participation-culture-clash-tesla-vs-german-unions/23569440.html?ticket=ST-8522999-OhDmbmOKP4jQ39Bg9nFc-ap6
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 25. mars 2021, klokken 11:01
Tesla ansetter mange i Berlin lenge før fabrikken åpner. Mange har vært ansatt i lang tid allerede. Det er jo ikke slik at de som skal jobbe på fabrikken har sin første arbeidsdag på fabrikkens åpningsdag.
Neinei, er jo ikke slik det foregår. Man bygger fiks-ferdig, så kommer alle de som skal jobbe der samtidig første arbeidsdag, og så går man i full produksjon  ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ser ut til at det kan være at det er mulig at det kanskje kommer biler i september til Norge....
Vet ikke helt hvorfor de sier september når de sier produksjon i juli....er jo ikke et kontinent å krysse....som det er for Fremont-biler...det tar jo bare 3 dager å lage en Model 3/Y har jeg lest.

https://motor.no/elbil/tesla-model-y-kan-komme-til-norge-i-september/195280

Tesla Model Y                         2021-

Rocklobster

Har justert ned forventningene mine. Kan komme noen biler til Norge i 2021, men få. Siden alle andre modeller (cyber, semi, plaid+) som skal bruke de nye cellene er utsatt til mid 2022, tror jeg det vil komme veldig få biler før etter neste sommer dessverre. Tror ikke de justerer ned prisene før da heller. Håper jeg tar feil seff.

keepitsimple

Ingen poeng med ny bil før sommerferie 2022, så null stress. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA