Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. november 2020, klokken 00:14
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 11. november 2020, klokken 22:19
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:39
..... Håper også at de lager en pakke uten vegan-skinn.

Det blir garantert bare vegan-skinn fremover på Tesla; det har mr Musk garantert overfor dyrevern grupper tidligere (alternativ til vegan-skinn vil dermed ikke skje før evt mr Musk er ute av Tesla)

Tja, de bør jo kunne få tilbake stoff-setene i hvert fall? Tviler på at dyrevern-gruppene klager på det ;)

Det var så klart stoff-setene jeg tenkte på ja. Om de ikke tilbyr noe annet enn plastseter så trekker jeg de om selv.

Counterpointer

Sitat fra: kodax på onsdag 11. november 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 23:20
Er enig at Vegan skinn er et dårlig begrep, men plastikk er alt for vidt. Ekstrem forskjell på polyester og fleece f.eks.
...
Plastikk er ikke "for vidt", det er helt feil. Plastikk er "formende kunst, bildehoggerkunst, modellering" og "kunsten å bevege seg vakkert".
Plast derimot... ;)
Plastikk er også noe du kan komme til å trenge
Neseplastikk

Grenadier

Var innom Tesla Oslo nord her om dagen. En hyggelig medarbeider jeg snakke med hadde nettopp sett bilder fra fabrikken i Berlin. Den er visst nå under tak (men dette er kanskje kjent allerede?).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Grenadier på tirsdag 17. november 2020, klokken 10:49
Var innom Tesla Oslo nord her om dagen. En hyggelig medarbeider jeg snakke med hadde nettopp sett bilder fra fabrikken i Berlin. Den er visst nå under tak (men dette er kanskje kjent allerede?).

Det er en del bygningsmasse med tak over, og så er det mye med jordgulv. Virker som at gulvet kommer sist (tunge maskiner og ting som graves ned). Det er ukentlige dronevideoer som legges ut som viser i detalj alt som er bygget. Er helt gigantiske dimensjoner på det som bygges. Har forstått at lakkeringsverkstedet ikke har kommet så langt....men virker jo som at mye er gjort i juli. En video:

https://youtu.be/k6sDlvalUeY
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Blodfersk tweet fra Elon:

Sitat

Giga Berlin-Brandenburg will be the first to use our new structural pack architecture, 4680 (world's most advanced cells, made on-site), both front & rear body castings & advanced paint shop. Warning: with so much new technology, production timing is naturally harder to predict.


Med andre ord: europeiskproduserte Model Y er et godt stykke unna

JorEl

Trodde du skulle skrive "verdens-beste-modelY". Håper det :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Electric cars in Norway


Simen1

Bare litt høyttenkning og lesing av meldingen som djevelen leser bibelen:
- Harder to predict betyr ikke nødvendigvis lengre unna.
- The first, betyr ikke nødvendigvis at de vil bruke strukturelle batterier fra start. De kan f.eks finne på å bruke 2170 en periode inntil de første strukturelle med 4680-celler blir klart. Det kan også tenkes at de importerer Y for å fylle etterspørselen en periode. Uten at de bryter lovnaden om at Berlin blir først med 4680 strukturelle batterier.

Så en reservasjon på Y her i Norge betyr ikke automatisk at man får 4680 og strukturelle batterier.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Radial

De sender jo nå TM3 SR+ fra Kina til Europa, linja for Y er ferdig til jul der borte nå.
Produksjons-start datoen står på stedet hvil, og Berlin ser ikke ut som er klar på en stund til å rekke fristen de selv har satt seg.

Magefølelsen min tror det kommer kinesisk TMY til Europa, inntil Berlin er på beina👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Får håpe det er bedre Kinastål nå enn de Volvo og MB kjøpte derfra på 80-tallet. Det ble det mye rust av. Eller at Tesla spesifiserer grade'n som skal brukes...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:24
Magefølelsen min tror det kommer kinesisk TMY til Europa, inntil Berlin er på beina👍
Jeg kommer til å avvente til Berlin-modellene kommer hit, og stresser ikke med det. Jeg vil ha den nye batteripakken. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

THE

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:40
Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:24
Magefølelsen min tror det kommer kinesisk TMY til Europa, inntil Berlin er på beina👍
Jeg kommer til å avvente til Berlin-modellene kommer hit, og stresser ikke med det. Jeg vil ha den nye batteripakken. :)
Slik sett er det helt greitt at ESA har godkjent forlengelse av mva. fritak for elbiler ut 2022. Høsten 2022 er TMXen min 5 år og har nok passert 150000 km med god margin, da kan det nok passe å bytte bil mtp. innfasing av mva. Helst vil jeg nok ha en ny TMX, evt. TMS hvis en ny versjon med 1600+ kg tilhengervekt kommer innen den tid, men tyskbygd TMY med den nyeste teknologien blir absolutt et fristende alternativ.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Sitat fra: THE på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:48
Sitat fra: Klykken på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:40
Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:24
Magefølelsen min tror det kommer kinesisk TMY til Europa, inntil Berlin er på beina👍
Jeg kommer til å avvente til Berlin-modellene kommer hit, og stresser ikke med det. Jeg vil ha den nye batteripakken. :)
Slik sett er det helt greitt at ESA har godkjent forlengelse av mva. fritak for elbiler ut 2022. Høsten 2022 er TMXen min 5 år og har nok passert 150000 km med god margin, da kan det nok passe å bytte bil mtp. innfasing av mva. Helst vil jeg nok ha en ny TMX, evt. TMS hvis en ny versjon med 1600+ kg tilhengervekt kommer innen den tid, men tyskbygd TMY med den nyeste teknologien blir absolutt et fristende alternativ.
Husk bare at det likevel kan bli innført MVA på elbiler selv om ESA har godkjent fritaket. Det er ingen garanti for at det ikke blir MVA før 2023.
Etter valget om 10 mnd kan det bli innført MVA i neste statsbudsjett. Flere partier ha talt for dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

vi har mye mva kåte, og generelt avgiftskåte politikere, så vi får se.

jeg har egentlig lyst til å se/prøve model y før jeg henter ut performance Y jeg har specca. litt lei av å kjøpe usett/uprøvd

hELgenen

Det blir nok avgift fra 01.01.2022
Så da blir det nok ennå en runde med usett,uprøvd og uferdig skal man ha bil i 2021. Tror ikke det kommer noen fra Berlin i 2021 heller. Blir made in china på de fleste tipper jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA