Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på fredag 05. juni 2020, klokken 19:33
Nå har de kuttet leveringstiden på nye bestillinger i USA. Dvs de klarer å produserer flere enn de hadde beregnet, eller selger mindre enn de beregnet. Hvis den dagen kommer at de kan produsere flere biler enn de selger i Amerika, så må de se på nye markeder. De kommer til å jevnlig sende Model S, X og 3 til Europa uansett. På de båtene kommer det sikkert også til å være Y den dagen det er mest lønnsomt, uansett hva planen var opprinnelig. Det sier seg egentlig selv. Men det kan jo hende markedet i Amerika er umettelig frem til fabrikken i Tyskland står klar.
Enig!

ToWalkOrDrive

Ser at noen sier at Tesla sier at Norge skal ikke få Y-biler før Berlin lager til oss. Jeg har ikke sett at noen i Tesla har sagt det. Det jeg har sett er at Sveits ikke var tenkt å få biler før Berlin var ferdig, men de stiller alltid mye lenger bak i køen enn Norge.

Når det ennå står "tidlig 2021" på Teslas bestillingsside så kan ikke bilene bli produsert i Berlin. Det har aldri vært meningen at Berlin skulle lage tidlig i 2021. De snakker om Juli 2021 i Berlin. Og hvis de produserer biler i USA tidlig i 2021 så er det ikke sånn at de bruker et halvt år på å frakte bilene. "Moderne" tungolje-drevne frakteskip bruker ca 2 uker på å krysse atlanterhavet. Men de pleier å fylle opp slik at de kan levere ut rett før hvert kvartal er omme, slik at jeg antar....ja, antar...at mange får bil 24. Mars 2021...og noen uker før det... med mindre de plutselig kan lever noen før jul...
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Men vil man ikke egentlig heller ha bil fra Berlin enn fra Fremont med tanke på kvalitet?

Jon65

Kommer det til å være noe forskjell på kvaliteten i Berlin og Fremont? Kvalitet er en organisasjonssak og ledelses sak som kommer ovenfra. Hvis Elon og hans kumphaner aksepterer 90% kvalitet på biler produsert i USA, hvorfor skulle han ikke akseptere det samme på bilene produsert i Berlin? Hva er evt forklaringen på at bilene fra Berlin skulle ha bedre kvalitet? Kan godt hende jeg tar feil men hva skulle gjøre ting så veldig annerledes? Mesteparten gjøres jo av roboter og de kommer vel fra samme produsent vil jeg gjette og om det er en tysker eller en usa'ner som trykker på av/på knappen skulle vel ikke spille noen rolle? (Men sikkert noe her jeg ikke er klar over eller skjønner.....)

siljan

Sitat fra: Jon65 på søndag 07. juni 2020, klokken 13:56
Kommer det til å være noe forskjell på kvaliteten i Berlin og Fremont? Kvalitet er en organisasjonssak og ledelses sak som kommer ovenfra. Hvis Elon og hans kumphaner aksepterer 90% kvalitet på biler produsert i USA, hvorfor skulle han ikke akseptere det samme på bilene produsert i Berlin? Hva er evt forklaringen på at bilene fra Berlin skulle ha bedre kvalitet? Kan godt hende jeg tar feil men hva skulle gjøre ting så veldig annerledes? Mesteparten gjøres jo av roboter og de kommer vel fra samme produsent vil jeg gjette og om det er en tysker eller en usa'ner som trykker på av/på knappen skulle vel ikke spille noen rolle? (Men sikkert noe her jeg ikke er klar over eller skjønner.....)
Vel Jon

Det samme har skjedd med Model 3 i Kina
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-china-build-quality/

Fra musk selv
https://insideevs.com/news/409758/giga-berlin-most-advanced-paint-shop/

Jeg venter gjerne lenger for å få en bil fra Berlin enn USA. California har også strenge lover på VOC, som gjør at lakken er dritt på vinteren her i Norge.

RuneW

Sitat fra: Jon65 på søndag 07. juni 2020, klokken 13:56
Mesteparten gjøres jo av roboter og de kommer vel fra samme produsent vil jeg gjette og om det er en tysker eller en usa'ner som trykker på av/på knappen skulle vel ikke spille noen rolle? (Men sikkert noe her jeg ikke er klar over eller skjønner.....)

Jeg skal ikke påberope meg å være noen robot-ekspert, men jeg er rimelig sikker på at det er litt mer enn å trykke på en AV/PÅ-knapp som skal til...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: emurof på søndag 07. juni 2020, klokken 12:32
Men vil man ikke egentlig heller ha bil fra Berlin enn fra Fremont med tanke på kvalitet?

Jeg er i alle fall der. Helst etter 2-3 mnd drift også... Så om det går mot amerikansk bil, så skal jeg ikke se bort fra at jeg kansellerer og bestiller på nytt (kommer litt an på kronekurs++).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

keepitsimple

Det er jo en del forskjeller på lading og lys. Kanskje mer som er annerledes på EU og USA.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Radial

Sitat fra: keepitsimple på søndag 07. juni 2020, klokken 20:49
Det er jo en del forskjeller på lading og lys. Kanskje mer som er annerledes på EU og USA.

Dette skiller de på allerede i dag med 3/S/X som stadig går over dammen, så det er nok ikke noe problem.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jon65

Sitat fra: henrikhoe på søndag 07. juni 2020, klokken 14:01
Sitat fra: Jon65 på søndag 07. juni 2020, klokken 13:56
Kommer det til å være noe forskjell på kvaliteten i Berlin og Fremont? Kvalitet er en organisasjonssak og ledelses sak som kommer ovenfra. Hvis Elon og hans kumphaner aksepterer 90% kvalitet på biler produsert i USA, hvorfor skulle han ikke akseptere det samme på bilene produsert i Berlin? Hva er evt forklaringen på at bilene fra Berlin skulle ha bedre kvalitet? Kan godt hende jeg tar feil men hva skulle gjøre ting så veldig annerledes? Mesteparten gjøres jo av roboter og de kommer vel fra samme produsent vil jeg gjette og om det er en tysker eller en usa'ner som trykker på av/på knappen skulle vel ikke spille noen rolle? (Men sikkert noe her jeg ikke er klar over eller skjønner.....)
Vel Jon

Det samme har skjedd med Model 3 i Kina
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-china-build-quality/

Fra musk selv
https://insideevs.com/news/409758/giga-berlin-most-advanced-paint-shop/

Jeg venter gjerne lenger for å få en bil fra Berlin enn USA. California har også strenge lover på VOC, som gjør at lakken er dritt på vinteren her i Norge.

At panel gaps kan bli bedre i Kina skjønner jeg når man kan bruke et titalls arbeidstimer ekstra per bil uten at det koster mer enn noen få dollar. Men det kan man nok ikke i Berlin, der er arbeidskostnaden vel er omtrent på samme nivå som Fremont.

Derimot at lakken blir bedre skjønner jeg, både med nyere mer avansert utstyr som Musk nevner samt at miljøreglene er mindre strenge.

Men jeg mener fortsatt at mye av problemet Tesla har hatt med kvalitet har vært et ledelsesproblem og dermed uavhengig av hvor fabrikken ligger. Uansett trodde jeg at mye av dette var løst og at nye Tesla modeller er ganske bra kvalitetsmessig (kanskje unntatt lakk?) og at det dermed ikke burde være så ille å få en bil fra Fremont?


ToWalkOrDrive

Jeg tror at tyskerne ville fått et kraftig OCD-anfall om de måtte gi fra seg bilen skeiv og j*vlig. Jeg tror det handler mye om kultur. Nå vet jeg ikke hvor Tesla skal rekruttere, men si at de får masse folk fra Opel eller en annen utdøende Kodak-lignende-fabrikk... Der er de ansatt vant med at linjene skal være bene...da tror jeg ikke de nøyer seg med panelgap og ødelagte ting. Kan og være de har lært mye fra USA om hva som ikke virker på Model Y. På den annen side så er det en helt nye fabrikk, med uerfarne Tesla-byggere. Kan nok bli en del rart i begynnelsen pga det. Personlig så ville jeg foretrukket en Model Y fra USA I 2021 ettersom de da har klart å bøye til ting så de blir ok. Har i hvert fall vært strålende fornøyd med byggekvaliteten på MIN Model 3 Performance. Føles som ny etter 20.000km, og panelene er greie nok.

Tesla er en bedrift som helst endrer en gang for mye enn for lite, og langt fra alt virker første gangen det står på en solgt bil. Vil derfor ikke ha for mye nytt på min neste Tesla....
Tesla Model Y                         2021-

henrikv

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. juni 2020, klokken 23:43
Jeg tror at tyskerne ville fått et kraftig OCD-anfall om de måtte gi fra seg bilen skeiv og j*vlig. Jeg tror det handler mye om kultur. Nå vet jeg ikke hvor Tesla skal rekruttere, men si at de får masse folk fra Opel eller en annen utdøende Kodak-lignende-fabrikk... Der er de ansatt vant med at linjene skal være bene...da tror jeg ikke de nøyer seg med panelgap og ødelagte ting. Kan og være de har lært mye fra USA om hva som ikke virker på Model Y. På den annen side så er det en helt nye fabrikk, med uerfarne Tesla-byggere. Kan nok bli en del rart i begynnelsen pga det. Personlig så ville jeg foretrukket en Model Y fra USA I 2021 ettersom de da har klart å bøye til ting så de blir ok. Har i hvert fall vært strålende fornøyd med byggekvaliteten på MIN Model 3 Performance. Føles som ny etter 20.000km, og panelene er greie nok.

Tesla er en bedrift som helst endrer en gang for mye enn for lite, og langt fra alt virker første gangen det står på en solgt bil. Vil derfor ikke ha for mye nytt på min neste Tesla....

Henger meg på dette. Jeg tror også et kjøp fra en fabrikk som har jobbet med å produsere en bil da i > 1 år, enn en helt fersk fabrikk med sannsynligvis mange forbedringspunkter fra start. Om Berlin > Freemont i kvalitet når innkjøringen er løst kan godt være, og at kulturen da også vil spille inn er meget mulig. Men min hypotese vil nok være at en Freemont bil produsert i 2021 derfra, i tillegg til gammel prisliste, vil være tilstrekkelig til at jeg "tør". Men den som venter får se :)

Diravi

#327
Vi har en 2016 Model S (pre-Facelift) i dag, og selv om den har litt større spaltemål her og der, er den generelle kvaliteten rikelig bra nok til at jeg ikke ville hatt problemer med å bestille en amerikansk-produsert Y. Vi har kjørt den i fire år og 86 000 km, og med unntak av to av disse berømte dørhåndtakene er alt fortsatt tight og knirkefritt og fungerende.

Videoene til Sandy Munro viser også med all tydelighet at den underliggende kvaliteten i produksjonen er meget god og delvis bedre enn industristandard. Defekter i lakken kan klages på hvis de er skjemmende. Jeg fikk lakket om bakfangeren på vår S fordi det var en tynn slitasjestripe i lakken akkurat ved terskelen til bakluken. Det tok et par mnd å få gjort, men det var aldri noen krangling om det.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

makki

Nå Model Y er med Gratis Supercharger- 1500 kilometer ved henvisningskode

daktari

#329
Sitat fra: makki på tirsdag 09. juni 2020, klokken 22:42
Nå Model Y er med Gratis Supercharger- 1500 kilometer ved henvisningskode
Hvordan regner de ut begrensningen? 150 mil/2 kWh/mil = 300 kWh = 900,- i kroneverdi?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA