Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lirekassa på lørdag 25. april 2020, klokken 23:05
Velger å stole på Elon

Elon sier at Sveits får bil fra Berlin.
Uten å ha sjekket tallene mener jeg at Tesla alltid har levert biler til Norge før Sveits.
Og når det er stor forskjell mellom Berlins juli, og Model Y estimerte begynnelse av 2021, så planlegger de nok å sende Model Y som byggesett for entusiaster, som en Mechano-pakke....neida....blir nok fra California... Fremont
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. april 2020, klokken 06:37
..neida....blir nok fra California... Fremont
Jepp, med QA by consumer som er vanlig fra den kanten. Bare å trekke lotto lapp og håpe på det beste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

Det sier seg selv at kostnadene for etterarbeid som følger av kvalitetsfeil og mangler er stor. Det må antas at Tesla utifra m3 erfaringene har hatt fokus på å redusere disse. Av videoer som publiseres kommer det i liten grad fram klager på feil og mangler på MY

Counterpointer

Sitat fra: REN-BIL på tirsdag 28. april 2020, klokken 12:05
Det sier seg selv at kostnadene for etterarbeid som følger av kvalitetsfeil og mangler er stor. Det må antas at Tesla utifra m3 erfaringene har hatt fokus på å redusere disse. Av videoer som publiseres kommer det i liten grad fram klager på feil og mangler på MY
Når en ser på Munro Live og ser sammenligninger fra tidlig Model 3 opp mot Y så er det mange endringer som Munro synes er veldig gode forbedringer. Så Tesla har utfordringer, men de jobber kontinuerlig med dem. Dog gjør de det ut fra sine egne forutsettninger. Det er en grunn til at det er et halvt tonn vektforskjell på Y og Etron 50, Tesla bygger på en annen måte enn de etablerte. Noe er smartere, mens andre løsninger er billigere. En må velge litt, det er vanskelig å få til alt.

turfsurf

Sitat fra: REN-BIL på tirsdag 28. april 2020, klokken 12:05
Det må antas at Tesla utifra m3 erfaringene har hatt fokus på å redusere disse.
Når TM3 kom ble det samme sagt vs TMX og TMS. Bevares, jeg tror TMY er en bil med en del forbedrede løsninger i.f.h.t. TM3, men jeg tviler på at QA eller selve produksjonskvaliteten har blitt bedre (dvs lakkfeil, panel gaps osv).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

QA kan man med tommelfingeren si går hånd-i-hånd på tilgjengelig tid, opplæring og resurser.
Så det å spy ut masse biler uten nok kvalifiserte folk, da blir det bingo med kvaliteten.

Dog overrasket over at lakk egentlig er ett problem, når det utføres i høyeste grad av roboter som gjør samme jobben på alle biler som passerer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på tirsdag 28. april 2020, klokken 19:12
Dog overrasket over at lakk egentlig er ett problem, når det utføres i høyeste grad av roboter som gjør samme jobben på alle biler som passerer.
Det går jo og på hvor sterilt rommet er (støv i lakk osv). I tillegg må jo lakkrobotene vedlikeholdes, mekanisk utstyr slites og kommer ut av toleranse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi


turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 28. april 2020, klokken 20:30
finish vs kroner er jo greia.
Joda, men holdninger til ansatte i firmaet er med på å endre det forholdet. Opplever at tyskere ofte for mere igjen pr krone i så måte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Vanskelig å si siden tyskerne ikke har noe som har samme rekkevidde per krone eller er i nærheten enda.

Men har ikke vært helt wow på de siste tyskerne jeg har hatt, pleier sende alt jeg kjøper av biler rett på korrigering ca uansett da jeg opplever bra finish er fremmedord om dagen.

tornaldo

Nå er det ekstremt mange som ikke henger seg opp i panel gaps (de fleste aner nok ikke engang at den termen eksisterer) eller et sandkorn eller to i lakken. Så hvis det er kvalitetsproblemene man er bekymret for, så vil dette gå svært bra med bilene levert fra USA også. Det er selvfølgelig enkelte som henger seg opp i dette, men vil tro det er et godt mindretall. Folk på forumet her er nok ikke en god målestokk for hva som rører seg ellers der ute.

Personlig tar jeg gjerne i mot en Model Y fra Freemont på denne siden av nyttår, hvis ikke lever jeg godt med Model S så lenge. Er egentlig litt skeptisk til overgangen i det hele tatt, men det blir sikkert bra.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hemi

jeg har en annen amerikansk bil som kostet litt over 100k usd, den har bra paneler og 0 støv, også eid ymse annet amerikansk i varierende prisleier, de har ikke hatt støv, og bra gaps.

Med det sagt er jo amerikansk OK, litt annerledes enn europeisk, den ene hadde rust inni dashen ved levering, masse ulakkert stål.

ToWalkOrDrive

Har fulgt litt med på amerikansk Model Y Facebook-gruppe, og det har vært mange som har vært veldig fornøyd med finish, noen som har hatt noen småting til fiks, og noen ganske håpløse tilfeller, med 20 ting. Da har de faktisk blitt tilbudt omlevering. Var en periode de skyntet seg å levere så mange som mulig. Tror det blir bra mot årsslutt.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Blir spennende å se. Nå er jeg ikke typen som henger meg opp i panelgaps, men riper, appelsinlakk, mangel på lakk o.l. er jeg litt kritisk til. Samme med knirk og ulyder. Siste knirken ble fjernet på Model X etter 85kkm.

Grunnen til at jeg er skeptisk var at jeg så ingen forbedringer på denne type ting fra 2013 til 2019. Limrester, rustende skruer o.l. forekommer og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. april 2020, klokken 07:19
Blir spennende å se. Nå er jeg ikke typen som henger meg opp i panelgaps, men riper, appelsinlakk, mangel på lakk o.l. er jeg litt kritisk til. Samme med knirk og ulyder. Siste knirken ble fjernet på Model X etter 85kkm.

Grunnen til at jeg er skeptisk var at jeg så ingen forbedringer på denne type ting fra 2013 til 2019. Limrester, rustende skruer o.l. forekommer og.

"Knirk og ulyder" +1
Det hadde jeg på forrige Model S, samt nåværende. Frustrerende. Vet ikke hvordan dette er på Model 3, men håper vel de stadig gjør forbedringer som eliminerer denne typen irritasjonsmoment.

Jeg har hele tiden etter nyheten om at den var 6 mnd før skjema i USA, trodd på en tidligere levering enn estimert for Model Y i Norge. Det er selvfølgelig ren bingo, men hvis produksjonskapasitet overgår etterspørselene i Nord-Amerika, er å sende til Europa eneste åpenbare løsning. De ønsker å produsere og selge flest mulig biler, så det er slik sett enkel matte, så lenge forutsetningene ligger til rette for det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA