Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal ladetid på langtur til sommeren

Startet av Simen1, lørdag 16. mars 2019, klokken 13:49

« forrige - neste »

Muffinman

Lavere forbruk på motorvei i Tyskland? Stusset et øyeblikk nå, men innså raskt at vi sikkert har ulike kjørestiler :)   Jeg får ihvertfall mye høyere forbruk, men henger nok sammen med høyere hastighet.

Jeg fant ut at jevn hastighet et sted mellom 120 og 130 med 19" Landsail og relativt lukkede PH Turbin felger gav ca 200wh/km, mens med veldig åpne Vossen VFS1 i 21" med 245 foran og 285 bak flyttet denne "magiske" grensen ned til ca 105.  Faktisk utgjør forskjellen i forbruk mellom disse hjulcomboene såpass mye at det ble merkbar forskjell ladetid på turen, så neste gang ligger rånehjulene igjen hjemme.

Vhagar

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 21:18
I Tyskland er forbruket lavere på motorvei, så gjør det litt enklere.

Med model X, hva legger du i lavere forbruk? Har du noen tall å vise til? Jeg har selv et snitt på 205Wh/km siste 10k her i Norge med min X75D, spent på hva det ender på ned gjennom Europa. Det som drar opp snittet mitt her hjemme er faktisk svinger, utrolig hvor energislukende svinging er.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. mars 2019, klokken 21:38
Jeg fant ut at jevn hastighet et sted mellom 120 og 130 med 19" Landsail og relativt lukkede PH Turbin felger gav ca 200wh/km, mens med veldig åpne Vossen VFS1 i 21" med 245 foran og 285 bak flyttet denne "magiske" grensen ned til ca 105.

Et svært godt eksempel på at den teoretiske øvelsen til trådstarter ikke har så mye for seg!

Skummelt stort utslag på valg av felger også. Regner med at det er model S dette siden forbruket havnet ned mot 100. Har du prøvd med original felger/dekk også og har tall for den komboen?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

#17
Sitat fra: Vhagar på onsdag 20. mars 2019, klokken 00:16
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 21:18
I Tyskland er forbruket lavere på motorvei, så gjør det litt enklere.

Med model X, hva legger du i lavere forbruk? Har du noen tall å vise til? Jeg har selv et snitt på 205Wh/km siste 10k her i Norge med min X75D, spent på hva det ender på ned gjennom Europa. Det som drar opp snittet mitt her hjemme er faktisk svinger, utrolig hvor energislukende svinging er.

I Tyskland så jeg typisk 270Wh/km i 150km/t med 6 personer og full bagasje (20"). I Norge ligger tilsvarende på 130km/t.

Svinger er akselerasjon, så det er helt å forvente at det drar opp forbruket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. mars 2019, klokken 21:38
Lavere forbruk på motorvei i Tyskland? Stusset et øyeblikk nå, men innså raskt at vi sikkert har ulike kjørestiler :)   Jeg får ihvertfall mye høyere forbruk, men henger nok sammen med høyere hastighet.

Gitt samme hastighet selvfølgelig. På områder med fri fart er forbruket vesentlig høyere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

Har lest at betongdekket på autobahn reduserer drivstofforbruket med 6% i snitt.

Muffinman

SitatHar du prøvd med original felger/dekk også og har tall for den komboen?
Nei, men vi vet jo at åpne felger gir høyere forbruk enn lukkede og at forskjellen blir større jo høyere hastighet. De simpleste originalfelgene til Model S er jo svært åpne, men til gjengjeld relativt smale og ligger godt inne i hjulbuen i forhold til de brede Vossen-felgene som også ligger lengre ute i hjulbuen.

Spent på hva man oppnår i høy hastighet med disse svenske 22" semi-lukkede turbinhjulene. De får vi sikkert se etterhvert som det våres.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

NorBil

Hvordan bør man time ladingen på natten på langtur da formå unngå høy soc over tid? Er det best for batteriet (model 3) å få lade på lav ampere over lang tid så den er ferdig til man skal avsted, eller høy ampere og sette timer så den starter i løpet av natten og er klar til avreise?

Simen1

Sistnevnte, for da er batteriet lunkent og fint til avreise.

Lader man saktere så risikerer man at mye av energien går med til oppvarming og man får ladet mindre enn man hadde trodd. Hvis det er skikkelig kaldt. Kaldt batteri kan også begrense regenerering og aksellerasjon.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA