Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjeplass i Model Y

Startet av andrjor, fredag 15. mars 2019, klokken 09:35

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på søndag 17. mars 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Diravi på søndag 17. mars 2019, klokken 14:33
Sitat fra: jlan på søndag 17. mars 2019, klokken 13:17
Men det ser litt dårlig ut for beinplassen i rad 3.


Gjenstår å se om rad 2 kan skyves i lengderetningen for å gi plass til passasjerer på rad 3.
Det er bekreftet at 2.seterad kan justeres. På demobilen var 2.seteraden justert helt bak mot 3.rad

Har du hørt noe om maksimal benplass på 2. seterad når setet er skjøvet helt bak? (og gjerne kombinert med 1. seterad)? Får håpe det går an å skyve 2. seterad såpass langt bakover at den kombinerte plassen på 1. og 2. rad er like stor som på Model 3. Hvis ikke blir det kansellering av Model-Y- ordren min, da Model 3 går akkurat.
Tesla Model Y                         2021-

Diravi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. mars 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Otkristo på søndag 17. mars 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Diravi på søndag 17. mars 2019, klokken 14:33
Sitat fra: jlan på søndag 17. mars 2019, klokken 13:17
Men det ser litt dårlig ut for beinplassen i rad 3.


Gjenstår å se om rad 2 kan skyves i lengderetningen for å gi plass til passasjerer på rad 3.
Det er bekreftet at 2.seterad kan justeres. På demobilen var 2.seteraden justert helt bak mot 3.rad

Har du hørt noe om maksimal benplass på 2. seterad når setet er skjøvet helt bak? (og gjerne kombinert med 1. seterad)? Får håpe det går an å skyve 2. seterad såpass langt bakover at den kombinerte plassen på 1. og 2. rad er like stor som på Model 3. Hvis ikke blir det kansellering av Model-Y- ordren min, da Model 3 går akkurat.

Det er ikke noen grunn til å tro at plassen er mindre enn i Model 3, fordi setene på rad 1 og 2 er montert høyere i Model Y og du får en mer fordelaktig vinkel på knærne (og sannsynligvis bedre lårstøtte på rad 2). Så selv om rad 2 skulle være montert noe lengre frem enn i Model 3, skulle dette kompensere for det.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jlan

Det går vel an å måle litt på denne.  Det at det mangler nakkestøtter tyder vel på at rad 3 ikke er beregnet for voksne.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Diravi

Jeg er enig i at det virker som om baksetene er beregnet for små personer/korte turer. Tror nok bildet gir et reelt bilde av selve setene, men er ikke sikker på om setene er plassert helt riktig i forhold til det ytre karosseriet; det er en viss grad av vidvinkel/3D-perspektiv i bildet og jeg tror derfor ikke man skal ta plasseringen av rad 3 bokstavelig i hvert fall. F.eks. viser bildene TOCN tok at det er omkring 45 cm (oluss-minus noen cm) bagasjeromslengde bak rad 3 - på dette bildet ser det betydelig mer ut, uten at jeg får det til å stemme med totallengden på bilen. Så å bruke bildet som grunnlag for å måle er jeg usikker på.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

andrjor

Noen som har troen på at jeg får plass til et 72 cm høyt hundebur inn i bagasjen?

Diravi

#20
Sitat fra: andrjor på mandag 18. mars 2019, klokken 14:04
Noen som har troen på at jeg får plass til et 72 cm høyt hundebur inn i bagasjen?

Ja, med nedfelt rad 3. Men ikke nødvendigvis et rektangulært bur, kommer an på hvor langt det er. Tror bare du har så mye høyde i deler av bagasjerommets lengde. Vil tro at seteryggen på rad 3 rager omtrent 50 cm over nivået på bagasjeromsgulvet når den raden er nedfelt, for å gi en indikasjon. Den har ikke hodestøtter, vanskelig å si hvor mye luft det er mellom topp av seterygg og bakluken, men noe er det.

Hvis du har et av de kollisjonssikre stålburene med skrå bak- og forside, som kan justeres i lengderetningen, er jeg ikke i tvil.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kodax

Det blir vel endel mer plass til hundebur hvis man dropper seterad 3?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

andrjor

Sitat fra: Diravi på mandag 18. mars 2019, klokken 14:32
Sitat fra: andrjor på mandag 18. mars 2019, klokken 14:04
Noen som har troen på at jeg får plass til et 72 cm høyt hundebur inn i bagasjen?

Ja, med nedfelt rad 3. Men ikke nødvendigvis et rektangulært bur, kommer an på hvor langt det er. Tror bare du har så mye høyde i deler av bagasjerommets lengde. Vil tro at seteryggen på rad 3 rager omtrent 50 cm over nivået på bagasjeromsgulvet når den raden er nedfelt, for å gi en indikasjon. Den har ikke hodestøtter, vanskelig å si hvor mye luft det er mellom topp av seterygg og bakluken, men noe er det.

Hvis du har et av de kollisjonssikre stålburene med skrå bak- og forside, som kan justeres i lengderetningen, er jeg ikke i tvil.

Jepp er en av de burene. Bare ser at noen her har estimert feks 65 cm høyt bagasjerom som jeg syntes hørtes ganske lavt ut

Diravi

Sitat fra: andrjor på mandag 18. mars 2019, klokken 16:20

Jepp er en av de burene. Bare ser at noen her har estimert feks 65 cm høyt bagasjerom som jeg syntes hørtes ganske lavt ut

Det kommer jo an på om du regner opp til toppen av seterygg/underkant hattehylle/underkant bakrute, eller hvor høy plass det er under bakluken helt inn mot ryggene på rad 2.

Vi har jo ikke nøyaktige mål, men førstnevnte kan være et sted rundt 50-60 cm, sistnevnte bør være en del mer. Som en indikasjon er det typisk 90-98cm sittehøyde fra pute til tak i de fleste moderne biler (litt mindre rett opp ettersom seteryggen skrår). Men fullt så mye får du nok ikke på rad 3, og rad 2 vil være montert litt lavere enn bagasjeromsgulvet.

Typisk høyde mellom bagasjeromsgulv og innvendig taktrekk på de fleste stasjonsvogner er omkring 75-85 cm. Det er ingen indikasjon på at det vil være mindre her, men luken skrår som sagt og du får bare full høyde lengst frem. Så jeg vil anta at skjæringspunktet for 72 cm kommer et stykke inn på bakluken. Sannsynligvis omtrent der hodet på en person i rad 3 kommer.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jlan

#24
I Model X er det 69 cm opp til bjelken hvor bakluken er hengslet, med setene nedfelt. Det er på midten, 65 cm ut på sidene. Bak bjelken er det betydelig høyere, nesten 10 cm mer opp til glasset, og det er her hodene til rad 3 passasjerene havner. Bakerst er det ca. 50 cm opp til glasset, når luken til nedre rom ligger slik at det er plant fremover.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DeepFu

Jeg blir litt stuss på fokuset på 7 seter? Har virkelig folk 4-5 unger, eller kjøper man bil for å kjøre andres unger på trening? 3dje seterad anser jeg mest som en litt meningsløs gimmick som stjeler plass, ikke minst i en såpass liten bil. Trenger man minibuss får man vel heller vente I.D. Buzz? Eller??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

hELgenen

 :+1:
For de aller fleste er det nok bedre med 5 seter og få bedre bagasjeplass

Burger

DeepFu: Seter er jo dyre i Norge. Har sett biler der prisen på bil med 2 seter er 300k og avgiftene på de tre bak er 350k. Å smelle inn 7 seter før momsfritak går ut kan være kjekt med tanke på salg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Diravi

Sitat fra: Burger på mandag 18. mars 2019, klokken 22:25
DeepFu: Seter er jo dyre i Norge. Har sett biler der prisen på bil med 2 seter er 300k og avgiftene på de tre bak er 350k. Å smelle inn 7 seter før momsfritak går ut kan være kjekt med tanke på salg.

Det er noe annet - det handler om hvorvidt bilen kan registreres som varebil eller ikke. Ikke relevant for noen Tesla som er vist så langt, og det har aldri vært spesielle avgiftsforskjeller på fem og syv seter utover den momsen du evt. betaler på prisen av selve setene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA