Fabrikkny bil eller...?

Startet av geirci2, onsdag 13. mars 2019, klokken 13:18

« forrige - neste »

ThomasBN

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:40
Sitat fra: ThomasBN på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:22
Kona sjekket ingenting ved overlevering. Jeg snek meg inn i garasjen med spesiallykt og spesialklut søndag kveld... Alt ser ok ut;-D

Og kona satt i stua, så bort i gangen og så at både ryggsekken og hennes lubne mann var borte? :D

Det er helt korrekt

kirky

Dette diskuteres vel flust i andre tråder. Sensasjonsjagende tråder som dette blir fort litt spammende...
2023 Model S

Magnus Hansen

Tips til trådstarter: gå op emneoversiktennog legg til 6 spørsmålstegn eller utropstegn etter hvert emne og vurder om det hadde vært et ok forum å besøke..0

bno

@geirci2
Ser at du får de samme stakkato svarene her. Glem det for man vil ikke ta poenget og de som svarer her har i mange tilfeller fått sin bil. Det er mye politikk her inne og de som har fått bilen ønsker ikke dårlig publisitet om sin investering. See?
Send meg en PM så skal du få en sjekkliste i word format som et utgangspunkt for å redigere selv. Bilder av den (brukt) bilen jeg avviste også om du ønsker. Legg ballen død, les deg opp sug til deg og hold aller helst kjeft. Mye ego her inne og er ikke verdt bryet....Mitt beste råd er: Faen ikke betal noe før du har sett bilen. Never ALDRI NOPE, kjør ditt løp hva andre sier her inne skal du ta med en stor spade salt. Det er ikke viking lotto dette her.

trykkertor

Sitat fra: ThomasBN på onsdag 13. mars 2019, klokken 13:48

Vil bare fortelle hva min kone opplevde når hun hentet bilen alene på Minde, Bergen lørdag 9. mars, for å sette det litt i perspektiv. De ble stilt opp langs en vegg og kunne på klarsignal fra en Teslarep gå bort til sin bil, med tilhørende overleveringsperson. Hun var helt sjokkert over det som skjedde...
Lubne menn, med ryggsekk, i 40-50 årene stormet bort til bilene sine. Tømte sekkene på gulvet, grep raskt tak i spesiallykter og spesialkluter. De rullet seg rundt på gulvet, ålte seg langs bilens paneler og snek seg rundt hjørnene på bilene, både høyt og lavt for å komme til på de mest utenkelige steder. Min kone ble så flau på vegne av disse "galningene" at hun mistet helt den gode stemningen ved å hente "drømmebilen" hun hadde gledet seg til å se i nesten 3 år.

Prøv å sette din kone inn i følgende scenario.
De helt spesielle skoene til 5.000,- hun har ventet på i 3 år er klare for henting.
Er det greit for henne å bare ta skoesken under armen å reise hjem, eller har hun lyst løfte litt på lokket og se over de før hun drar fra butikken?

Menn og biler er ofte som damer og sko.

Er enig med det som kommer frem i starten av tråden. En ny bil bør leveres og oppleves som en ny bil.
Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å krype på gulvet og sjekke alt mulig før en tar imot.
Her er det nok Tesla som har "seg selv å takke". De historiene vi leser/hører er jo høyst reelle. Klar noen av oss da vil ta forhåndsregler innen vi overtar bilen.
Da vi overtok vårt nybyggede hus ble hvert enkelt rom nøye gjennomgått med utbygger før vi signerte overtakelsespapirene.
Skulle vi bare signert på trappen, fått nøkkelen, flyttet inn og tatt boligsjekken senere?
Var faktisk en del ting å sette fingeren på ved boligen også hva finish og uferdig arbeid angikk.

Igjen. Hadde Tesla levert strøkne biler jevnt over, så hadde vi ikke hatt disse historiene. Og folk kunne tatt det hele med ro. Men må innrømme jeg har skuldrene litt oppunder ørene hva angår når jeg skal ta imot bilen.
Bare det at jeg har betalt 20.000,- ekstra for lakken i forhold til en som har valgt sort bil, gjør at jeg har høye krav til hvordan den lakken skal se ut. Det er da tross alt 20.000,- i "utvidet" kostnad. Da nytter det ikke med touch up pen, striper eller småbulker.

bno

Kan ikke bli mer enig. Det får bli mitt siste innlegg i tråden. Ellers kommer vel alle sjefene å vil tryne en..

geirci2

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.4
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

kirky

Det er flott å være kritisk, men samle det gjerne i en tråd og man trenger ikke repetere frustrasjon over samme grei om og om igjen.
2023 Model S

geirci2

Takker for innlegg fra følgende som faktisk SVARER PÅ emnetittelen og skriver informative og "fornøyelige" innlegg (i motsetning til de andre som spyr ut galle mot emnetittel og oppfører seg som forumpoliti / og som overhodet ikke skriver noe som helst som berører emnetittel):

@ThomasBN, @tmn, @Mikalv, @Lynkjapp, @janhr, @Tafsern, @bno, @trykkertor

ok67

Sist eg kjøpte ny bil, ein  Opel Insignia i 2011 fall det meg aldri inn å sjekke noko som helst. Eg rekna med at bilen var ny og dermed uten feil og manglar, og det var den jo. Men med Tesla ser det ut for at det er kunden som må stå for kvalitetskontrollen, men greit å vere klar over slik at ein i alle fall tar eit kritisk blikk på bilen før ein overtar den.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

trykkertor

Sitat fra: ok67 på onsdag 13. mars 2019, klokken 17:06
Men med Tesla ser det ut for at det er kunden som må stå for kvalitetskontrollen, men greit å vere klar over slik at ein i alle fall tar eit kritisk blikk på bilen før ein overtar den.
Og på min Final Invoice sår det:
Delivery and FINAL INSPECTION Fee 6.920,-

#theirony

hELgenen

Går alltid over bilen. Som regel ingenting,men har skjedd at det har vært noe. Dog aldri i slik monn som enkelte har opplevd med TM3. Men nå er folk klar over det og kan ta forholdsregler. Aldri hørt om noen som ikke fikk rettet feil,ei heller hos Tesla. Så er bare å notere ned,og synes en antall feil blir mye så si nei til bilen og be dem komme med en feilfri,eller hev kjøpet der og da. Har aldri hørt at Tesla har slått seg vrang,og gjør de det er det over ut tror nå jeg. Folk kan nok godta feil,men dersom Tesla skulle nekte å rette feil eller ikke godta heving av kjøp innenfor de rammene de selv sier gjelder,ja så er de ferdige som merke i Europa. Akkurat som folk forventer tips i USA forventer Europeere en 100% feilfri ny bil,no questions asked..sånn er det bare

bno

geirci2

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. mars 2019, klokken 18:06
Går alltid over bilen. Som regel ingenting,men har skjedd at det har vært noe. Dog aldri i slik monn som enkelte har opplevd med TM3. Men nå er folk klar over det og kan ta forholdsregler. Aldri hørt om noen som ikke fikk rettet feil,ei heller hos Tesla. Så er bare å notere ned,og synes en antall feil blir mye så si nei til bilen og be dem komme med en feilfri,eller hev kjøpet der og da. Har aldri hørt at Tesla har slått seg vrang,og gjør de det er det over ut tror nå jeg. Folk kan nok godta feil,men dersom Tesla skulle nekte å rette feil eller ikke godta heving av kjøp innenfor de rammene de selv sier gjelder,ja så er de ferdige som merke i Europa. Akkurat som folk forventer tips i USA forventer Europeere en 100% feilfri ny bil,no questions asked..sånn er det bare

Blir uansett en jobb for kjøperen som i utgangspunktet kommer til fastsatt utleveringstidspunkt/sted og får dette i fleisen.
Heve kjøp; annullere eventuelle lån og styr/treghet med å få tilbakeført allerede innbetalte beløp etc. etc.

Øyvind.h

Småmerker som man må frem med lommelykt og rett vinkel for å finne blir litt over kanten for min del. Men skjevt montert tak etc ville jeg reagert på selv og klaget på. Viktig at man sier ifra og avgjør selv om man vil ta ut bilen eller ei. Dvs vil man kjøre med det frem til rep eller vente på ny bil.

Tesla er nødt til å få tydelig tilbakemelding. Sånn sett er det å nekte mottak best.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA