Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Detailing og vasketråden!

Startet av TRM, tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36

« forrige - neste »

hemi

Har en 48V løvblåser fra stiga jeg bruker til å bare blåse av vannet, funker heeeeelt sjef, forutsetter at du har relativt ren bil, men løser tørke problemet.

Må uansett ha kontaktvask ved X intervaller, uansett hva slags lurium man har på, stortsett reload.

Jejl

Og da ser du ingen rester av vannet etterpå? Hvis noe av vannet har tørket inn så klarer du vel neppe å blåse av all kalken som er i vannet?

RuneW

Sitat fra: hawK på mandag 13. mai 2019, klokken 22:01
Skumme bilen, deretter spyle av og tørke lakken med pusseskinn?

Han gikk forresten over nedre halvdel av bilen med lavaromatisk white spirit, noe som antageligvis tilsvarer prick bort og tilsvarende også. Tror det var det første han gjorde. Så la han skummet oppå dette igjen? Nå begynner cellene mine å svikte meg merker jeg... Burde ha filmet hele seansen...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: Toalmar på mandag 13. mai 2019, klokken 23:21
Sitat fra: hawK på mandag 13. mai 2019, klokken 22:01
Skumme bilen, deretter spyle av og tørke lakken med pusseskinn?
Den fremgangsmåten hadde ikke jeg ville fulgt. Da tørker du jo av møkka.
Først Surfex HD 1/25, så skum, så spyle av, deretter håndvask, så spyle av før tørking.

Jeg må innrømme at jeg er/var litt skeptisk til dette selv, og det kommer selvsagt an på hvor møkkete bilen i utgangspunktet er. Bilen min var ikke så ille og det som var gled av av seg selv og vannet perlet seg fint.

Dessuten så blåste han jo av 90% av vannet så det ble ikke så mye håndtering med skinnet.

Men jeg er helt garantert den dårligste til å vaske biler av samtlige her inne på forumet, så jeg skal skal være ekstremt ydmyk når det gjelder disse tingene...  :-X
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hawK

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:20
Sitat fra: Toalmar på mandag 13. mai 2019, klokken 23:21
Sitat fra: hawK på mandag 13. mai 2019, klokken 22:01
Skumme bilen, deretter spyle av og tørke lakken med pusseskinn?
Den fremgangsmåten hadde ikke jeg ville fulgt. Da tørker du jo av møkka.
Først Surfex HD 1/25, så skum, så spyle av, deretter håndvask, så spyle av før tørking.

Jeg må innrømme at jeg er/var litt skeptisk til dette selv, og det kommer selvsagt an på hvor møkkete bilen i utgangspunktet er. Bilen min var ikke så ille og det som var gled av av seg selv og vannet perlet seg fint.

Dessuten så blåste han jo av 90% av vannet så det ble ikke så mye håndtering med skinnet.

Men jeg er helt garantert den dårligste til å vaske biler av samtlige her inne på forumet, så jeg skal skal være ekstremt ydmyk når det gjelder disse tingene...  :-X

For meg høres dette litt rart ut, men jeg vet ikke...

Du kan jo lese litt her
https://www.detailersclub.no/pages/guider/bilpleieguide-a-til-%C3%A5-r164/

Hele guiden er litt voldsom, men det er en kort versjon inni der.

Enkel hverdagsvask for meg består av:
1) Forvask med skumkanon (fyller kanonen med egnet såpe for dette)
2) Spyler av bilen (alltid nedenfra og opp)
3) Går over med vaskehanske og bøtte fylt med bilshampo (gjerne en bøtte med rist)
4) Spyler av bilen
5) Tørker med mikrofiber-håndkle (men jeg ønsker meg også en blåsetørker:))

Felger og dekk er en egen greie, men hvis du har vokset/beskyttet felgene så krever det ikke så voldsomt med jobb.

hemi

Sitat fra: Jejl på tirsdag 14. mai 2019, klokken 09:12
Og da ser du ingen rester av vannet etterpå? Hvis noe av vannet har tørket inn så klarer du vel neppe å blåse av all kalken som er i vannet?

Er du ute av sollys og normal norsk kald sommer bare renner det av uten noe kalk, er virkelig liv i 48v saken, det + relativt frisk carpro reload under er nøkkel, har den også på ruter.

meguiars hybrid ceramic wax skal også testes ut nå, samme med "the last coat"

Klykken

#141
Du kan ikke spyle bilen og gå rett på tørk. Du vil da "vaske bilen" med tørkeredskapen og, som de over her sier, lage mer ugagn enn ønskelig. Vaskemetoden til Ditec-mannen er meget tvilsom, og mistenker at han er opplært til dette for å skape merarbeid. Ville heller ikke brukt whitespirit eller hva det nå var. Det tørker ut plast og vil gjøre den grå. Bruk egnede bilpleie-produkter på bil. Det vil si IKKE zalo, grønnsåpe, sitron og tannkrem og andre produkter du finner under kjøkkenbenken og på badet.

Ellers, lar du vann renne av bilen etter håndvask uten å fysisk tørke den vil du få rennemerker og merker etter inntørkede dråper (med kalk, støv og pollen). Blir disse liggende på bilen i solsteiken vil du få inntørkede merker som omtrent bare kan fjernes ved polering. Luft er kjekt til å blåse ut vann i kriker og kroker. Vannrester som er igjen bør tørkes av med egnet redskap før støv, pollen og andre urenheter rekker å binde seg til vannet.

Ville heller ikke brukt skinn til tørk.

Grundig forvask (avfetting, skum etc) sørger for at det du vasker av bilen med såpebøtta og svamp/hanske kun er en tynn trafikkfilm, og ikke fysisk skitt (sandkorn, asfaltnupper etc) som du da ender opp med å dra over bilen. Gjør du dette riktig vil du ha en blank og fin bil i lang tid!

Les forøvrig guiden fra Detailersclub som linkes over her. Det gir mer forståelse av hvorfor man tar de stegene man tar.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

N0ya

Min erfaring sålangt er at selv med skånsom vask og vedlikehold av bil etter alle kunstens regler, fremprovoserer selv de mest egnede mikrofibertørkehåndkle micromarring/swirls i lakk etter en stund. Jeg har nå gått til innkjøp av en slik en og håper at dette skal sørge for en ripefri tilværelse i model 3 noe lengre før jeg må korrigere lakken: https://www.curadi.no/produkt/big-boi-pro-mini-professionell-ripelos-torking-av-bil-bat-mc-kopi/.
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

PionerThink

Er også enig med det Klykken skriver!
Skal jeg ha håndvask på bilen er det følgende som gjelder:
1) Prickbort på tørr bil i noen minutter(minus dekksidene som blir brune, men også felgene)
2) Skumlegging oppå Prickbort og la dette virke noen minutter før avspyling
3) Surfex HD 1/20 på nedre del av bilen og la virke noen minutter før avspyling
4) Hvis første vask etter vinter bruker jeg nå IronX og lar stå i 5 min til skifter farge og så spyler av
5) Går over bilen med clay(evnt claysvamp hvis ikke så ille) for å få bort de siste piggdekkstøvrestene hvis første vask etter vinteren
6) Håndvask med to bøtter etter punkt 4) hvis det er 1-2 uker siden sist.

Hvis hurtigvask på selvvask har jeg med en flaske med prickbort og surfex HD som brukes som ovenfor, men da dropper jeg berøring og tar kanskje heller og avslutter med voksavspyling for å få vannet til å perle av!
Skal prøve løvblåser jeg også, men regner med at både naboer og kona tror det har tørnet for meg hvis de ser jeg bruke den digre 230V løvblåseren på bilen :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Steg 5 vil gi nesten alltid gi marring i lakken. Unngå clay med mindre du skal polere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

 :+1: Glemte å nevne det, og pleier å gjøre det etter vinteren da det alltid dukker opp litt RDS rundt om :(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

hemi

min rutine er noe ala

1) høytrykk spyling, vi har en industri spyler, og en P80 på jobb, slikt gjør ting mer stas
2) foam cannon med carpro reset
3) spyling igjen, se etter helligdager og harde flekker
4) litt iron-x på felger om det må til, ikke hver gang
5) ny runde foam på bilen
6) vaskevott mikrofiber med 2 bøtte system, den ene med reset i bøtta, andre for rens, begge med gitter
7) blåse av vann
8) mikrofiber evnt steder det er igjen vann
9) ta dørkarmer /dører inni med mikrofiber og noe quick detailer ish stuff.

Alt dette tar.. 15-20 min max.


Absolutt ikke proff, men har nå 2 sorte biler, og jobber litt med å holde de fine :p

Tar på carpro reload (bilen fikk ceramic lagt på 33km og herda 8 dager med ymse prossesser)
Ceramic er bra basis, men du må "etterfylle" med noe produkt. Neste ut til test er den nye meguiars hybrid ceramic wax, har også the last coat på vei, spent på om reset "dreper den" eller ikke. Carpro reset, på carpro reload var uten tvil venner.



RuneW

Min konklusjon er at det er minst like mange forskjellige meninger som mennesker som skriver her  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hawK

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:38
Min konklusjon er at det er minst like mange forskjellige meninger som mennesker som skriver her  :laugh:

Bilpleiefaget er tungt, og veldig mange meninger.
Men de som skriver her nå er stort sett enig i fremgangsmåten virker det som, det pirkes bare på enkelte steg/metoder, og det er litt sånn det alltid er :)

GOS

Sitat fra: hemi på tirsdag 14. mai 2019, klokken 11:31

Alt dette tar.. 15-20 min max.


Hører stadig vekk folk si noe slikt.

Jeg kjører noenlunde samme prosessen. Vet ikke om jeg bare er treg av meg, eller er for kjærlig med den når jeg kommer til berøringsvasken vasken, men for meg tar det helt annen tid.

Finne frem avfetting, skum, såpe høytrykksspyler, koble til vann etc, spraye på avfetting, la det virke noen minutter,  spraye på foam og la det virke i noen minutter, gjerne gnikke litt med kosten på felgene, høytrykkspyle av, manuell berøringsvask område for område med avspyling i mellom, sluttspyling, tørke med mikrofiberklut, rydde inn alt isammen og fylle/blande nytt Surfex HD og / eller Prickbort slik at det er klart til neste gang.

Da har nok jeg brukt 1 - 1/2 t. Så jeg er mektig imponert over de som klarer dette på 15-20 min
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA