Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Detailing og vasketråden!

Startet av TRM, tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36

« forrige - neste »

tmfredriksen

Hvis du har egen høytrykksspyler så ville jeg anskaffa en skumkanon. Da blir det slik:
- Avfetting (f.eks Prickbort) på tørr bil fra under vinduene og ned. Ta godt i hjulbuer. La virke 5-10 min, men ikke la det bli tørt.
- Legg skum over avfettinga med skumkanon (f. eks. Nerta Active Diamond. Den bruker jeg selv. Finnes mange guider angående skumkanon og blandingsforhold på DCN).
- Spyl bilen ren.
- Spray på metallpartikkelfjerner (Korrosol, Iron X eller Iron S). La virke noen minutter, men her er det svært viktig at det ikke tørker. Unngå å komme i kontakt med chrome-detaljer og vinduer. Denne bruker jeg kun før jeg skal polere.
- Spyl bilen ren igjen.
- Finn en bøtte eller to med gritguard. Bøtte nr 2 med rent vann for å skylle svampen mellom hver gang du har berørt bilen og skal hente mer såpe. Du må ikke nødvendigvis ha en ekstra bøtte, men det er for å være sikker på at du ikke drar med deg sand som lager riper. Ha i en god såpe og skaff deg en microfibervott (eller en god svamp. Ikke bruk de små svampene som du finner på biltema 10-pakk. De brukes eventuelt i hjulbuer og på hjul).
- Vask bilen for hånd.
- Skyll av med høytrykk.
- Tørk med et stort og godt mikrofiberhåndkle.

La bilen bli helt tørr, og gå eventuelt over med trykkluft for å få vann ut av små sprekker og rundt vinder før du går i gang med polering.

Nå er bilen klar til polering/korrigering. Les deg godt opp før du går i gang.

Legg voks/sealer til slutt.

Hvilken pakke har du funnet? AutoGlym har mange gode produkter, men en liten OBS OBS: Autoglym Super Resin Polish er en filler. Den skjuler bare riper i stedet for å fjerne dem. Autoglym Extra Gloss Protection blir borte etter noen få vask. Hvis du skal polere for hånd går det fint å bruke Autoglym Super Resin Polish.

lintho

#46
Sitat fra: tmfredriksen på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:01
Hvis du har egen høytrykksspyler så ville jeg anskaffa en skumkanon. Da blir det slik:
- Avfetting (f.eks Prickbort) på tørr bil fra under vinduene og ned. Ta godt i hjulbuer. La virke 5-10 min, men ikke la det bli tørt.
- Legg skum over avfettinga med skumkanon (f. eks. Nerta Active Diamond. Den bruker jeg selv. Finnes mange guider angående skumkanon og blandingsforhold på DCN).
- Spyl bilen ren.
- Spray på metallpartikkelfjerner (Korrosol, Iron X eller Iron S). La virke noen minutter, men her er det svært viktig at det ikke tørker. Unngå å komme i kontakt med chrome-detaljer og vinduer. Denne bruker jeg kun før jeg skal polere.
- Spyl bilen ren igjen.
- Finn en bøtte eller to med gritguard. Bøtte nr 2 med rent vann for å skylle svampen mellom hver gang du har berørt bilen og skal hente mer såpe. Du må ikke nødvendigvis ha en ekstra bøtte, men det er for å være sikker på at du ikke drar med deg sand som lager riper. Ha i en god såpe og skaff deg en microfibervott (eller en god svamp. Ikke bruk de små svampene som du finner på biltema 10-pakk. De brukes eventuelt i hjulbuer og på hjul).
- Vask bilen for hånd.
- Skyll av med høytrykk.
- Tørk med et stort og godt mikrofiberhåndkle.

La bilen bli helt tørr, og gå eventuelt over med trykkluft for å få vann ut av små sprekker og rundt vinder før du går i gang med polering.

Nå er bilen klar til polering/korrigering. Les deg godt opp før du går i gang.

Legg voks/sealer til slutt.

Hvilken pakke har du funnet? AutoGlym har mange gode produkter, men en liten OBS OBS: Autoglym Super Resin Polish er en filler. Den skjuler bare riper i stedet for å fjerne dem. Autoglym Extra Gloss Protection blir borte etter noen få vask. Hvis du skal polere for hånd går det fint å bruke Autoglym Super Resin Polish.

Dette høres bra ut. Jeg har skumkanon til en karcher allerede. Funker vel greit det?

Det var denne pakken fra autoglym jeg tenkte på som sånn vår\vinter vasking.

https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglum-polar-bundle-gratis-skumkanon/?bundle_quantity_1677=1&bundle_quantity_1678=1&bundle_quantity_1679=1

Er dette et ok sett?
https://scandicshine.no/product/chemical-guys-torq-x-orbital-polisher-kit/
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Tafsern

Sitat fra: lintho på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:03
Dette høres bra ut. Jeg har skumkanon til en karcher allerede. Funker vel greit det?

Min personlige erfaring er at disse "skumkanonene" som iblant følger med høytrykksspylere er noe skikkelig dritt kontra en ordentlig skumkanon. Litt som natt og dag, stort sett. Du får mye igjen for en ordentlig skumkanon med en god dyse.

lintho

Sitat fra: Tafsern på onsdag 13. mars 2019, klokken 15:08
Sitat fra: lintho på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:03
Dette høres bra ut. Jeg har skumkanon til en karcher allerede. Funker vel greit det?

Min personlige erfaring er at disse "skumkanonene" som iblant følger med høytrykksspylere er noe skikkelig dritt kontra en ordentlig skumkanon. Litt som natt og dag, stort sett. Du får mye igjen for en ordentlig skumkanon med en god dyse.

Men da må jeg kanksje ha ny høytrykkspyler og, eller er det universial tilkobling?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Tafsern

Sitat fra: lintho på onsdag 13. mars 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Tafsern på onsdag 13. mars 2019, klokken 15:08
Sitat fra: lintho på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:03
Dette høres bra ut. Jeg har skumkanon til en karcher allerede. Funker vel greit det?

Min personlige erfaring er at disse "skumkanonene" som iblant følger med høytrykksspylere er noe skikkelig dritt kontra en ordentlig skumkanon. Litt som natt og dag, stort sett. Du får mye igjen for en ordentlig skumkanon med en god dyse.

Men da må jeg kanksje ha ny høytrykkspyler og, eller er det universial tilkobling?

Du trenger ikke ny høytrykksspyler, du må bare velge riktig kobling til skumkanonen. Kjøpes enten med kanonen eller for seg selv.

Kärcher: https://scandicshine.no/product/waxd-skumkanon-karcher/
Kärcher Proff: https://scandicshine.no/product/waxd-skumkanon-karcher-proff/ '

Den ovennevnte kanonen er bare et eksempel, men jeg har god erfaring med blant annet den.

Tom

Skumkanon fra karcher fungerer helt ok..
Bruk den og oppgrader vist du har for mye penger..
Har begge selv og det er ikke så veldig stor forskjell..

RuneW

Jeg bestilt Ditec-behandling hos https://www.bossofgloss.no/ i Sarpsborg.

Det jeg lurer på er dette:

De sa at de skulle spandere på meg innvendig vask og "impregnering" av setene. Jeg aner ikke hva dette betyr og er usikker på om dette er noe som man skal være forsiktig med på vegan-skinnet til Tesla. Noen som aner noe om dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lintho

Sitat fra: Tom på onsdag 13. mars 2019, klokken 21:29
Skumkanon fra karcher fungerer helt ok..
Bruk den og oppgrader vist du har for mye penger..
Har begge selv og det er ikke så veldig stor forskjell..
Takk!
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Magnus Hansen

Sitat fra: RuneW på onsdag 13. mars 2019, klokken 21:39
Jeg bestilt Ditec-behandling hos https://www.bossofgloss.no/ i Sarpsborg.

Det jeg lurer på er dette:

De sa at de skulle spandere på meg innvendig vask og "impregnering" av setene. Jeg aner ikke hva dette betyr og er usikker på om dette er noe som man skal være forsiktig med på vegan-skinnet til Tesla. Noen som aner noe om dette?

Det finnes produkter egnet for vegansetene. Type produkter som legger seg utenpå og ikke er beregnet på å trekke inn som en del tradisjonelle skinnprodukter. Det har de sikkert kontroll på, men det er vel bare å spørre for å forsikre seg om at de bruker egnet produkt

magnetic

Syns  høytrykksspyler først, og så bruke hageslange med sånn myk kost i enden funker bra (bedre enn svamp og mindre riper). Da får man hele tiden lunka rent vann gjennom kosten mens man får bort siste rester av sandkorn, Bruker mindre makt/trykk mot lakken enn med svamp. som fort blir skitten. og plukker opp sandkorn , som ikke er bra å gnikke inn i lakken 

ladov

Savner en minimumsløsning for oss som ikke er på utkikk etter en ny hobby men fortsatt kan tenke seg å ta sånn noenlunde vare på lakken..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

lintho

Sitat fra: ladov på onsdag 13. mars 2019, klokken 21:57
Savner en minimumsløsning for oss som ikke er på utkikk etter en ny hobby men fortsatt kan tenke seg å ta sånn noenlunde vare på lakken..
Enig. Hva om vi sier feks maks 2000kr og at noe vedlikehold er bedre enn ingen vedlikehold? Hva er topp pri?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Klykken

#57
Avfetting, shampo og aller helst en høytrykkspyler.
Surfex, prickbort i 5L eller 10L-dunker, shampo, bøtte med 19L volum, et lass med bilnerden-svamper og tørkehåndkle.

Kjøp store kvanta, så har dere et år eller to.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lintho

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. mars 2019, klokken 23:54
Avfetting, shampo og aller helst en høytrykkspyler.
Surfex, prickbort i 5L eller 10L-dunker, shampo, bøtte med 19L volum, et lass med bilnerden-svamper og tørkehåndkle.

Kjøp store kvanta, så har dere et år eller to.

Hva om vi sier 2000 uten kjøp av høytrykkspyler?  :-*
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Tafsern

Sitat fra: ladov på onsdag 13. mars 2019, klokken 21:57
Savner en minimumsløsning for oss som ikke er på utkikk etter en ny hobby men fortsatt kan tenke seg å ta sånn noenlunde vare på lakken..

Jeg startet opp med en bøttepakke fra Scandicshine. https://scandicshine.no/category/pakker/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA