Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norge -Malaga med i Miev

Startet av sven erik, lørdag 03. desember 2011, klokken 23:52

« forrige - neste »

sven erik

jeg ladet der for  så å ta fergen til  kiel  for så å kjøre nedover til spania   det komer snart  en liten historie om  nedover turen før vi byner på oppover turen   med  litt antaglig på aker brygge i jenn

sven erik

Reise Sandefjord – Malaga 
Reiste fra Sandefjord til Oslo via Moss og ladet på hurtiglader i Moss deretter i Oslo ved en Nissan forhandler så var det ned til Aker brygge og ladet der i 2 timer før det var ned til fergen som tokk oss til Kiel deretter var det nedover til Hamburg ja måtte lade en gang men det gikk nesten helt å knirke fritt men i Hamburg var vi og trodde vi ladet i 5 timer men hadde ikke fått noe for der hadde sikringen gått men fant en annen bensin stasjon vi kunne betale 5 Euro å sove til neste morgen så var det videre nedover og da kom vi til hurtig aldre og kjørte helt til vi skulle ta av til Belgia ja der fikk vi litt problem men det ordnet seg da vi fant en bensin stasjon som egentlig ikke hadde kontakt men satte i et skjøte brett jeg var engstelig og sjekket hele tiden men det ble ikke varmt men fikk beskjed om å bli der for i lege der hurtig laderen var hadde en tatt og vert skjøl bomber og tatt seg selv og en del til i busser så kom dit klokken 21 da var Nissan stengt også hurtig laderen Hvar slått av burde stått på kartet men fant et f1 hotell der jeg spurte bare om vi kunne lade ja sa de bare ta ledningen inn på rommet og lad så mye dere vill så gjorde vi den dagen etter kjørte vi til neste hurtig lader men den virket ikke så vi fikk lade i en kontakt der som plaster på såret fikk vi gratis te og kakao og gratis strøm i stede for 30 min til 3 euro men så var det videre fant ikke noe mer før en trailer sjappe helt ved grensa til Frankrike de skulle snart stenge men vi fikk lade fra toalettet og fikk kjøpt noe mat og fikk lade og mens de vasket så var det videre over grensa sent på kvelden men fant en stengt bensin stasjon å lade på men det var en del leting så det ble mer av det en kjøring frem til Compiègne et stykke utenfor der fant vi ikke noe sted å lade alle sa nei å vi gikk helt tom 400 meter fra en stasjon men måtte da ringe Mitsubishi assistanse å få beregning men forklarte at jeg trengte strøm dette var sent torsdag kveld å de sa ja de skulle sette den på ladding på inntauings tomten til dagen etter men vi skulle få hotell til dagen etter så skulle vi bare ringe assistanse for å få taksi til bake til der bilen var kl 10 på fredag men så begynte problemene vi sjekket ut å ringte det var i orden men ingen taxi kom jeg ringte å ringte men de hadde ikke svar så kl 15 fikk jeg beskjed at bilen var på et verksted skulle få høre noe vi ventet til kl 19 å ringte i igjen fikk da beskjed om at vi ikke fikk bilen før mandags morgen da hadde vi sittet hele dagen å ventet på et hotell der en ikke hadde restaurant å ikke kunne gå noe sted for det var hoved vei rett utenfor så ba om de kunne ordne noe annet for vi hadde heller ikke råd til å legge ut for så dyrt hotell så kom på et i byen der vi fikk spist ++ å koset oss den helgen men så kom mandag morgen da fikk jeg beskjed om at bilen var flyttet å de kunne ikke få taxi verkstedet før kl 14 så var det ut av dette hotellet men der kunne vi ikke vent e så måtte gå ute gikk på en buss stasjon men der var det kalt så vi satte oss på en kafe men ikke bedre der vi viste da ikke hvor bilen var i forhold til oss å ikke hadde vi noe ekstra klær neste å måtte dekke alt av mat selv å måtte legge ut for alt så ringte jeg fler ganger til slutt kl 17 fikk jeg beskjed om at bilen måtte stå til tirsdags etter middag å at jeg hadde brukt opp dagene jeg kunne få dekt på hotell å annen transport var å uaktuelt dette står ikke i avtalen å dette var ikke min feil så jeg ble såpas sint at de ordnet så en natt til der jeg ikke la ut for hotellet men tlf på 1000 kr pluss mat fikk vi ikke dekt + at nå nærmet det seg julaften sikling så tirsdag fikk vi beskjed nå kunne vi reise å hente bilen fikk en adresse reis ditt på rimeligst måte spurte de om de viste om det gikk noe men kontoret viste ikke noe resepsjon forsto ikke hva jeg mente så tokk bare taxi viste ikke om det var rett i nærheten eller hva det var 2 timer i taxi å 2000 kr dette krevde jeg til bake så kom vi ditt da viste de ikke om jeg kunne få bilen men etter en time fikk jeg den de hadde ladet den men de mente den ikke ladet batteriene helt og måtte ta det når jeg kom til Spania å kjøre meget pent så ikke batteriene tokk skade så kjørte vi videre til paris skulle hurtig lade der men nei ikke en hurtig lader vi fikk bruke for det var Nissan sine kjørte litt vidre å prøvde på bensin stasjoner men nei så hvar vi på skilpadde å jeg ville gi opp men så så jeg en brann stasjon å vi hørte med de sa vi ikke hadde noe mer strøm da kom de 5 stykker ut å ville dytte oss inn sammen med brannbilene men vi kunne da kjøre så den ble satt på ladding der å vi ble bet inn å fikk mat dusje et sted å overnatte +++ et fler stjerners hotell da vi skulle dra fikk vi ikke gi dem noe å i tillegg ble vi vist ut via utryknings porten å alle på hoved veien måtte stoppe for minste utryknings bilen som var
Så var turen videre nedover og etter en del mil så vi Ikea og hørte der om å lade men fikk først nei ba da om å få snakke med sjefen og da fikk vi lade og Hvar der i noen timer så var det videre på veien til kvelden kom og vi ikke fant noe sted men fant et f1 hotell men de sa det var fult vi spurte da om vi kunne lade og bare sove i bilen men da hadde de plutselig et rom og alt ordnet seg så var jeg litt ivrig på å komme meg ned til Spania for jeg ville feire jul der med familien men med 180 mil igjen burde jeg forstått at det ikke gikk men vi fikk ladet overalt vi spurte så vi rakk å komme over grensen til Spania da og fikk ladet på en bensin stasjon rett over grensa men så kom julaften og jeg prøvde å finne hotell + vi prøvde å lade men det var ikke lett fikk ladet en time på et kjøpe senter men hotell var ikke mulig men så kom vi til en nedlagt bensin stasjon og vi trodde nå var det ny tauing +++ men vi så en støvete kontakt som ikke så ut som var brukt på år men prøvde og den virket så da ble det å rigge seg til med dyner +++ og brød det var vår jul og noen tlf til familie 
Så dagen etter alt stengt men fant kontakter på den fleste bensin stasjoner langs veien men det ble kalt for på fjellet i Spania er det kalt men kom da over og ned hit til Malaga og Coin men ble rådet til å ha andre koblinger +++ men nei ha vanlig kontakt og vis den da kommer en lengst men fant ut at det å ha lapp med om vi kunne lade på dems språk hjalp masse og hvor mye det kostet de fleste tokk ikke noe betalt men et sted vi spiste tokk 10 euro men brukte maks 30 euro på ladding mens det kom på 50 i bommer
Og en annen ting ringte Mitsubishi Norge og Spania men fikk beskjed at det ikke Hvar noe i veien med bilen av Norge uten at de har sett den for da hvile noen lys lyst og at det ikke Hvar noe verksted som kunne se på den utenom i Madrid
Hvor har det blitt av de 2500 verkstedene i Europa som kunne ta seg av bilen som det sto i brosjyren og han i Norge mente 10 mil var bra kjøre lengde han fikk ikke mer en 12 jeg mener det står ca. 15 og da når jeg kjører masse nedover alike vel ikke får mer en 10 mil er det for dårlig det er 30 % mindre skal snart kjøre opp over i igjen og skal da prøve å blogge bedre skal prøve å få lagt ut bilder

elektrolux

Skal si. Må ha vært utrolig irriterende å vente fra torsdag til tirsdag i Frankrike. Hva var egentlig problemet der?

Fikk nettop tilbud om å kjøre en oppgradert Partner Elbil fra Tjekkoslovakia til Majorka, men da snakker vi 500 km rekkevidde og hurtiglademulighet, så det burde gå litt lettere enn dette.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

e-max

Du verden for en tur!!
Godt gjort - moro at det finnes de som tar en slik sjanse. Men hvor mange dager tok turen totalt nedover?
Gleder meg til å se retur bloggen. Når er hjemturen?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

erik e

En ting jeg lurer på,har du kjørt på vinterdekk ned til Spania? Om noen (du) tror man mister opptil 30 prosent rekkevidde med vinterdekk er det jo "galskap" og legge ut på den turen med de dekkene. Eller ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

ja det hvar iriterende å  vente de dagene eneste som ble gjort hvar å sette den i kontakt  å lade den

å ja det er orginale vinter dekkene som  er  på bilen   totalt fra kiel  til mallaga med de dagene med stopp i fankrike  brukte vi  16 dager  men da  hvar det kun søvn  mens bilen ladet  å ikke noe ekstra etter  hotell  opholdet etter  paris  så vi kjørte vel  160 mil  ved å  lade kjøre lade å kjøre 

ja blir spennende opp over  for da  blir det langs kysten i  spania  i stede for tvers over  å  når vi kommer vidre opp  er det  kaldere tror jeg  en da vi dro ned  men vi har å  mer erfaring

sven erik

hei da er det  å dra jemm i jenn i morgen   har desverre ikke fått inn bilder da nettet her er for dålig men det kommer   har vert fin ferie  å her nede i distriktet har det hvert null problem  å lade  selv om de må ha en dør open  på kvelden   

elektrolux

Husk å stille kamera ditt på VGA. Ellers blir bildefilene for store.

God tur hjem!
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sven erik

takk men har å prøvd å lage bildene mindre men  nettet er tregt her å men skal sette det på det du sier  takker

sven erik

hei ja da er vi i barcelona med utrolig mye bedre erfaring  en når vi kjørte nedover vi har omtrent fått lade overalt vi har spurt  utenom  hurtig laderen her i byen en må ha egen kontakt

ja er sted vi ladet  fikk vi ja å fikk at det skulle koste 3 euro men da vi hvar ferdig å de hadde byttet personale  å de forlangte 30 evro  ellers har vi  omtrent ikke betalt noe  vi har tilsammen betalt 9 evro på 100 mil

elektrolux

Du burde forberedt et infoskriv om at batteriet i I-miev er på 16 Kwt, og maks kan dra 20 Kwt ut av stikket.

Å betale 30 Euro for det blir jo helt feil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sven erik

ja jeg har  printa ut  en side fra  elbil foreningen  her nede  der står det  at det koster 1-2 euro å lade bilen fult   men det hvar ikke  gyldig mente  hun   det hvar så dyrt  å jeg måtte da skjønne at jeg  måtte lade på  spesielle steder  som jeg sa  til henne har jeg ikke avtale å kort til å bruke  det å jeg har ikke den kablen een trenger

men hun ga seg når jeg sa jeg jeg ringer  gvardias sivil så hvar det ok betal de 3 euro jeg ville  ja for i forhold så lå jeg nå i natt på et 5 stjerners hotell  ladet å frokost for 2 kostet 50 euro  så det hvar  nokk ei som så sitt  snitt til penger rett i lomen

Kanadier

Herregud - du er en skikkelig pioner Sven Erik! Din tur minner meg litt om min bestefar som kjørt tvers over USA i en T-Ford i 1920. Han snakket om hester på veier og problemer med å finne nok bensin og at han og sin kompis måtte reparere alt selv, venter dagevis for deler, osv.
Gratulerer og takk for at du deler alle erfaringen din.
i MiEV eier siden september 2011, brukes nå som varebil
eGolf eier siden mars 2020

hens

Dette står det virkelig respekt av! Å legge ut på en slik reise som fersk elbilist, Jeg har nesten ikke ord.
Selv har jeg drømt om et lignende stunt, men det har blitt med drømmen.

Gratulerer med gjennomført stunt! Ha en god tur hjem, fortrinnsvis på sommerdekk med lav rullemotstand og mye luft.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

sven erik

takker  dette hvar på vinter dekk  men med maks luft trykk  å ja det er ikke en tur en tar  vær dag men  skal ikke se bort fra at  det er en tur  jeg tar til neste år å  men må bare få til at en kann bruke mer av hurtigladerne som finnes  men nå kan en bare bruke noen i tyskland så er det stopp  dem som er etter det må en ha eget kort til for vært land  å det er det mest idiotiske som er
å jeg trode fransk menn hvar mer  vant til elbil en oss  nei  ingen land hvar mer vant en oss aå måtte bruke tid på å forklare alt  å det dumeste jeg ikke hade jort før jeg dro hvar å printe ut hva det kostet å lade  serfor hadde jeg noen problem ned  men opp hvar det  ikke noe problem å få lade når jeg hadde med kostnadene  å viste fram at en hadde helt vanlig kontakt  da hvar det  jelpsomhet stort sett overalt  å orginnsomhet på vordan en kunne få ledninger ut  +++ å de fleste sa en ikke skulle betale  så oppover betalte jeg mindre for lading en  for bommer  ennå jeg ikke kjørte bomvei i spania  men i frankrike er det kunn på bomveien du får ladet   å en ting jeg holt på å kjøpe ledningen  som andre landene har som felles for å lade  på hele den turen jeg kjørte så jeg  en sån stolpe 2  fanger å den ene hvar i paris  måtte ha eget abonomang  å det andre hvar et sted i spania men der sa de den ikke fungerte så bra vi kunne lade på vanlig for  da hadde de nokk kontakter
til dere andre ja  bli med en gang nedover  apsålutt noe å anbefale  en kommer innom steder en aldri ville dradd til ellers

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA