Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 22. april 2019, klokken 00:31
Vi kjørte Danmark-Tyskland-Nederland-Belgia-Sverige i påsken med vår LR 18". Overraskende god rekkevidde. Opplevde at det i større grad var menneskene inni bilen som hadde behov for en pause enn batteriet. Bilens rekkeviddeestimater (energi-grafen) viste seg å stemme godt.
Vi brukte et kjøremønster med hastighet litt over gjennomsnittshastigheten for de fleste som kjørte på strekningene, men likevel ikke blant "råkjørerne".

Også autobahn med høy hastighet gikk fint.

Brukte autopilot ca. 25 % av strekningen. Spesielt på turen fra København til Svinesund var oppmerking og trafikkmønster godt egnet for autopilot. Imidlertid skal man være oppmerksom på at autopiloten feiler iblant. Spesielt fletting er vanskelig for autopiloten.

Ut fra vår erfaring så kan vi konstatere at Model 3 fungerer fint for bilferie i Europa uten at ladetiden blir avskrekkende.
Hadde vært litt kjekt å vite hva slags rekkevidde du faktisk opplever med tanke på forbruk etc. Tråden din er et fint initiativ, men info om reelt forbruk for oss som vurderer å kjøpe Model 3 og lurer på rekkevidde under f.eks heftig motorvegkjøring i 130 etc kunne vært kjekt. Selv om SC-nettverket begynner å bli bra utbygd vil nok mange av oss oppleve at vi periodevis, spesielt på turer nordover i Norge og en del steder i Europa må basere oss på å lade andre steder enn SC ved en del lokalkjøring etc og da er det fint å vite hvor langt man faktisk kommer ved ulike temperaturer, hastigheter etc :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: GOS på mandag 22. april 2019, klokken 22:36
Dagens retur fra Oslo til Stavanger, snittfart på 79 km/t, AC på 18 grader. Bilen rapporterte 137 wh/km i snitt, TeslaFi rapproterte 127 wh/km i snitt. Begge viste 567 kjørte kilometre, bilen viste 78 kwh forbrukt mens TeslaFi viste 72 kwh...... (I følge GoogleMap så kjørte jeg 556 km, så 2% misvisning)

Skal "dykke inn i materien" på TeslaFi og se om jeg kan finne ut noe om mismatchen

Fortsatt 18" aero Nokian R3...som tas av på torsdag.
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

#107
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36
Sitat fra: GOS på mandag 22. april 2019, klokken 22:36
Dagens retur fra Oslo til Stavanger, snittfart på 79 km/t, AC på 18 grader. Bilen rapporterte 137 wh/km i snitt, TeslaFi rapproterte 127 wh/km i snitt. Begge viste 567 kjørte kilometre, bilen viste 78 kwh forbrukt mens TeslaFi viste 72 kwh...... (I følge GoogleMap så kjørte jeg 556 km, så 2% misvisning)

Skal "dykke inn i materien" på TeslaFi og se om jeg kan finne ut noe om mismatchen

Fortsatt 18" aero Nokian R3...som tas av på torsdag.
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.

Umiddelbart så virker det som om TeslaFi på sine logger av turer tar utgangspunkt i delta Tkm og multiplisere med ca 139 wh/km istedenfor 150.

Skal se om jeg finner mer detaljer i rådataene fra TeslaFi senere.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Breezec

Dette endres i oppsettet til Teslafi.

kWh & Wh/m(km) Factor:

Juster denne slik at Teslafi stemmer med det som bilen regner på. På min X75 bruker jeg faktor 0.98
2022 Model 3 Performance

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:34
Hadde vært litt kjekt å vite hva slags rekkevidde du faktisk opplever med tanke på forbruk etc.

Det står litt nærmere om forbruk i forskjellige hastigheter tidligere i tråden. Generelt kan man si at Model 3 LR 18" aero vil ha rekkevidde minimum 30 mil under nesten alle omstendigheter. Likevel kan man ikke kjøre i 200 km/t i 30 mil, men det lar seg vel ikke gjøre selv i Tyskland.
Model 3 fungerer greit på ferietur med en hastighet rundt 120 km/t. Da kan man regne 30 mil mellom ladestoppene uten at det nødvendigvis er maksimal rekkevidde. Det lønner seg å lade såpass ofte som hver 30. mil fremfor å vente lang tid på fullading av bilen.

Om sommeren i Norge på variert vei så kan man regne rekkevidde rundt 40 mil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hemi

rekkevidden er helt episk om dagen! nå trenger man ikke varmepumpe, jeg klarte over 40 mil uten å lade på performance (på vinterdekk) med folk i bilen, tur retur fjell og masse kjøring her

gruffalo

Jeg kjørte 20 mil i dag med et forbruk på 145, noe som gir ca 53 mil rekkevidde. Da har jeg kjørt på AP mye. Svært akseptabelt synes jeg.
E-tron 55 sportback 2022

erikf

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36... Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.
WTF? Aerokapsler og greier, men så har de ikke levert bilen med energieffektive dekk?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Hodetelefoner

Strøm er nesten gratis. Hvorfor bry seg om rekkevidde da?
Rekkevidde dekk er livsfarlige.. 

GOS

Sitat fra: gruffalo på tirsdag 23. april 2019, klokken 22:28
Jeg kjørte 20 mil i dag med et forbruk på 145, noe som gir ca 53 mil rekkevidde. Da har jeg kjørt på AP mye. Svært akseptabelt synes jeg.

Hvordan kommer du frem til ca 53 mil?

Den reelle typical kilometer som batterimåleren indikerer er basert på at du bruker ca 150 wh/km. Fulladet så har du vel ca 497 tkm tilgjengelig, så med t forbruk på 145 wh/km så kommer du ca 514 km fra 100% SOC til 0% (om det er noe under null vet jeg ikke)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

gruffalo

Sitat fra: GOS på onsdag 24. april 2019, klokken 07:44
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 23. april 2019, klokken 22:28
Jeg kjørte 20 mil i dag med et forbruk på 145, noe som gir ca 53 mil rekkevidde. Da har jeg kjørt på AP mye. Svært akseptabelt synes jeg.

Hvordan kommer du frem til ca 53 mil?

Den reelle typical kilometer som batterimåleren indikerer er basert på at du bruker ca 150 wh/km. Fulladet så har du vel ca 497 tkm tilgjengelig, så med t forbruk på 145 wh/km så kommer du ca 514 km fra 100% SOC til 0% (om det er noe under null vet jeg ikke)

Hei, mulig forbruket mitt var 143, husker ikke nøyaktig.

Jeg regnet det ut fra en kapasitet på 76kWh. Altså 76.000/143= 531.
E-tron 55 sportback 2022

eDooku

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.


Model 3 leveres med Michelin Pilot Sport 4 som sommerdekk, i alle fall ble vår det. Litt rullemotstand (C), men veldig bra egenskaper ellers.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

GOS

Sitat fra: gruffalo på onsdag 24. april 2019, klokken 07:50

Hei, mulig forbruket mitt var 143, husker ikke nøyaktig.

Jeg regnet det ut fra en kapasitet på 76kWh. Altså 76.000/143= 531.
[/quote]

Ok, men du har neppe 76 kwh tilgjengelig for bruk. Jeg har to ganger kjørt min ned fra så godt som toppladet til 6% SOC, samt andre ganger forholdsvis langt ned fra 90% SOC. Disse testene tydet på at den reelt har 74 kwh tilgjengelig for bruk mellom 100% og 0 % SOC. Min Model S hadde 3.9 kwh (CanBus måling) som jeg kunne bruke etter at SOC viste 0 tkm, men i og med at jeg ikke kan måle dette på Model 3'en så vet jeg ikke om det er noe under 0 på denne.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Autowinder

Sitat fra: ew på onsdag 24. april 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.


Model 3 leveres med Michelin Pilot Sport 4 som sommerdekk, i alle fall ble vår det. Litt rullemotstand (C), men veldig bra egenskaper ellers.


Hankook Ventus Evo 3 hos meg, så det varierer nok.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tmn

Sitat fra: Autowinder på onsdag 24. april 2019, klokken 10:13
Sitat fra: ew på onsdag 24. april 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.


Model 3 leveres med Michelin Pilot Sport 4 som sommerdekk, i alle fall ble vår det. Litt rullemotstand (C), men veldig bra egenskaper ellers.


Hankook Ventus Evo 3 hos meg, så det varierer nok.

Er vel Michelin på 18" og Hankook på 19"
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA