Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

HvemPrompa

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 12:08
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Jøss, det var kortere rekkevidde enn jeg hadde trodd.

Har forsøkt å anbefale Model 3 til min mor. Hun sier at når den går tur-retur hytta uten at jeg må lade og uten at jeg må lade på hytta så kan jeg vurdere elbil.
Spørsmålet er - er det noen elbil som takler slikt:

Kjøre Oslo-Kragerø - hun ligger i 140 på motorveien. Parkere på hytta uten å plugge den inn, stå i 3-4 uker. Deretter kjøre hjem igjen og ha 20%. Ønskedrøm eller går dette med en Model 3? Model 3 mister vel dessuten kanskje litt strøm når den står stille uten å være plugget inn?

Går muligens med et nødskrik i ideelle temperaturer, men da må minimum fartsgrensa holdes. Håper det kommer en "hibernation" funksjon til bilen OTA etterhvert - for sånn som nå vil den miste 15 - 20% ved å stå stille i 20 dager.

Øyvind.h

Ser det meldes om ned mot 100Wh/km på pen langkjøring nå. Ioniq og M3 virker ganske like på vår/sommer/høst forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. april 2019, klokken 12:54
Ser det meldes om ned mot 100Wh/km på pen langkjøring nå. Ioniq og M3 virker ganske like på vår/sommer/høst forbruk.
Det som var erfaringene til TeslaBjørn i USA også, 3 LR lå nesten på identisk forbruk som Ioniq, men da med mye større batteri og mye bedre ytelser. 3P litt høyere pga. Andre felger+dekk for ytelse.

3P kan spare en del ved ettermarkeds felger som veier mindre. veldig enkelt å spare mye rotasjonsmasse for å få enda bedre rekkevidde og mindre forbruk.

Øyvind.h

Det blir spennende å se forbruket til Model Y. Hvor mye av M3s aerodynamikk klarer de beholde. Model X er et gigantisk strømsluk. Kanskje Y blir oppunder S?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Det er i dag INGEN elbiler uten kompromisser. Heller ikke Model 3.

Forbruket på Model 3 kan styres veldig når en vet hva en gjør og har de rette hjulene. Helt på nivå med Ioniq.

Ladingen «kan» være den beste på markedet, men er også avhengig av riktig temp og lav SoC. Igjen avhengig av å kunne dette, samt V3 eller lynladere.

Men det er også mulig å kjøre akkurat som det passer i dagliglivet. Jeg har mistet helt motivasjonen for øko kjøring, fordi selv med lading til 80%, har jeg plenty til både jobbkjøring og fritidsaktiviteter + rest (starter med 400 km ca).

Ser frem til å kjøre langtur (medium lang) i påsken og se hvilken rekkevidde det gir. Og er veldig spent på Kroatia tur i sommer med langkjøring i høy fart.

Imagine

#35
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 12:12
Kjøremønsteret du indikerer her er temmelig ekstremt og vil nok ikke kunne gjennomføres med noen elbil i dag. Med litt fleksibilitet rundt lading, f.eks. mens man handler dagligvarer så bør dette gå bra.

Vel - det er den bruken hun har med sin bensin-BMW 1-serie per i dag. På 6 år har den gått 55000km siden ny. Hun lar bilen gjerne stå i hverdagen da hun tar kollentivt til jobb. Hun kjører mest opp og ned til hytta si i 130 og 140 (hun liker å kjøre fort, hehe). Blir der ofte lenge. Hun har ikke lademulighet på ferieparkeringen og gidder ikke trenge å tenke over det med lading. Står der parkert i enten en helg, eller ukesvis i ferien. Starter bilen og kjører i 130-140 hjem igjen. Hun sier til meg at hun skal vurdere elbil den dagen dette bruksmønsteret går an. I tillegg har hun hengerfeste så hun kan ta opp den minste båten, en GH-jolle, på hytta bakpå bilen sin (med hjelp av brodern) og kjøre den opp på en vinterlagringslove med egen bil. Men dette siste kan jeg gjøre for henne med min e-tron.

Ekstremt eller ikke, dette er moderns reelle bilbruk. Hun vil ikke ha for stor bil, men liler å kunne legge ned setene i 1-serien sin når hun plutselig har kjøpt seg et pyntemøbel. Hun kan nok ikke finne en passende elbil per i dag.

ravelund

#36
Her er min erfaring med Model 3 LR mottatt 6 mars i Lillestrøm.
Bor ca 3 mil utenfor Gjøvik. Pendler tur retur Gjøvik hver dag i forbindelse med jobb.

Har tatt et par middels turer hvor jeg har fått testet litt. Tur - Retur Oslo. ca 32 mil
Dette gikk fint. Kom tilbake med 21% strøm. Startet med 97% på morgenen den dagen. Kjørte til jobb parkerte.
Kjørte deretter videre til Oslo midt på dagen.
Klima 20 grader hele turen brukte også oppvarming. Gjennomsnitt temperatur var 1.5 grader. Føre: Våt asfalt sludd og regn. Riksvei 4. Kø ut igjen fra Oslo så en del start stopp.
Snitt forbruk 174w km.


Valdresflye:
Startet med 97% (Orket ikke vente siste tiden opptil 100%)
Kjørte til Dokka -> Fagernes -> Vågåmo -> Otta -> Øyer -> Biri -> Hjem

Fint over fjellet:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mye snø noen plasser fortsatt:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Forbruket:
Mye bedre på denne turen.
Forhold: Snitt temperatur 5.9 grader, Klima 20 grader holdt i gang under hele turen grunnet hunder.
Fart: Fartsgrense/noen kmh over. :P
Snittforbruk på 143 wh/km

Kunne fint ha kjørt hele runden og kommet hjem med ca 15 prosent battery, men valgte en pause i øyer for å "tanke" opp på gratis strøm. Ladet da til 80% (som jeg normalt gjør daglig). Fikk også bra hastighet på superlader 111 kw.
Total lengde på turen 410 km. 

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


MrBeery

Litt erfaring fra trøndelagsområdet. Ble litt kjøring på fredag og i dag (søndag), kun lading på fredag.

Total kjørelengde: 281,9 km, 44 kWh, 158 Wh/km

Kjøring fra Trondheim til bygd i retning av Selbu, så t/r Storlien og så tilbake til Trondheim. -2 - + 4 grader. Litt pådrag her og der, men stort sett "normal" kjøring. Ladet til 87 % på fredag, brukte ca. 2 % i "vampire drain" da bilen stod fra fredag til søndag. Kom tilbake til Trondheim med 24 %. Det vil si rekkevidde med konstant kjøring på 460 km.

Kommer nok til å gå fint å kjøre godt over 500 km i sommer!

Veldig fornøyd med bilen!

Spiro

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 15:06
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 12:12
Kjøremønsteret du indikerer her er temmelig ekstremt og vil nok ikke kunne gjennomføres med noen elbil i dag. Med litt fleksibilitet rundt lading, f.eks. mens man handler dagligvarer så bør dette gå bra.

Vel - det er den bruken hun har med sin bensin-BMW 1-serie per i dag. På 6 år har den gått 55000km siden ny. Hun lar bilen gjerne stå i hverdagen da hun tar kollentivt til jobb. Hun kjører mest opp og ned til hytta si i 130 og 140 (hun liker å kjøre fort, hehe). Blir der ofte lenge. Hun har ikke lademulighet på ferieparkeringen og gidder ikke trenge å tenke over det med lading. Står der parkert i enten en helg, eller ukesvis i ferien. Starter bilen og kjører i 130-140 hjem igjen. Hun sier til meg at hun skal vurdere elbil den dagen dette bruksmønsteret går an. I tillegg har hun hengerfeste så hun kan ta opp den minste båten, en GH-jolle, på hytta bakpå bilen sin (med hjelp av brodern) og kjøre den opp på en vinterlagringslove med egen bil. Men dette siste kan jeg gjøre for henne med min e-tron.

Ekstremt eller ikke, dette er moderns reelle bilbruk. Hun vil ikke ha for stor bil, men liler å kunne legge ned setene i 1-serien sin når hun plutselig har kjøpt seg et pyntemøbel. Hun kan nok ikke finne en passende elbil per i dag.

Du og de såkalte mor bør holde dere til bensin eller diesel. Din e-Tron BRUKER altfor mye strøm. Du burde finne deg ett annet forum å slenge dritt på!
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Carl Anton Stenling

Da har vi prøvd bilen Lommedalen-Hamburg med Larvik-Hirtshals ferge. Om lag 65 mil med en superlading midtveis. Motorveier i hastighet rundt 110 km/t og 5-11 grader. LR 18 tommer. Godt fornøyd med rekkevidden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Imagine

#40
Sitat fra: Spiro på mandag 08. april 2019, klokken 17:53
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 15:06
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 12:12
Kjøremønsteret du indikerer her er temmelig ekstremt og vil nok ikke kunne gjennomføres med noen elbil i dag. Med litt fleksibilitet rundt lading, f.eks. mens man handler dagligvarer så bør dette gå bra.

Vel - det er den bruken hun har med sin bensin-BMW 1-serie per i dag. På 6 år har den gått 55000km siden ny. Hun lar bilen gjerne stå i hverdagen da hun tar kollentivt til jobb. Hun kjører mest opp og ned til hytta si i 130 og 140 (hun liker å kjøre fort, hehe). Blir der ofte lenge. Hun har ikke lademulighet på ferieparkeringen og gidder ikke trenge å tenke over det med lading. Står der parkert i enten en helg, eller ukesvis i ferien. Starter bilen og kjører i 130-140 hjem igjen. Hun sier til meg at hun skal vurdere elbil den dagen dette bruksmønsteret går an. I tillegg har hun hengerfeste så hun kan ta opp den minste båten, en GH-jolle, på hytta bakpå bilen sin (med hjelp av brodern) og kjøre den opp på en vinterlagringslove med egen bil. Men dette siste kan jeg gjøre for henne med min e-tron.

Ekstremt eller ikke, dette er moderns reelle bilbruk. Hun vil ikke ha for stor bil, men liler å kunne legge ned setene i 1-serien sin når hun plutselig har kjøpt seg et pyntemøbel. Hun kan nok ikke finne en passende elbil per i dag.

Du og de såkalte mor bør holde dere til bensin eller diesel. Din e-Tron BRUKER altfor mye strøm. Du burde finne deg ett annet forum å slenge dritt på!


Såkalte mor? Slenge dritt? Maken til uhøflig person du er da  :D hva kaller du det innlegget ditt for da i så fall?
Etron bruker mye strøm. Men den går like langt som en Model S75D, så hvem bryr seg om strømforbruket, er vel rekkevidden som teller? Jeg er fan av biler eom bruker mye, enten det er bensin eller strøm.

Men min mor er ikke til å overtale til elbilverdenen før hun får sitt behov beskrevet tidligere dekket. Hun om det. Selv har jeg e-tron og klarer meg fint med den til mitt elbilbruk. Men der den skulle være utilstrekkelig (f eks langturer på autobahn der man ikke gidder å lade) passer det perfekt med en vellydende bensinmotor som bruker masse bensin, men som går dobbelt så langt som en Model S 100D. Til banekjøring og entusiastisk hyggekjøring duger heller ikke elbil. Dessverre. Elbil blir mer et genialt transportmiddel.

Roy Aasen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 13. april 2019, klokken 21:33
Da har vi prøvd bilen Lommedalen-Hamburg med Larvik-Hirtshals ferge. Om lag 65 mil med en superlading midtveis. Motorveier i hastighet rundt 110 km/t og 5-11 grader. LR 18 tommer. Godt fornøyd med rekkevidden.

Hva ble forbruket? 
Du kjørte jo også strekningen i rent luntetrav. Danmark er jo 110 + 130 km/t fartsgrense.  Går normalt en del fortere. Fra Padborg til Bordersholmer Dreieck er det mye fri fart.

Carl Anton Stenling

#42
Hastigheten varierer en del på motorveiene for denne strekningen 80-130 km/t. I Danmark holdt vi stort sett fartsgrensen. Over grensen til Tyskland kjørte vi saktere enn tillatt hastighet, men der var det også mye veiarbeid for tiden. Generelt følger vi trafikken på langtur og er ikke blant de som tar risiko for å komme noen få minutter tidligere frem.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Cowboystrekk

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 13. april 2019, klokken 23:04
Hastigheten varierer en del på motorveiene for denne strekningen 80-130 km/t. I Danmark holdt vi stort sett fartsgrensen. Over grensen til Tyskland kjørte vi saktere enn tillatt hastighet, men der var det også mye veiarbeid for tiden. Generelt følger vi trafikken på langtur og er ikke blant de som tar risiko for å komme noen få minutter tidligere frem.
Hva ble forbruket? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Carl Anton Stenling

#44
Har ikke lest av nøyaktig forbruk. Imidlertid har vi prøvd bilen i høyere hastighet på Autobahn i dag. Da stiger forbruket kraftig. Rundt 300 Wt/km i 150 km/t og nærmere 400 Wt/km i 200 km/t.
Bilen cruiser greit i 160-170 km/t. Ved høyere hastighet er det en del vibrasjoner fra understellet. Sannsynligvis ikke optimalt balanserte hjul.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA