Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Å sammenligne med S og X blir og litt vanskelig da batterikjemien er annerledes. Det er langt mindre kobolt og endel silikon i Model 3 sine batterier. Har prata med flere eiere over dammen og batteriene har noen vesentlige forskjeller fra S og X sine:
- Om du har 87% SOC eller mere får du ikke full regen selv om temp er fin, på Model S og X kan du ha 100% regen på 95% SOC om temp er fin (16-40ish C).
- Ytelsa til batteriene i Model 3 er bedre i kaldt vær, det ser ut til at de takler regen selv om batteriet er noen få minusgrader (snakka med en eier som hadde latt bilen sin stå i mange timer i minus 5 uten å lade\forvarme og han hadde vell rundt 10-20% regen, men om det ble 8 minus eller kaldere forsvinner all regen), dette går ikke i Model S og X, er batteriet under 0C så er regen avslått.
- Batteriene i Model 3 trenger ca like høy temp som Model S\X sine for å få FULL regen, dvs rundt 15-20C.
- Ved forvarming eller lading i skikkelig kaldt vær trekker motoren opptil 2,5kW som den bruker for å varme batteriet. Batterivarmeren i S og X gir til sammenligning 3-6kW så det er ikke så rart det går raskere her. Meg bekjent kan ikke motoren i 3 generere 2,5kW spillvarme mens bilen kjører, slik at oppvarminga ved kjøring fungerer som i range mode hvor egenvarme og spillvarme fra motor står for oppvarminga.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

Det høres ut som det er bra at V3 superlading kommer og øket fart på V2 superladere også.

Det er ikke så mye hjelp at bilen kan klare 250 kW+ hvis forholdene for å oppnå dette er ekstremt skjeldne.......

40 kW er jo alt for dårlig fart og ikke langt unna den farten jeg får med min Ampera-E på 50 kW hurtiglader.

Asarin

Sitat fra: knut.aulie på mandag 11. mars 2019, klokken 10:15
Det høres ut som det er bra at V3 superlading kommer og øket fart på V2 superladere også.

Det er ikke så mye hjelp at bilen kan klare 250 kW+ hvis forholdene for å oppnå dette er ekstremt skjeldne.......

40 kW er jo alt for dårlig fart og ikke langt unna den farten jeg får med min Ampera-E på 50 kW hurtiglader.

Spennende å se om den "automatisk varming av batteri når man nærmer seg en supercharger"-oppdateringen har noe særlig effekt for Model 3.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Counterpointer

Sitat fra: Asarin på mandag 11. mars 2019, klokken 10:18
Sitat fra: knut.aulie på mandag 11. mars 2019, klokken 10:15
Det høres ut som det er bra at V3 superlading kommer og øket fart på V2 superladere også.

Det er ikke så mye hjelp at bilen kan klare 250 kW+ hvis forholdene for å oppnå dette er ekstremt skjeldne.......

40 kW er jo alt for dårlig fart og ikke langt unna den farten jeg får med min Ampera-E på 50 kW hurtiglader.

Spennende å se om den "automatisk varming av batteri når man nærmer seg en supercharger"-oppdateringen har noe særlig effekt for Model 3.
Det må komme noe hvert fall. For foreløpige rapporter om ladefart er veldig varierende.


Cowboystrekk

Skal jeg tippe så vil ny software aktivere motoren ved SC og generere 2.5kW ekstra i ren varme til batteriet. En av eierne jeg snakket med sa at etter flere SWU varma bilen batteriet mer nå enn tidligere ved f.eks forvarming og lading i kulde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 11. mars 2019, klokken 09:41
Å sammenligne med S og X blir og litt vanskelig da batterikjemien er annerledes. Det er langt mindre kobolt og endel silikon i Model 3 sine batterier.

Silikon er det vel ikke noe av (annet en evt. i pakningen til batteridekselet ;)) men silisium derimot.

En vanlig feil, som stammer fra at silisium heter silicon på engelsk mens silikon heter silicone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mars 2019, klokken 11:16
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 11. mars 2019, klokken 09:41
Å sammenligne med S og X blir og litt vanskelig da batterikjemien er annerledes. Det er langt mindre kobolt og endel silikon i Model 3 sine batterier.

Silikon er det vel ikke noe av (annet en evt. i pakningen til batteridekselet ;)) men silisium derimot.

En vanlig feil, som stammer fra at silisium heter silicon på engelsk mens silikon heter silicone.
Hehe, sorry, takk for korrigering!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hkaspenberg

#22
Tilsvarende - kjørte drøye20 mil i indre Østfold i går - mye "aktiv" kjøring på svingete men oversiktlige bygdeveier - bilen er en drøm å kjøre på slike veier - og oppnådde kun 45 kW når jeg plugget meg inn på SC ved Rygge flyplass. Ja, jeg var alene på boksen (ladet på B, ingen på A). Hadde da omlag 50% SOC. Effekten falt ned til under 40 kW etter 10-15 minutter og SOC hadde passert 60%. Dette er overraskende tregt egentlig. Utetemp var +2C.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

GreenEyez

Ladet bilen til 100 % idag på 3,6 kW-lader. Nå viser den 492 km rekkevidde. Er over 100 km bedre enn hva andre med X100D får til, men kan vi forvente å se angivelser på gjettometeret opp mot de oppgitte 560 kilometerne utover mot sommeren?
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

TøddiVedder

Virker som den er nær EPA i målingen. Blir nok aldri opp mot 560,nei.

GreenEyez

Stemmer, sjekket EPA nå og det stemmer rimelig bra. Mulig kjøremønsteret mitt de 500 km den er kjørt også har noe å si.

Da får en si at jeg er fornøyd. Takk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

olavxxx

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 11. mars 2019, klokken 11:42
Tilsvarende - kjørte drøye20 mil i indre Østfold i går - mye "aktiv" kjøring på svingete men oversiktlige bygdeveier - bilen er en drøm å kjøre på slike veier - og oppnådde kun 45 kW når jeg plugget meg inn på SC ved Rygge flyplass. Ja, jeg var alene på boksen (ladet på B, ingen på A). Hadde da omlag 50% SOC. Effekten falt ned til under 40 kW etter 10-15 minutter og SOC hadde passert 60%. Dette er overraskende tregt egentlig. Utetemp var +2C.
Du bør kjøre til du har ca 10 prosent på langtur før du kobler inn. Å lade ved 50 prosent er for tidlig for effektiv kjøring.

Imagine

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Jøss, det var kortere rekkevidde enn jeg hadde trodd.

Har forsøkt å anbefale Model 3 til min mor. Hun sier at når den går tur-retur hytta uten at jeg må lade og uten at jeg må lade på hytta så kan jeg vurdere elbil.
Spørsmålet er - er det noen elbil som takler slikt:

Kjøre Oslo-Kragerø - hun ligger i 140 på motorveien. Parkere på hytta uten å plugge den inn, stå i 3-4 uker. Deretter kjøre hjem igjen og ha 20%. Ønskedrøm eller går dette med en Model 3? Model 3 mister vel dessuten kanskje litt strøm når den står stille uten å være plugget inn?

Carl Anton Stenling

Kjøremønsteret du indikerer her er temmelig ekstremt og vil nok ikke kunne gjennomføres med noen elbil i dag. Med litt fleksibilitet rundt lading, f.eks. mens man handler dagligvarer så bør dette gå bra.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

olavxxx

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. april 2019, klokken 12:12
Kjøremønsteret du indikerer her er temmelig ekstremt og vil nok ikke kunne gjennomføres med noen elbil i dag. Med litt fleksibilitet rundt lading, f.eks. mens man handler dagligvarer så bør dette gå bra.
Imagine bare troller, ikke ta han seriøst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA