32A lading hjemme i Trondheim?

Startet av oll1954, søn 10. mar 2019, kl. 18:32

« forrige - neste »

oll1954

Noen som har fått installert hjemmelader for 32A/230 volt IT-nett i Trondheim? Ut fra nettsida til Trønderenerginett skulle det ikke være noe i veien for det. Over 20A er meldepliktig (men det står ikke noe om søknadspliktig).

Noen erfaringer?
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

elektrolux

Du tenker nok på en AC ladestasjon selv om du indikerer en DC hjemmelader forsynt med 3 fase 230V.

Sistnevnte koster nok mellom 50 000- 100 000 kr.

Noen ladestasjoner som Tesla Wallboks og Ecolite kan kobles med ene fasen mot ladestasjonen sin neutral linje. Det gir biler fra Tesla og VW 2 fase lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

S4e

Sitat fra: elektrolux på søn 10. mar 2019, kl. 19:27
Du tenker nok på en AC ladestasjon selv om du indikerer en DC hjemmelader forsynt med 3 fase 230V.

Sistnevnte koster nok mellom 50 000- 100 000 kr.

Noen ladestasjoner som Tesla Wallboks og Ecolite kan kobles med ene fasen mot ladestasjonen sin neutral linje. Det gir biler fra Tesla og VW 2 fase lading.
Jeg får 11 kw på Tesla Model 3 med Ecolite
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

oll1954

Sitat fra: elektrolux på søn 10. mar 2019, kl. 19:27

Jeg tenker på primært 32A 230V 2-fase lading via en ladestasjon som feks Easee. Denne er tenkt koblet opp som 3-fase med tanke på fremtidig bruk, selv om den Audi e-tron som er på vei bare støtter 2-fase på 230V IT-nett (selv om div. innlegg på Facebook tyder på at e-tron kan nyttigjøre seg 32A 230V 3-fase på ett eller annet vis likevel).
Jaguar i-Pace reservert

KjellG

«Faser» er et forvirrende begrep i ITnett. Ingen fasespenning er tilgjengelig, kun linjespenning/hovedspenning.

eGolf FL har to ombordladere. De er tenkt slik at i et TN-nett, kan bilen tilkobles N og to faseledere og trekke 16A fra hver faseleder og N-leder. Imidlertid, om en kobler L1 fra bilen til L1 på nettet (IT), ditto L2 til L2 og N fra bilen til L3 i nettet (IT), vil bilen kunne trekke 16, 16 og 28A fra de tre faselederne. En får litt bedre balansering og det blir mulig å hente mer effekt til huset selv om hovedsikringene er små.

eTron har 3 ombordladere. Det er uklart (for meg) om to av disse kan kobles i åpen delta på samme måte som eGolf.

oll1954

Sitat fra: KjellG på søn 10. mar 2019, kl. 22:52
«Faser» er et forvirrende begrep i ITnett. Ingen fasespenning er tilgjengelig, kun linjespenning/hovedspenning.

eGolf FL har to ombordladere. De er tenkt slik at i et TN-nett, kan bilen tilkobles N og to faseledere og trekke 16A fra hver faseleder og N-leder. Imidlertid, om en kobler L1 fra bilen til L1 på nettet (IT), ditto L2 til L2 og N fra bilen til L3 i nettet (IT), vil bilen kunne trekke 16, 16 og 28A fra de tre faselederne. En får litt bedre balansering og det blir mulig å hente mer effekt til huset selv om hovedsikringene er små.

eTron har 3 ombordladere. Det er uklart (for meg) om to av disse kan kobles i åpen delta på samme måte som eGolf.

Med "2-fase IT lading" mener jeg at man kobler seg til 2 av faselederne L1, L2 eller L3 (i prinsippet likegyldig hvilke to dette er).  Vanligvis (også for meg  :)) er dette kalt "1-fase lading" men jeg har nå blitt fortalt at dette ikke er riktig: Det heter 2-fase lading, 1-fase har man bare i forbindelse med TN-nett hvor man kobler mellom en av lederne L1, L2, L3 (likegyldig hvilken) og nøytralleder N. Håper at dette er korrekt.

For 3-fase lading i et IT-nett med en ladeboks kobler man da L1, L2 og L3 i nettet mot tilsvarende kontakter i boksen (og selvfølgelig jord i tillegg). Hvorvidt bilen kan nyttiggjøre seg dette fullt ut varierer fra bil til bil. Hvordan lader i e-tron (har ikke hørt at det skal være tre) er i denne sammenheng vet jeg ikke.

For ordens skyld: Jeg har 63 A inntakssikringer og mye frigjort kapasitet i forhold til opprinnelig installasjon da halogen lamper er byttet med LED og varmekabler erstattet av varmepumpe.
Jaguar i-Pace reservert

Nordlands

oll1954, om du kontakter et par forskjellige elektrikere vil nok de kunne svare deg på hva andre har fått gjort i området.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

oll1954

Sitat fra: Nordlands på man 11. mar 2019, kl. 01:05
oll1954, om du kontakter et par forskjellige elektrikere vil nok de kunne svare deg på hva andre har fått gjort i området.

Har allerede gjort det og svarene varierer, og også begrunnelsen for dem. Derfor denne forespørselen.  :)
Jaguar i-Pace reservert

KjellG

I #4 viser jeg hvordan eGolf m.fl. kan nyttiggjøre seg 3 faseledere  IT i en åpen deltatilkobling. Om eTron kan det samme er ukjent.

Ellers, et lite tankekors til kommentaren om «fase». Mange motorer er «enfasemotorer». Dersom denne kobles inn i et IT nett, er den en «to-fasemotor», men ingenting på motoren er endret. En ser at dette er forvirrende. Dersom motoren omtales som en «en-spenningsmotor» kan uttrykket brukes både i IT og TN, men «enspenningsmotor» er det ingen som bruker.  En eldre elektrikker vil fnyse av at motoren er en to-fasemotor. Den er tilkoblet to faseledere i IT og tilføres én (linje)spenning på 230V i IT (L1/L2) og kan alternativt være tilkoblet én (fase)spenning 230V i TN (L1/N).
Ordbruken innen 3-fase elektro er upresis og derfor forvirrende. F.eks.  er ingen fasespenning tilgjengelig i IT, men mange snakker som om den finnes.

ok67

Sitat fra: KjellG på man 11. mar 2019, kl. 09:30
Ordbruken innen 3-fase elektro er upresis og derfor forvirrende. F.eks.  er ingen fasespenning tilgjengelig i IT, men mange snakker som om den finnes.
Men det er iofs rett at fasespenningen finst i IT-nettet også. Derimot finst det ingen returveg for einfase straum i IT-nettet då stjernepunktet/nullpunktet er isolert. Men du har fasespenning mellom jord og kvar enkelt fase, men kva den er vil være avhengig av strøkapasitansar, belastning og eventuelle jordfeil. Men om alt er symetrisk vil du ha 230/sqrt(3)= 133 V mellom kvar enkelt fase og jord. (Som regel har ein av fasane mykje mindre spenning og dei to andre høgare spenning, då det alt for ofte er jordfeil ein eller annan stad på trafokretsen...)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

KjellG

Jeg var upresis, i IT finnes fasespenningen mellom faseleder og nullpunktet i generator/trafo. Denne spenningen er ikke tilgjengelig for sluttbruker siden N-leder ikke er ført frem.
Spenningen mellom faseleder og jord er en «tilfeldig» spenning og denne «generatoren» har en høy indre motstand. Å hente energi ger er dessuten «forbudt» jfr jorfeilvern.

Dette kan oppfattes som flisespikkeri, men forvirringen er stor og vi burde funnet en bedre ordbruk. Dog, dette blir på siden av trådstarters problem. Jeg er nysgjerrig på om eTron las seg lade i åpen delta, eller «V-kobling».

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA