Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafen lader ikke på normallading

Startet av Petter Leaf, lørdag 09. mars 2019, klokken 23:27

« forrige - neste »

Petter Leaf

Har hatt Leafen siden den var ny i 2012. Kjørt 146.000 og har vært fornøyd med bilen.
Men nå har jeg et problem.
Bilen lader ikke på normallading. Jeg har prøvd både portabel 10 A lader samt ladestasjon hjemme.
Det som skjer er at når jeg plugger i og skal lade, lyser det blå ladelyset på bilen et par sekund, før det slukker.
Når jeg slår på bilen første gang får jeg opp feilmeldingen med oransje bil og utropstegn.
Hurtiglading fungerer fint, men det blir litt tungvint og dyrt og hurtiglade hele tiden.

Er det noen som har vært ute for lignende problem?

Trekkoppbil

#1
Det finnes ulike tråder om biler som ikke vil lade.
Står det noen ladetimer på bilen?
Dersom det haddet vært problemer med kun en evse, kunne det være kroken på pistolen.
Man kan også finne historier hvor man ikke får lada på enekelte kontakter, enkelte kurser eller i et spesifikt hus, mens det går bra andre steder. Da er det gjerne spekulasjoner om det kan være jordfeil, men det er nok ikke alltid man finner ut av det.
Det er vel også noen som har måttet bytte noe jern på bilen.
Man kan prøve å lese av feilkoder med f.eks Leaf Spy, og deretter søke etter andre historier med samme feil.

leafnor

#2
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

#5
Om du ikke har funnet dette ut, så kan jeg med 99,999% sikkerhet si at det er din ombord lader som har røket.
Min gjorde det samme i høst, og det kostet 28500,- ink arbeid på Nissan!

Akkurat samme type feil, samme med blått blink 2-3 ganger, og så kutta det.
Virket på hurtiglader som man finner rundtom på betalbare ladestasjoner.

Mitt tips;  finn en brukt ombord lader. Det tenkte ikke jeg på, og bare delen kostet nesten 20.000 kr.

Fra mitt problem:  https://elbilforum.no/index.php?topic=41575.0

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Petter Leaf

Takk for svar og takk til Teralv for god forklaring i linken.

Nå har jeg fått bekreftet det jeg fryktet og det stemmer at det er ombordladeren som er røket. Pris på ny fra merkeforhandler Ålgårds Auto er ca kr 30.000, men de bestilte brukt til ca 5.000 pluss arbeid kr 5.000. Kjedelig med slike ekstrakostnader, men har hatt bilen en stund uten store problem.

Vedrørende svilukt, kan jeg faktisk huske at jeg kjente noe for ca en måned siden. Lurte på hva det kunne være, men siden alt virket fint, tenkte jeg ikke noe mer på det.

tomrh

Kan svilukta knyttes til en hendelse? Gikk strømmen i huset, evt strømblink?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Petter Leaf

Luktet svidd inne i bilen og den stod utenfor huset.
Har ikke merket noen problem med el anlegget i huset. Huset er bygget i 1999 med 63 A hovedsikring og er helt ordinært.

Installerte 32 A lader hjemme for noen måneder siden som har blitt brukt av og til. For det meste brukes original ladekladd 10A på jobb. Denne ble benyttet da laderen sluttet å fungere.

elektrolux

#9
Sitat fra: Petter Leaf på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:02
pluss arbeid kr 5.000. Kjedelig med slike ekstrakostnader, men har hatt bilen en stund uten store problem.

Fikk du vite hvorfor det kostet så mye å bytte laderen. Skulle tro det kunne gjøres på mindre enn 2,5 tilmer forutsatt timepris på 2000 kr, eller 5t forutsatt mer fornuftig timepris.

Selv på Think Classic der laderen står ufattelig kronglet plassert går det unna på 1t å bytte den.

Tenker og på at du betalte 5000 kr for ferdig demontert lader. Si at demontering er 1/2 jobben blir det kun 2500 kr igjen for selve laderen....

Edit: På din Leaf ligger laderen bak setene, så om batteriet måtte ut for å bytte den forklarer det prisen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA