Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

olavxxx


Tom

Sitat fra: atta på mandag 11. mars 2019, klokken 12:29
Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 11:41
Er det noen i Stavanger området som mener den støyer lite og som kjører på 18" aero R3 og kunne tenke seg å gjøre en test hvor vi bytter biler en liten kjøretur for å se om vi har så forskjellig oppfatning av støy-nivået? Alternativt i Haugesund området da jeg har hytte på andre siden av fjorden.
Send meg i så fall gjerne en PM

Kjører på 18" aero R3 og kunne tenke meg å være med på en test, - men det er fordi jeg opplever at jeg har unormalt mye vindstøy i 40-70, og lurer på om det er min bil eller jeg som er sensitiv for de høyere frekvensene. ;)

Generelt mener jeg at dbA målinger ikke er nok. De fanger ikke opp frekvensene lyden ligger i, og f.eks hjulstøy som er lavere frekvenser er enklere å maskere med musikk enn vindstøy selv om de dbA-messig skulle være like.

Du kan jo prøve dette.

https://www.youtube.com/watch?v=LlFGtGrv784

Så en annen som fasktisk hadde et hull i limfuga rundt front rute på TM3 og.. denne metoden skulle finne sånne feil lett..

Handyman

Sitat fra: olavxxx på mandag 11. mars 2019, klokken 19:10
Det fins en pakning fra rpmtesla til tak som sies å redusere resonnans
Den lista tror jeg ikke passer nå som bilene komme med pakning rundt glasstaket fra fabrikk.
I starten var det ingen gummipakning der.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Ta med 'kjørelengde' som parameter på målingene..

Selv om jeg ennå ikke har bikket 25 mil så er jeg *nesten* sikker på at dekkene allerede har dempet seg en smule (18" nokian piggfri, aerofelger m/hjulkapsler)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tellus

Sitat fra: ladov på mandag 11. mars 2019, klokken 20:58
Ta med 'kjørelengde' som parameter på målingene..

Selv om jeg ennå ikke har bikket 25 mil så er jeg *nesten* sikker på at dekkene allerede har dempet seg en smule (18" nokian piggfri, aerofelger m/hjulkapsler)

Vi får håpe det er slik og ikke det at du har fått redusert hørsel  :o

ladov

Sitat fra: Tellus på mandag 11. mars 2019, klokken 21:11
Sitat fra: ladov på mandag 11. mars 2019, klokken 20:58
Ta med 'kjørelengde' som parameter på målingene..

Selv om jeg ennå ikke har bikket 25 mil så er jeg *nesten* sikker på at dekkene allerede har dempet seg en smule (18" nokian piggfri, aerofelger m/hjulkapsler)

Vi får håpe det er slik og ikke det at du har fått redusert hørsel  :o
Nå har jeg for så vidt en gammel hørselskade men jeg tror ikke den har forverret seg i løpet av den tiden jeg har kjørt Tesla(siden fredag)

Satser på at dekkene rett og slett er i ferd med å bli innkjørt. :)



Når det er sagt så hadde det vært nice om bilen taklet bråkete dekk bedre, men da måtte den kanskje vært både tyngre og dyrere?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

mrexplode

Sitat fra: atta på mandag 11. mars 2019, klokken 12:29
Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 11:41
Er det noen i Stavanger området som mener den støyer lite og som kjører på 18" aero R3 og kunne tenke seg å gjøre en test hvor vi bytter biler en liten kjøretur for å se om vi har så forskjellig oppfatning av støy-nivået? Alternativt i Haugesund området da jeg har hytte på andre siden av fjorden.
Send meg i så fall gjerne en PM

Kjører på 18" aero R3 og kunne tenke meg å være med på en test, - men det er fordi jeg opplever at jeg har unormalt mye vindstøy i 40-70, og lurer på om det er min bil eller jeg som er sensitiv for de høyere frekvensene. ;)

Generelt mener jeg at dbA målinger ikke er nok. De fanger ikke opp frekvensene lyden ligger i, og f.eks hjulstøy som er lavere frekvenser er enklere å maskere med musikk enn vindstøy selv om de dbA-messig skulle være like.


Opplever samme, det er dekkene som synger... kommer i de hastighetene dere skriver. Testet det med å stå på utsiden av bilen å la en annen person kjøre forbi. Da forstod jeg at det var dekkene, ikke vindstøy. Så det blir alldri mer Hakka_R3 på meg. 


daktari

Sitat fra: mrexplode på tirsdag 12. mars 2019, klokken 14:56
Sitat fra: atta på mandag 11. mars 2019, klokken 12:29
Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 11:41
Er det noen i Stavanger området som mener den støyer lite og som kjører på 18" aero R3 og kunne tenke seg å gjøre en test hvor vi bytter biler en liten kjøretur for å se om vi har så forskjellig oppfatning av støy-nivået? Alternativt i Haugesund området da jeg har hytte på andre siden av fjorden.
Send meg i så fall gjerne en PM

Kjører på 18" aero R3 og kunne tenke meg å være med på en test, - men det er fordi jeg opplever at jeg har unormalt mye vindstøy i 40-70, og lurer på om det er min bil eller jeg som er sensitiv for de høyere frekvensene. ;)

Generelt mener jeg at dbA målinger ikke er nok. De fanger ikke opp frekvensene lyden ligger i, og f.eks hjulstøy som er lavere frekvenser er enklere å maskere med musikk enn vindstøy selv om de dbA-messig skulle være like.


Opplever samme, det er dekkene som synger... kommer i de hastighetene dere skriver. Testet det med å stå på utsiden av bilen å la en annen person kjøre forbi. Da forstod jeg at det var dekkene, ikke vindstøy. Så det blir alldri mer Hakka_R3 på meg.
da er det bare å kjøre som en Model 3 bør kjøres (non-chill), godt utover våren, og ha god samvittighet og behov for nye vinterdekk neste sesong!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tunk

Tok en måling med appen fra Svenska arbätsmiljöverket. Kjørte i 110 km/t på tørr bar asfalt ved Sande i Vestfold. Målte da støyen i min LR, 18" Nokian r3 med hjulkapsler til 61,7 db(tilsvarer normal samtale) i hodehøyde mellom fører/passasjer. Opplever bilen som stille. Blir spennende å se hvordan det blir med sommerdekk.

Lurer forøvrig på om det er forskjell på støy med og uten hjulkapsler. Har aldri tenkt over det men luftmotstand/turbulens lager støy og iom at de skal gi 10% bedre rekkevidde med kapsler kan det jo hende at de påvirker støyen i positiv retning.

el-sprell

Sitat fra: Tunk på onsdag 13. mars 2019, klokken 09:06
Tok en måling med appen fra Svenska arbätsmiljöverket. Kjørte i 110 km/t på tørr bar asfalt ved Sande i Vestfold. Målte da støyen i min LR, 18" Nokian r3 med hjulkapsler til 61,7 db(tilsvarer normal samtale) i hodehøyde mellom fører/passasjer. Opplever bilen som stille. Blir spennende å se hvordan det blir med sommerdekk.

Lurer forøvrig på om det er forskjell på støy med og uten hjulkapsler. Har aldri tenkt over det men luftmotstand/turbulens lager støy og iom at de skal gi 10% bedre rekkevidde med kapsler kan det jo hende at de påvirker støyen i positiv retning.

61dB hørtes ekstremt lite ut. Holdt du for mikrofonen? :D
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

hELgenen

Personlige målinger uten sammenligningsgrunnlag, men kun henvisning til ETT resultat - gir ingen mening.
Synes Tesla Bjørn gjør dette på en grei måte - han kjører mange biler - måler dem alle på samme måte - og da blir resultatet noe en kan forholde seg til...Og dette til tross for at kanskje tallene han kommer frem til ikke stemmer
nøyaktig - det er sammenligningen med andre biler som gir en god referanse

SurSnasen

Sitat fra: Tunk på onsdag 13. mars 2019, klokken 09:06
Tok en måling med appen fra Svenska arbätsmiljöverket. Kjørte i 110 km/t på tørr bar asfalt ved Sande i Vestfold. Målte da støyen i min LR, 18" Nokian r3 med hjulkapsler til 61,7 db(tilsvarer normal samtale) i hodehøyde mellom fører/passasjer. Opplever bilen som stille. Blir spennende å se hvordan det blir med sommerdekk.

Den appen er nok milevis unna sannheten. Når jeg prøvde den mens jeg kjørte e-tron fikk jeg 47 db når jeg holdt den, i 90 km/t, i hodehøyde.

eadie

Personlige mobiler med app...full av lommelo på mikrofoninngangen, støv og ølsøl fra siste tur på byen.
Mange feilkilder der, gitt.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

ToWalkOrDrive

Mine observasjoner med 20" Performance sommerhjul
- Asfaltkvalitet betyr alt - slitt motorvei bråker mye
- Temperatur betyr mye for harde sommerdekk (bråker mer i 3 grader enn 9 grader)
- Føles som det er 80% hjul/vei-støy, og 20% luft når asfalt er dårlig.
- På dårlig asfalt i 80+ km/t i kjølig vær høres en trommel-romling-lyd
- På landeveis-finere-asfalt er det ikke ille
- Er særlig når en kommer opp i 80 og høyere en kan høre mye lyd
- Merker at når jeg kjører på asfalt med litt smågrus på, så kan jeg høre alle smågrussteinene som treffer hjulbuen - den virker veldig tynn, og tynnere enn på en Model S 85 2014-modell.
- Lydanlegget er veldig bra, så er særlig når en ikke har det på høyt at det blir plagsomt.

Så jeg tipper at lyddemping inni hjulbuene, og plasser som skiller aksling/motor foran til kupeen er viktig.

Sånn ellers så er det utrolig hvor uanstrengt og liten innsats bilen trenger å gjøre for å øke fra 90km/t til 110km/t...merker ikke noe på turtall eller luftmotstand, siden bilen er veldig aerodynamisk, har fin utvekslingssystem, og enormt kraftoverskudd....
Tesla Model Y                         2021-

GOS

Sitat fra: Tunk på onsdag 13. mars 2019, klokken 09:06
Tok en måling med appen fra Svenska arbätsmiljöverket. Kjørte i 110 km/t på tørr bar asfalt ved Sande i Vestfold. Målte da støyen i min LR, 18" Nokian r3 med hjulkapsler til 61,7 db(tilsvarer normal samtale) i hodehøyde mellom fører/passasjer. Opplever bilen som stille. Blir spennende å se hvordan det blir med sommerdekk.

Lurer forøvrig på om det er forskjell på støy med og uten hjulkapsler. Har aldri tenkt over det men luftmotstand/turbulens lager støy og iom at de skal gi 10% bedre rekkevidde med kapsler kan det jo hende at de påvirker støyen i positiv retning.

Prøvd på grov asfalt? Jeg har det nivået i 60 km/t i samme app
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA