Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

My2cents


olavxxx

Sitat fra: Gibblay på søndag 10. mars 2019, klokken 23:33
Jeg synes min AWD LR med 18 toms felger er veldig stillegående. Hadde en kollega på prøvetur i går og han bemerket faktisk hvor stillegående bilen var. "Det var fullt mulig å holde en samtale uten å ta i" var hans ord. Må si jeg gleder meg til at TB tar støytesten med 18 toms hjul så fasiten kommer for en dag.
Ja, når jeg får min 3P kan jeg ta en test med 235/40-19 på ettermarkeds hjul. Nokian R3. Ca 19/03 ish leveranse. Men strengt tatt burde alle biler måles samtidig, med samme dekkbredde på samme strekning. Da er temperatur, våt/tørr asfalt osv identisk.

Gibblay

Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 07:19
Sitat fra: Gibblay på søndag 10. mars 2019, klokken 23:33
Jeg synes min AWD LR med 18 toms felger er veldig stillegående. Hadde en kollega på prøvetur i går og han bemerket faktisk hvor stillegående bilen var. "Det var fullt mulig å holde en samtale uten å ta i" var hans ord. Må si jeg gleder meg til at TB tar støytesten med 18 toms hjul så fasiten kommer for en dag.

Hvilket lufttrykk har du? Med eller uten aero kaplser?

Lufttrykket ligger på 44-46 på alle hjul, og felgene har kapslene på. Var ute en tur i dag igjen, og kan ikke fatte at noen klager på støy. Da må det være individuelle forskjeller på bilene, eller veldig stor forskjell på 18-19-20 toms felger. Jeg har kjørt Ioniq siden den kom, og det er betydelig mer støy på den bilen.

GOS

Sitat fra: Gibblay på mandag 11. mars 2019, klokken 10:47
Lufttrykket ligger på 44-46 på alle hjul, og felgene har kapslene på. Var ute en tur i dag igjen, og kan ikke fatte at noen klager på støy. Da må det være individuelle forskjeller på bilene, eller veldig stor forskjell på 18-19-20 toms felger. Jeg har kjørt Ioniq siden den kom, og det er betydelig mer støy på den bilen.

Er det noen i Stavanger området som mener den støyer lite og som kjører på 18" aero R3 og kunne tenke seg å gjøre en test hvor vi bytter biler en liten kjøretur for å se om vi har så forskjellig oppfatning av støy-nivået? Alternativt i Haugesund området da jeg har hytte på andre siden av fjorden.

Send meg i så fall gjerne en PM
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

atta

Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 11:41
Er det noen i Stavanger området som mener den støyer lite og som kjører på 18" aero R3 og kunne tenke seg å gjøre en test hvor vi bytter biler en liten kjøretur for å se om vi har så forskjellig oppfatning av støy-nivået? Alternativt i Haugesund området da jeg har hytte på andre siden av fjorden.
Send meg i så fall gjerne en PM

Kjører på 18" aero R3 og kunne tenke meg å være med på en test, - men det er fordi jeg opplever at jeg har unormalt mye vindstøy i 40-70, og lurer på om det er min bil eller jeg som er sensitiv for de høyere frekvensene. ;)

Generelt mener jeg at dbA målinger ikke er nok. De fanger ikke opp frekvensene lyden ligger i, og f.eks hjulstøy som er lavere frekvenser er enklere å maskere med musikk enn vindstøy selv om de dbA-messig skulle være like.

ok67

Og om du måler med ein mobilapp, så er ikkje den nødvendigvis spesielt godt kalibrert.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 12:37
Og om du måler med ein mobilapp, så er ikkje den nødvendigvis spesielt godt kalibrert.

Slike målinger kan i beste fall brukes til å sammenligne to turer, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

My2cents

Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 12:37
Og om du måler med ein mobilapp, så er ikkje den nødvendigvis spesielt godt kalibrert.

Helt enig, men alt annet være seg likt så er vel det den greieste måten alle som vil måle kan ha enkel tilgang til et måleverktøy? Og siden det er svenske stat sin egen så tenkte jeg det forsåvidt var greit. Viktigste er jo at alle bruker samme app og bruker den likt.

Gibblay

Om noen tester i Trøndelag og en annen i Oslo så vil asfalt på teststrektingen også være avgjørende. Det beste er å vente på TB får gjort sine tester. Han bruker samme verktøy og samme vei for å finne resultatene sine. Da skal resultatet stemme ganske bra.

ok67

Sitat fra: My2cents på mandag 11. mars 2019, klokken 12:49
Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 12:37
Og om du måler med ein mobilapp, så er ikkje den nødvendigvis spesielt godt kalibrert.

Helt enig, men alt annet være seg likt så er vel det den greieste måten alle som vil måle kan ha enkel tilgang til et måleverktøy? Og siden det er svenske stat sin egen så tenkte jeg det forsåvidt var greit. Viktigste er jo at alle bruker samme app og bruker den likt.

Ikkje berre app som er viktig, men også  kvaliteten og forsterkningsgrad på elektronikken i telefonen.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 13:30
Sitat fra: My2cents på mandag 11. mars 2019, klokken 12:49
Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 12:37
Og om du måler med ein mobilapp, så er ikkje den nødvendigvis spesielt godt kalibrert.

Helt enig, men alt annet være seg likt så er vel det den greieste måten alle som vil måle kan ha enkel tilgang til et måleverktøy? Og siden det er svenske stat sin egen så tenkte jeg det forsåvidt var greit. Viktigste er jo at alle bruker samme app og bruker den likt.

Ikkje berre app som er viktig, men også  kvaliteten og forsterkningsgrad på elektronikken i telefonen.
Nettopp, har erfart at to forskjellige telefoner (to eple modeller) ga signifikant forskjellige resultater med en slik måleapp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 13:30
Sitat fra: My2cents på mandag 11. mars 2019, klokken 12:49
Sitat fra: ok67 på mandag 11. mars 2019, klokken 12:37
Og om du måler med ein mobilapp, så er ikkje den nødvendigvis spesielt godt kalibrert.

Helt enig, men alt annet være seg likt så er vel det den greieste måten alle som vil måle kan ha enkel tilgang til et måleverktøy? Og siden det er svenske stat sin egen så tenkte jeg det forsåvidt var greit. Viktigste er jo at alle bruker samme app og bruker den likt.

Ikkje berre app som er viktig, men også  kvaliteten og forsterkningsgrad på elektronikken i telefonen.
Om en bruket samme app på samme mobil på samme veistrekningen så får en en klar indikasjon på om den er bedre / verre enn de andre bilene som den måles mot.

Så om flere bruker samme app og sjekker samme strekk på andre biler så får vi en klar indikasjon hvor god/dårlig den er..

Utfra det som meldes inn her så vil jeg tror det er variabelt støynivå av en eller annen grunn. Selv en annen vestlending enn meg rapportert jo stillegående på grov vestlandsasfalt. På ny, jevn og fin asfalt så kan det godt min også høres rolig ut...men de veiene finnes ikke her rundt Stavanger.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

gruffalo

Rent subjektivt selvsagt: jeg merker ingen sjenerende dekk- eller vindstøy. Jeg kommer fra e-golf, og har ikke reflektert over at det er mye støy i model 3.

My $0.02
E-tron 55 sportback 2022

GOS

Dekktrykk? 18 Aero? Fin asfalt eller grovkornet?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daktari

På min Model S måtte vinduene justeres litt for å tette mot pakningen. Den slapp inn mye vindstøy. Tipper det er noe slikt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA