TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lør 09. mar 2019, kl. 19:54

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Tesla65 på søn 10. mar 2019, kl. 18:27
Er R3 som støyer mye. Samme opplevelse med Kona'en på R3
Har også 2 ioniq i husstanden, en med Nokian og en med Godyear.
Godyear ultragrip ice2 er mye roligere.
Hadde sommerdekkene på Kona'en 1 uke før vinter dekkene kom på og var overrasket hvor stille sommer hjulene var i forhold til vinterdekkene.
Normalt er vinterdekk roligere, men min erfaring er at Nokian R3 dekkene avgir mye støy.
Så ble ikke overrasket når jeg hentet Model 3 at Nokian dekkene støyer mye
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

ok67

Ting som virkar inn på lyden er bl.a. breden og høgden (profilen) på dekka. Samanliknar du dekk med ulik bredde eller ulik profil blir det som å samanlikne epler og pærer.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

GRS

Sitat fra: ok67 på søn 10. mar 2019, kl. 19:52
Ting som virkar inn på lyden er bl.a. breden og høgden (profilen) på dekka. Samanliknar du dekk med ulik bredde eller ulik profil blir det som å samanlikne epler og pærer.

Stusser på det samme. Selv i samme dim er det jo store forskjeller mellom dekk. På min synes jeg ikke 20 hjula var så ille mtp støy, men dekka den er levert med har veldig harde sider. Tror det blir bedre (og mer comfy) med andre.

Med vinterhjula (19/Nokian R3) romler det mer i lav fart, spesielt i sving, naturlig med grovt mønster, men litt mindre støy i 70-80+.

Nå sier jo folk lenger opp her at de ikke er spesielt stille heller...

Uansett, har ikke plaget meg noe særlig. :)
TM3P sort/sort

GOS

Sitat fra: ok67 på søn 10. mar 2019, kl. 19:52

Tror ikke Model S sine 245/45/19 vil være så veldig annerledes en Model 3 sine 235/40/18
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Muffinman

ok67

For å ta eit lite sidespor med tanke på dekkstøy. For nokre år sidan hadde eg ein Opel Vectra som eg leverte inn for å bytte hjullager framme pga ulydar som eg var sikker på var dårleg hjullager. Dei bytta først det eine hjullageret, men støyen var like ille, så dei bytta også lageret på andre sida. Framleis like mykje støy. Så satte dei på andre hjul/dekk og støyen forsvant. Maskinagentur var like overraska som meg ovver at det var dekkstø som var årsaka og ikkje defekt hjullager. Eg slapp forresten med å betale for kun eit av hjullagera, men fekk altså to nye.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Thob

Hei. Jeg har LR med 18 toms og CVC- vinterdekk, syns bilen er stille selv om man selvfølgelig merker dekkstøy, men tror det er fordi det er så få andre lyder å høre. Men lurer på en ting: noen som merker en svakpipe/hvinelyd fra motor? Hører det ganske godt på min. Tror den kommer forfra. Grunnen til at jeg vet det er fra motor er fordi hvis jeg slipper gassen blir det borte med en gang

EV-FTW

Sitat fra: Thob på søn 10. mar 2019, kl. 22:06
Hei. Jeg har LR med 18 toms og CVC- vinterdekk, syns bilen er stille selv om man selvfølgelig merker dekkstøy, men tror det er fordi det er så få andre lyder å høre. Men lurer på en ting: noen som merker en svakpipe/hvinelyd fra motor? Hører det ganske godt på min. Tror den kommer forfra. Grunnen til at jeg vet det er fra motor er fordi hvis jeg slipper gassen blir det borte med en gang

Uten at jeg har hørt Model 3, så er det temmelig vanlig på andre elbiler med høyfrekvent pipelyd fra motor ved gasspådrag.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ladov

Det hviner litt fra Zoen når jeg gir på litt ja. Er ikke sikker på om det er elektronikken som lager lyd eller om det er noe annet, det kan jo komme fra reduksjonsgiret..

Jeg har ikke lagt merke til tilsvarende fra vår TM3.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

Sitat fra: Øysteinen på søn 10. mar 2019, kl. 22:39
Sitat fra: Thob på søn 10. mar 2019, kl. 22:06

Uten at jeg har hørt Model 3, så er det temmelig vanlig på andre elbiler med høyfrekvent pipelyd fra motor ved gasspådrag.
Ja, eTron har mye motorstøy selv om den er demøet bra for vindstøy i modellen med doble ruter.

Gibblay

Jeg synes min AWD LR med 18 toms felger er veldig stillegående. Hadde en kollega på prøvetur i går og han bemerket faktisk hvor stillegående bilen var. "Det var fullt mulig å holde en samtale uten å ta i" var hans ord. Må si jeg gleder meg til at TB tar støytesten med 18 toms hjul så fasiten kommer for en dag.

GOS

Sitat fra: Gibblay på søn 10. mar 2019, kl. 23:33
Jeg synes min AWD LR med 18 toms felger er veldig stillegående. Hadde en kollega på prøvetur i går og han bemerket faktisk hvor stillegående bilen var. "Det var fullt mulig å holde en samtale uten å ta i" var hans ord. Må si jeg gleder meg til at TB tar støytesten med 18 toms hjul så fasiten kommer for en dag.

Hvilket lufttrykk har du? Med eller uten aero kaplser?

My2cents

Sitat fra: GOS på man 11. mar 2019, kl. 07:19
Sitat fra: Gibblay på søn 10. mar 2019, kl. 23:33

Hvilket lufttrykk har du? Med eller uten aero kaplser?

Det burde kanskje opprettes en egen tråd hvor folk kan poste sine resultater av støy. selv har jeg lastet ned det Svenske Arbeidsmiljødirektoratet sin app "Noise Exposure". Vil poste mine resultater etterhvert, men her er en teaser på gjenomsnitt etter 15 sekunder test hvor mikrofonen holdes mellom forsetene i ørehøyde ut mot front.

50 km/t, tørr landevei, asfalt, opphold, 3 grader, Nokian Hakka R3 piggfritt, 18" uten aero cover på, 3,0psi på alle fire - 62.6dB (A)

Motorwatt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA