Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#30
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 12:00Espen, min er en non-performance og det er overraskende mye dekk/drivverk støy også i forhold til min gamle S85 2014 modell. Den var levert med 46 PSI i dekkene og nå har jeg senket det til de foreskrevne 42 for å se om det høres forskjell.
Kan fint være med på at Model S er stillere enn Model 3. (S85 med luftfjæring?) Men skulle gjerne sett sammenlignbare data.

En annen viktig forskjell er forsåvidt også RWD vs AWD. AWD vil ha mer drivverkstøy fra fronten. De Model 3 med lavest lydnivå vil trolig være Model 3 SR/SR+/MR/LR RWD med 18".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

It's no different with the Model S.

I test drove two Model S. One was a P90D facelift with 21inch rims and it was very uncomfortable with bumps and noisy as hell on the highway.

Then I test drove a Model S facelift with standard 19inch rims and the difference was like night and day compared to the 21inch P90D!  Much softer comfort over bumps and super quiet on the highway.

So we now have a S75D with standard rims and I am very pleased with the comfort and noise levels.

I will not be suprised it will be the same case with the Model 3, where the standard non-performance 18inch rims are much quieter than the Performance with 20inch rims.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

eadie

Sitat fra: Jeronan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:20

So we now have a S75D with standard rims and I am very pleased with the comfort and noise levels.

I will not be suprised it will be the same case with the Model 3, where the standard non-performance 18inch rims are much quieter than the Performance with 20inch rims.

Min opplevelse også. Jeg hadde S85 på 19'', den var vesentlig stillere enn tilsvarende S85 på 21''.

Jeg kjøpte TM3 med 18 toms kun pga komfortaspektet. Og jeg opplever TM3 med 18 toms som mere støysvak enn min tidligere lydisolerte S85 med 19 toms. Kjører på grov asfalt på vestlandsveier, 42-43 psi.
Spent på sommerdekkene, dog. De har jo hardere gummiblanding.



Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

daktari

I denne reklamen fra Audi står det at vindstøy står for lyden over 85 km/t men at hjulstøy og drivverk dominerer under. https://www.e-tron.audi/en/quiet-tranquility-acoustics-and-sound-10673

Det er nok lettere å dempe hjulstøy enn vindstøy. Hvordan er støyen i Model 3 I 50 km/t?

Har Model 3 støydempet frontrute? Den  har rammeløse vinduer som ikke er laminert. Taket er laminert dobbelt glass.

Min ipace på Continental 255/50 R20 er dønn stille i 50 km/t hører nærmest ingenting.

Mtp fart har den har også doble glass i dørene, frontvinduet og rammer rundt dørene som gir doble og triple gummilister.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eadie

Er dekkrumling som høres på min TM3. Dekkene er riktignok ikke innkjørt ennå.

Vindstøy er fraværende. Rart at folk rapporterer så ulike støykilder som fremtredende.
Men opplevelsen er jo også da subjektiv...


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

daktari

Sitat fra: eadie på søndag 10. mars 2019, klokken 14:14
Er dekkrumling som høres på min TM3. Dekkene er riktignok ikke innkjørt ennå.

Vindstøy er fraværende. Rart at folk rapporterer så ulike støykilder som fremtredende.
Men opplevelsen er jo også da subjektiv...

Ja, men Teslabjørn tester bare i 80 km/t, så han tester primært vindstøy, ikke dekkstøy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: eadie på søndag 10. mars 2019, klokken 14:14
Rart at folk rapporterer så ulike støykilder som fremtredende.
Men opplevelsen er jo også da subjektiv...
Opplevelse av støy er meget subjektivt, og således også forbundet med hva man er vant til.
Målinger kan derfor vise at støynivået er lavere, selv om enkelte oppfatter det som høyere.
Årsaken er gjerne sammensetningen av frekvensene lyden representerer. 3
Det en opplever ubehagelig og forstyrrede kan for andre være OK.
Det er kjent innenfor dette fagfeltet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 10. mars 2019, klokken 12:16
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 12:00Espen, min er en non-performance og det er overraskende mye dekk/drivverk støy også i forhold til min gamle S85 2014 modell. Den var levert med 46 PSI i dekkene og nå har jeg senket det til de foreskrevne 42 for å se om det høres forskjell.
Kan fint være med på at Model S er stillere enn Model 3. (S85 med luftfjæring?) Men skulle gjerne sett sammenlignbare data.

En annen viktig forskjell er forsåvidt også RWD vs AWD. AWD vil ha mer drivverkstøy fra fronten. De Model 3 med lavest lydnivå vil trolig være Model 3 SR/SR+/MR/LR RWD med 18".

Nei, stålfjærer, men det er stor forskjell. Det er mest bak jeg hører det, ikke frontmotor. Tok nå å senket trykket fra de utleverte 46 psi til det anbefalte 41 psi, det hjalp litt.


Har kun målinger med S ved hjelp av mobilapp og med sommerdekk, men samme mobilapp viser nok 10 db høyere på model 3. Skal ta en sammenligning en dag.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

bjornskj

Sitat fra: eadie på søndag 10. mars 2019, klokken 14:14
Er dekkrumling som høres på min TM3. Dekkene er riktignok ikke innkjørt ennå.

Vindstøy er fraværende. Rart at folk rapporterer så ulike støykilder som fremtredende.
Men opplevelsen er jo også da subjektiv...
Kanskje dette har med sammenføyningen av bilen å gjøre? Det viser jo seg at det kan være litt tilfeldig hvor godt dører, dørlister, vinduslister, glasstak etc. er satt sammen så er en uheldig kan jo dette bidra til økt vindstøy.

eadie

Tror jeg nok. Lister og slikt virker ujevnt montert. Spesielt glasstaket er vel festet feil på en del biler. Både skjevt og for høyt, etc.
Jeg sjekket alle lister og panelsammenføyninger nøye på overtakelsen av min bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Tesla65

Er R3 som støyer mye. Samme opplevelse med Kona'en på R3
Har også 2 ioniq i husstanden, en med Nokian og en med Godyear.
Godyear ultragrip ice2 er mye roligere.
Hadde sommerdekkene på Kona'en 1 uke før vinter dekkene kom på og var overrasket hvor stille sommer hjulene var i forhold til vinterdekkene.
Normalt er vinterdekk roligere, men min erfaring er at Nokian R3 dekkene avgir mye støy.
Så ble ikke overrasket når jeg hentet Model 3 at Nokian dekkene støyer mye
Hvit P85 Solgt

PF

E-tronen teslabjør testet stod på 255/55/19 og den har det absolutt laveste støynivå han har målt. Dette på nokian hakka r3. De er altså 20mm bredere en teslas og Audi har klart å støydempe bilen.

Så er jo spørsmålet, med radioen på i det daglige, er det egentlig ett stort problem? Man må kanskje ha radioen noen hakk høyere på en i Audien, men....

Toalmar

Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 16:56
Har kun målinger med S ved hjelp av mobilapp og med sommerdekk, men samme mobilapp viser nok 10 db høyere på model 3. Skal ta en sammenligning en dag.
Så mye som 10 db, det er ganske mye høyere, går ut i fra dette er antagelser
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Motorwatt

Desibel Wiki:

Desibelskalaen er logaritmisk, derfor gjelder en del spesielle regler:

Når lydnivået øker med 10 dB, tidobles lydenergien
En økning på 3 dB er en dobling av lydenergien
To like lydkilder som summeres, gir en økning på 3 dB. Eksempel: 30 dB + 30 dB = 33 dB
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GOS

Sitat fra: Toalmar på søndag 10. mars 2019, klokken 19:06
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 16:56
Har kun målinger med S ved hjelp av mobilapp og med sommerdekk, men samme mobilapp viser nok 10 db høyere på model 3. Skal ta en sammenligning en dag.
Så mye som 10 db, det er ganske mye høyere, går ut i fra dette er antagelser
Kun en kjapp måling med mobilappen, men det var ikke på samme strekk som det jeg tidligere målte min Model S, Audi A4 og Audi A1 med mobil app. A1'en har jeg fremdeles så jeg tror jeg skal ta nye målinger med A1 på de samme strekkene og så teste Model 3 der også

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA