Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

E_S

Et problem er den grove asfalten som brukes i Norge, som attpåtil blir piggslitt og enda grovere. Man merker *stor* forskjell i støynivå fra Norge til stort sett hvilket som helst land på kontinentet, hvor asfalten er finere og piggdekk er et ikke-tema. Bare prøv å legge bilen utenfor sporene på motorveien og merk forskjellen på piggslitt vs. ikke piggslitt, enda asfalten uansett er grov.
:)

EV-FTW

Sitat fra: E_S på søndag 10. mars 2019, klokken 08:55
Et problem er den grove asfalten som brukes i Norge, som attpåtil blir piggslitt og enda grovere. Man merker *stor* forskjell i støynivå fra Norge til stort sett hvilket som helst land på kontinentet, hvor asfalten er finere og piggdekk er et ikke-tema. Bare prøv å legge bilen utenfor sporene på motorveien og merk forskjellen på piggslitt vs. ikke piggslitt, enda asfalten uansett er grov.


Og skal dette være er argument i forsvar av Model 3?
Asfalt og veiforhold gjelder jo på lik linje for samtlige biler i Norge. Altså klart mange av de andre merkene å levere nye elbiler, som bråker langt mindre inni. På ny, på en bil som Model 3 som fort havner på 500 k pluss, er dette ikke greit. Å skulle bruke flere tusen på å få firma til å etterisolere dører og hulrom mot lyd, blir feil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

1000kwh

Sitat fra: Øysteinen på søndag 10. mars 2019, klokken 09:06
Sitat fra: E_S på søndag 10. mars 2019, klokken 08:55
Et problem er den grove asfalten som brukes i Norge, som attpåtil blir piggslitt og enda grovere. Man merker *stor* forskjell i støynivå fra Norge til stort sett hvilket som helst land på kontinentet, hvor asfalten er finere og piggdekk er et ikke-tema. Bare prøv å legge bilen utenfor sporene på motorveien og merk forskjellen på piggslitt vs. ikke piggslitt, enda asfalten uansett er grov.


Og skal dette være er argument i forsvar av Model 3?
Asfalt og veiforhold gjelder jo på lik linje for samtlige biler i Norge. Altså klart mange av de andre merkene å levere nye elbiler, som bråker langt mindre inni. På ny, på en bil som Model 3 som fort havner på 500 k pluss, er dette ikke greit. Å skulle bruke flere tusen på å få firma til å etterisolere dører og hulrom mot lyd, blir feil.e
Du må jo ikke kjøpe en Model 3 ;)

GOS

Sitat fra: ladov på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:22
Må si meg enig i det med støynivå på LR med 18". Derimot så har jeg ikke kjørt særlig langt på de dekkene, kanskje 7mil og de skal visst bli bedre når de er innkjørt. Frem til da skrur jeg opp volumet på raadioen. :P

Dessverre så hjelper ikke det å ha kjørt dekkene langt....så løsning er fortsatt å kjøre opp volumet på lydanlegget.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

EV-FTW

Nei, det er helt sant. Jeg trenger ikke kjøpe Model 3, og kommer nok heller ikke til å gjøre det når bilen har såpass mange mangler. Det er synd, for det er en fin bil.

Men jeg har derimot lov å si min mening, sammen med mange andre. Hvordan skal ellers Tesla kunne forbedre sitt produkt, dersom de ikke får tilbakemelding fra kunder og marked på hva som er bra pg hva som er dårlig?

Tesla eiere må tåle  kritikk av produktet sitt, når kritikken er på sin plass.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Toalmar

Sitat fra: Øysteinen på søndag 10. mars 2019, klokken 09:38
Men jeg har derimot lov å si min mening, sammen med mange andre. Hvordan skal ellers Tesla kunne forbedre sitt produkt, dersom de ikke får tilbakemelding fra kunder og marked på hva som er bra pg hva som er dårlig?

Tesla eiere må tåle  kritikk av produktet sitt, når kritikken er på sin plass.
Det burde være hevet over en hver tvil. man må ikke være Tesla eier for å uttrykke sine meninger verken her eller andre steder.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Man har ikke sett målinger av ikke-performance med 18" felger. Jeg tror man kan være nærmere e-Golf o.l. med de tilpasningene. Performance er senket, noe som trolig øker støyen en del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Toalmar

Ettersom dette med støy ser ut til å være ett "problem" så kan man jo gjøre noe med dette.
En mulighet er å rustbeskytte bilen, har lest i en annen tråd her at noen har gjort dette på en annen type bil og da gikk støyen ned med 3db
Innlegg #106 i denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.105
Neste sak da er vel dette med garanti, der det kan se ut til at man faktisk mister garantien om man gjør dette
Se innlegg #69 i denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=34655.msg770352#msg770352
Det neste man da kan gjøre er vel å kjøpe en eller Anne form for lyddempingsplater, disse får man flere steder. De leveres i forskjellige utførelser fra 2mm tykk
else med lim for enkel festing til tykkere utgaver hvor f. eks spraylim kan brukes for å feste de https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2-stk-2000037971
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

bjornskj

Personlig synes jeg at vindstøyen var minst like "støyende" og det er vel værre å løse ved å legge inn støydemping? Eller er det kanskje mulig å fikse ved å gå over gummilistene og passe på at de passer 100%?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sds

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 10. mars 2019, klokken 09:56
Man har ikke sett målinger av ikke-performance med 18" felger. Jeg tror man kan være nærmere e-Golf o.l. med de tilpasningene. Performance er senket, noe som trolig øker støyen en del.

Problemet er nok heller at Tesla ikke har prioritert noen form for støydemping. Det er selvsagt mulig å gjøre demping i etterkant, men det er en tidkrevende jobb og blir aldri så bra som om de hadde gjort en god jobb når de designet og satt sammen bilen. Skal nok litt til for at den kommer på nivå med e-Golf

I klippene til SD Tesla ser man litt hva som kanskje kan gjøres:

https://www.youtube.com/watch?v=XSui3EBIcag&t=38s

https://www.youtube.com/watch?v=xP_UWfdncrw

https://www.youtube.com/watch?v=rOaW9dBpTaY

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 10. mars 2019, klokken 09:56
Man har ikke sett målinger av ikke-performance med 18" felger. Jeg tror man kan være nærmere e-Golf o.l. med de tilpasningene. Performance er senket, noe som trolig øker støyen en del.

Espen, min er en non-performance og det er overraskende mye dekk/drivverk støy også i forhold til min gamle S85 2014 modell. Den var levert med 46 PSI i dekkene og nå har jeg senket det til de foreskrevne 42 for å se om det høres forskjell.


Men normalt spiller jeg musikk /hører på radio så det er ikke noe jeg normalt tenker på.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 10. mars 2019, klokken 09:56
Man har ikke sett målinger av ikke-performance med 18" felger. Jeg tror man kan være nærmere e-Golf o.l. med de tilpasningene. Performance er senket, noe som trolig øker støyen en del.

Tro kan man gjøre i kirken. Spå kan man gjøre på åndenes makt. Teste og måle kan man gjøre i virkeligheten. :-)

Jeg testet en Model 3p og en av de få ankepunktene jeg hadde mot den var hjulstøyen som var en del høyere enn f eks min i3s som jeg kjørte til og fra Tesla før prøveturen. Men selv med 20 tommere kunne jeg kanskje tålerert støynivået likevel. Men i over 100 ble det litt for ikke. Ar det er levelig nok slik som det er levelig nok i en Toyota Aygo er greit nok det, men man bør forvente mye bedre av en bil i denne prisklassen. Model 3 har mange andre gode egenskaper i stedet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på søndag 10. mars 2019, klokken 12:12Tro kan man gjøre i kirken. Spå kan man gjøre på åndenes makt. Teste og måle kan man gjøre i virkeligheten. :-)
Enig, gleder meg til å se data med de nevnte variablene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA