Elbiler krasjer mer enn andre biler, spesielt Tesla

Startet av Boikott My Ass, lør 09. mar 2019, kl. 16:08

« forrige - neste »

sylwester

Er jo bedre akselerasjon på disse elbilene og jeg merker selv at jeg må fokusere mer på å ikke kjøre i ræva på bilen foran når jeg kommer på motorveien enn at jeg skal klare å få opp farten for å overholde vikeplikten min ved påkjøringsfelt.

Det med Tesla er interessant. Jeg snakka med forikringsselskapet mitt siden jeg vurderer å kjøpe en TM3, men syns forsikringen på standardutgaven er stiv i pris. Jeg har hørt med 3 selskap og alle 3 har mellom 2-3 ganger prisen jeg betaler for 40kWh Leaf med de samme parametrene.  Forsikringsmannen mente at dette var basert på motoreffekt og skadestatistikk og jeg svarte med en gang "hvilken skadestatistikk". TM3 er det vel ikke noe statistikk over så det er utvilsomt TMS og TMX de har brukt. Jeg spurte så om de mindre batteristørrelsene vil ha lavere forsikring og svaret var at det ikke ville påvirke prisen. Dvs. prisen på TM3 vil være dobbelt så dyr som en 62kWh Leaf siden de ikke bryr seg om batteriet i statistikken sin.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

Har satt vår Model 3 i chill mode permanent. Uansett nok ytelse og litt lettere håndterbar. Oppfordrer til å gjøre det samme slik at vi kan sikre en bedre skaderisiko for Model 3 enn man har sett for Model S og X.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

Tror også alder på bilpark er en viktig variabel, som jeg lurer på om er tatt hensyn til i sammenligningen. Bilparken generelt var 10,5 år gammel for alle registrerte personbiler ved utgangen av 2017 (SSB), mens undegruppen «el- og hybridbiler» må da ha mye lavere gjennomsnittlig alder, kanskje bare 4-5 år? (Finner man alder pr drivstoffkode noe sted?) Undergruppen «rene fossilbiler» må da nødvendigvis ha en marginalt høyere alder enn 10,5 år.

Poenget mitt er at eiere av nyere biler vil oftere utbedre småskader på kasko, mens med en eldre bil lever man godt med noen småbulker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amatøren

@hgs: Godt skrevet. Har hatt tilnærmet samme tankegang flere ganger, men ikke orket å skrive det hver gang statistikker om kostnader og merker/modell fremheves.

Det bør faktisk opplyses om andel skyld/uskyldig til ulykke på hver modell, hvilke som dekkes på grunn av at motparten har stukket av.

Da får man de reelle tall.

I starten ev elbil alderen når det begynte å komme elbiler til folket og ikke bare for entusiaster, ble det skrevet at elbilsjåfører bulker mindre enn andre. Nå så virker det derimot som om statistikken skal vris mot elbilene. Er journalister generelle elbihatere eller tjener de mer på å skrive negativt?

Jeg har oftere opplevet at store BMWer, Mercedeser og Audier presser seg foran meg selv ved vikeplikt når jeg kjører elbil kontra da jeg kjørte Sharan. Ja, Sharan er større enn en e-Golf, men allikevel..... Det er som om "den elbilen skal jeg skvise for han skal faen ikke foran meg" er blitt en holdning i trafikken.

Mang en gang har jeg avverget situasjoner ved å bremse opp. Har jo ikke påkjøringsrett selv om jeg har forkjørsrett.

Du så fristende noen ganger....., men bilen har tapt verdi i mine øyne selv om den kan repareres for ikke å snakke om alt ekstra styret med takst, verksted og leiebil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elbil fundamentalist

Sett på piggdekk foreslår jeg. Billigere realforsikring får du ikke. Gjerne 2 sett med piggfritt i «svartsesongen» og piggdekk i kjernesesongem fra januar til påske så sliter du ikke ut hverken veier eller piggdekkene unødvendig.

Finsk undersøkelse fastslår at de som kjører piggfritt feilvurderer underlaget, men piggdekk kontinuerlig «forteller» om friksjonen basert på endret lydbilde fra piggene der det er glatt.
Piggfritt er «lunefulle» dekk som i liten grad kommuniserer friksjon. Propoganda fra PR byråer har klart å innprente det motsatte i opinionen, men den finske forskningen over 10-15 år avslørte at 89 menneskeliv kunne vært spart og enda fler hardt skadde.
Lenge har SUV eiere vært uglesett som verstinger i utforkjøringer som «kjekkaser» som skjører for hard pga oppblåst selvtillit pga SUV sin fremkommelighet. Fakta er vel at det er alfor få SUVer som kjører med piggdekk. Firehjulsdrift er vanskeligere å rette opp ved skrens pga treghet i drivverk og tyngden får da større makt i slike situasjoner og gjør det værre.

Det samme gjelder tunge elbiler som Tesla. Istedenfor å henge ut Teslaieiere som kjøre med piggdekk som «falske miljøvernere», burde man heller sette pris på dem som bruker vettet og tar hensyn til dette ved å bruke piggdekk.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søn 10. mar 2019, kl. 12:28
Sett på piggdekk foreslår jeg. Billigere realforsikring får du ikke. Gjerne 2 sett med piggfritt i «svartsesongen» og piggdekk i kjernesesongem fra januar til påske så sliter du ikke ut hverken veier eller piggdekkene unødvendig.

Finsk undersøkelse fastslår at de som kjører piggfritt feilvurderer underlaget, men piggdekk kontinuerlig «forteller» om friksjonen basert på endret lydbilde fra piggene der det er glatt.
Piggfritt er «lunefulle» dekk som i liten grad kommuniserer friksjon.

Det er ikke min erfaring i det hele tatt. Vi har X75D med piggfritt og Leaf med piggdekk. Nokian R2-dekkene på X'en kommuniserer veldig bra med meg hvor glatt det er. Om det er glatt merker jeg det på bilen på flekken. Den blir liksom litt "mykere" i bevegelsene når jeg svinger. Om jeg også kan høre det vet jeg ikke, har musikk på og hører ikke dekkstøy over den uansett.
Nokian R2 piggfri kler X'en veldig bra. Den er meget forutsigbar og enkel å håndtere på vinterføre med de dekkene, særlig på isføre. Det vanskeligste føret er ubrøytet snøføre, der piggdekk ikke hjelper noe som helst.

Leafen har Hakka 7 piggdekk, de liker jeg ikke noe særlig. Står kun på den fordi kona insisterte, men også hun har akseptert piggfritt på neste bil nå etter å ha kjørt X'en en del på vinterføre. Jeg merker ihvertfall ikke noe på bilen om det er glatt eller ikke, før det evt. er for sent. Ingen av de samme tilbakemeldingene gjennom chassiset som jeg får på X'en. En del av forskjellen kan sikkert tilsies forskjellige biltyper/understell, det er jo svært forskjellige biler. Men jeg føler meg på ingen måte tryggere i Leafen og vet ikke helt hva slags føre det skulle vært for at jeg skulle foretrukket den.

Det skal også sies at jeg gjennom ca. 25 år på piggfrie dekk har hatt én mindre ulykke vinterstid og det var på ubrøytet snøføre. Isføre har aldri vært noe problem, men jeg kjører da også relativt defensivt på vinterføre. Piggdekk fører ofte til mer aggressiv kjøring har jeg sett i en del undersøkelser.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

1000kwh

Har aldri følt meg tryggere enn med Tesla og piggfritt, så du må gjerne kanske asfalt alene  :D

tomrh

Denne type journalistikk med opphav fra forsikringsselskap har forøvrig kommet før, fra Gjensidige: https://www.dinside.no/motor/varsler-forsikringssmell-for-elbiler---elbilistene-reagerer/70698742

Sitat fra: Amatøren på søn 10. mar 2019, kl. 11:10
I starten ev elbil alderen når det begynte å komme elbiler til folket og ikke bare for entusiaster, ble det skrevet at elbilsjåfører bulker mindre enn andre. Nå så virker det derimot som om statistikken skal vris mot elbilene.
Fant fram denne fra 2017: https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562
Andel elbiler ved utgangen av 2016 var 4% men sto for bare 0,75% av ulykker med personskade, og bare  0,17% av alle dødsulykkene i perioden 2013-2016. En sterk underrepresentasjon. Disse tallene inkluderer 4 år med Tesla på veiene.
Stjørdal

arthur

Ingeniøren

Sitat fra: tomrh på søn 10. mar 2019, kl. 15:25
Denne type journalistikk med opphav fra forsikringsselskap har forøvrig kommet før, fra Gjensidige: https://www.dinside.no/motor/varsler-forsikringssmell-for-elbiler---elbilistene-reagerer/70698742

Sitat fra: Amatøren på søn 10. mar 2019, kl. 11:10
I starten ev elbil alderen når det begynte å komme elbiler til folket og ikke bare for entusiaster, ble det skrevet at elbilsjåfører bulker mindre enn andre. Nå så virker det derimot som om statistikken skal vris mot elbilene.
Fant fram denne fra 2017: https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562
Andel elbiler ved utgangen av 2016 var 4% men sto for bare 0,75% av ulykker med personskade, og bare  0,17% av alle dødsulykkene i perioden 2013-2016. En sterk underrepresentasjon. Disse tallene inkluderer 4 år med Tesla på veiene.

Nettopp, som jeg sa i en annen tråd...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

tomrh

Sitat fra: arthur på søn 10. mar 2019, kl. 17:30
Hvorfor plutselig blande inn personskader?
Lette etter tall, var dette jeg fant. Finner du noen som inkluderer alle typer skader pr drivstoffkode så er du flinkere å google enn meg.

Men googlet litt til og finner Gjensidiges tall som også inkluderer ulykker med personskade. https://bil24.no/statistikk-viser-at-elbiler-gjor-trafikken-farligere/
Her er det 20% flere ulykker med personskade for el- og hybridbiler. Mens TU's artikkel omhandler bare rene elbiler som altså har en sterk underrepresentasjon av personskade (over 80% lavere enn snittet for alle biler).

Kan det være hybridbilene som er de reelle verstingene? Og at forsikringsselskap ønsker å ta de med for å få tallene til å tale sin sak?
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Kilder:
https://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

«En annan slutsats som studien också har kommit fram till är att mer erfarna förare i högre utsträckning väljer dubbfria friktionsdäck framför dubbdäck. Trots erfarenheten säger resultaten att denna förarkategori inte tar tillräckligt stor hänsyn till väglaget. Exempelvis var förare av dubbfria däck mer benägna att köra för fort, ofta 20 km/h eller mer över rådande hastighetsbegränsning. En annan iakttagelse var att förare av bilar med dubbfria däck oftare körde berusade än förare av bilar med dubbdäck. Dessutom visade det sig att de som kör med dubbfritt oftare hade mer slitna däck än de som kör dubbat.»
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tomrh

Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søn 10. mar 2019, kl. 20:22
Kilder:
https://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

«En annan slutsats som studien också har kommit fram till är att mer erfarna förare i högre utsträckning väljer dubbfria friktionsdäck framför dubbdäck. Trots erfarenheten säger resultaten att denna förarkategori inte tar tillräckligt stor hänsyn till väglaget. Exempelvis var förare av dubbfria däck mer benägna att köra för fort, ofta 20 km/h eller mer över rådande hastighetsbegränsning. En annan iakttagelse var att förare av bilar med dubbfria däck oftare körde berusade än förare av bilar med dubbdäck. Dessutom visade det sig att de som kör med dubbfritt oftare hade mer slitna däck än de som kör dubbat.»

Merkelig, men greit nok. Ingen av disse faktorene slår dog inn for en enkeltperson som skal velge mellom piggdekk og piggfritt. Han begynner neppe å kjøre i fylla eller legge på momsen på fartsgrensa bare fordi han valgte piggfritt istedenfor piggdekk ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

THE

Synes selv jeg kjører forsiktig med piggfridekk. I tillegg har jeg blitt roligere og mer avslappet i trafikken etter at jeg begynte å kjøre elbil.

Likevel har jeg hatt en forsikringssak på mine drøyt  25 år med førerkort,  og det var etter 6 mnd og 20000 km med Tesla. Riktignok ble jeg påkjørt da jeg sto parkert på ei ferge, og skylden var motpartens, men vil tro det er med i statistikken likevel. Piggfrie dekk hadde jeg på bilen også...

Har nok hatt et par uhell med gamle fossilbiler som aldri ble rapporter til forsikringsselskap pga. gammel bil og at kun jeg og grøfta var innblandet. Det jeg vet er at med ny bil, uavhengig av el- eller fossilbil, så ville det blitt forsikringssaker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA