Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler krasjer mer enn andre biler

Startet av Jalla, lørdag 09. mars 2019, klokken 14:07

« forrige - neste »

Jalla

Ser ut som mange kan se frem til økte premier på forsikringen sin fremover. Et godt forslag er at folk selvsagt legger seg til en noe mer passiv kjørestil.

El- og hybridbiler krasjer langt oftere enn fossile biler, viser tall fra forsikringsselskapene.
I 2018 hadde elbiler og hybridbiler gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Fremtind sin skadestatistikk viser at 34 prosent av elbileierne meldte skade på bilen sin i 2018, mens 24 prosent av eierne av fossildrevne biler gjorde det samme.

Tesla er verstingen
Den elbilen som i dag ifølge Fremtind har flest skader, er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade. Forsikringsselskapet hevder det er snakk om mange og dyre skader kombinert med lang ventetid på verksted på grunn av mangel på kapasitet og deler.

– I snitt kjører Tesla-modellene cirka 50.000 kilometer før første skade. Det er omtrent halve distansen av for eksempel Opel, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Citroën og Honda, for å ikke å snakke om Dacia, som i snitt kjører over 150.000 kilometer før første skade, sier Nielsen.

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

Trekkoppbil

#1
Jeg lurer på om dårlig sikt i bilene er et faremoment.

Ellers lurer jeg på om for mye automatikk gjør bilistene dumme.

Mange av oss er vokst opp i vintermiljø der vi lærer å håndtere naturkreftene. Reflekser og vintermotorikk er trent opp med ulike former for aking, rattkjellke, vintersykling, kjøring med bakhjulstrekk, manuelle biler og håndbrekk.

Nå kommer det urbanister på veiene som har automatikk for allt som er, og bilister som ikke kjenner til om kjøretøyet har bakhjulstrekk eller forhjulstrekk.

Dacia som har 6 trinns manuell kasse, går 150 000 km før første forsikringsskade, mens Tesla går 50 000 km før første skade. Det enkle er kanskje fortsatt det beste?

I USA har man breie, ryddige veier og rolig trafikk med enorme sikkerhetsmarginer, og man har store automatiske kjøretøy. Jeg leste statestikk for noen få år tilbake: Hvis du bodde i USA, så var det 4 ganger så høy risiko for å dø i trafikken, som om du bor i Norge.


Jon65

Sitat fra: Jejl på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:15
Men det er 18 ganger flere dødsulykker med fossilbiler:

https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562

Det henger kanskje sammen med at det er relativt mange fler fossilbiler enn elbiler på landeveien? Det er jo stort sett der dødsulykkene skjer.

Jalla

Sitat fra: Jon65 på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:21
Sitat fra: Jejl på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:15
Men det er 18 ganger flere dødsulykker med fossilbiler:

https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562

Det henger kanskje sammen med at det er relativt mange fler fossilbiler enn elbiler på landeveien? Det er jo stort sett der dødsulykkene skjer.
Ja, han kunne gjerne ha tatt med det, og ikke kommet med bare tulletallet.
Her er hverken kjørelengde, type reise, alder på kjøretøy eller hvem som kjører tatt med.

Jejl

Sitat fra: Jon65 på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:21
Sitat fra: Jejl på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:15
Men det er 18 ganger flere dødsulykker med fossilbiler:

https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562

Det henger kanskje sammen med at det er relativt mange fler fossilbiler enn elbiler på landeveien? Det er jo stort sett der dødsulykkene skjer.
Det er nok ikke forklaringen. De har selvsagt tatt hensyn til antallet fossilbiler i forhold til elbiler på veien. Skulle elbilene hatt like mange dødsulykker som fossilbiler, skulle det vært over 5 dødsulykker i året (ifølge kjapp hoderegning)

Ingeniøren

Tall fra forsikringeselskapene....

Ikke mer enn et par år siden vi fikk servert det stikk motsatte at det var færre skader på elbiler. Kan vel være at de forberedere seg på å skru opp prisen nå som alle skal ha elbil.... 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: Jejl på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:15
Men det er 18 ganger flere dødsulykker med fossilbiler:

https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562
Ikke rart det, når artikkelen du linker til skrevs fantes det jo 26 ganger flere så kalte fossilbiler.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Philip Marlowe

"– Et annet mulig poeng er at fordi elbiler jo har tilgang til kollektivfelt, så innebærer det flere filskifter, som medfører en risiko", sier Rysstad.(Gjensidige).

Når jeg ser hvor fort enkelte elbilister kjører i kollektivfeltet, så synes jeg ikke det er rart at elbiler krasjer mer enn andre.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Jon65

Sitat fra: Jejl på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:37
Sitat fra: Jon65 på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:21
Sitat fra: Jejl på lørdag 09. mars 2019, klokken 15:15
Men det er 18 ganger flere dødsulykker med fossilbiler:

https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562

Det henger kanskje sammen med at det er relativt mange fler fossilbiler enn elbiler på landeveien? Det er jo stort sett der dødsulykkene skjer.
Det er nok ikke forklaringen. De har selvsagt tatt hensyn til antallet fossilbiler i forhold til elbiler på veien. Skulle elbilene hatt like mange dødsulykker som fossilbiler, skulle det vært over 5 dødsulykker i året (ifølge kjapp hoderegning)

De skriver jo at de bare har tatt hensyn til antall, Dvs de har ikke tatt hensyn til at en stor andel av elbilene kjører i byen der det er mindre sjanse for dødsulykker.

Trekkoppbil

Spørsmålet er om Tesla-eiere er gtt i minus på bonusopptjening.

Artikkelen sier at bilene får første skade etter ca 50 000km.

Dersom man antar at det er vanlig å kjøre 20 000km/år, så skulle første skade oppstå etter 2,5 år.
Etter 2 skadefrie år har man tjent opp 20% bonus.
Dersom det er skade i 3. år:
-vil forsikringsselskaper som bruker gammel ordning trekke 30 bonuspoeng etter det året.
-vil forsikringsselskaper som bruker nyl ordning trekke 10 bonuspoeng etter det året.

Så hvis man har skade med 2,5 års mellomrom så er det håp om man på sikt tjener opp bonus, hvis man jevnt over mister ca 2 års opptjening ved uhell. 

erik e

Når folk flest får 3-4 ganger motoreffekt lydløst går det galt.  :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Langbein Rise

Det er større andel menn som kjøper elbil enn fossilbil og de som kjøper ny elbil er yngre enn gjennomsnittet for nybilkjøp. Begge deler bidrar nok til at ulykkesrisikoen øker.

Ebe

Tipper teslaeiere er mer opptatt av å ha strøkne biler, så de melder inn skader raskere, og for mindre skader, enn andre eiere.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

cra

Sitat fra: Ebe på mandag 11. mars 2019, klokken 11:29
Tipper teslaeiere er mer opptatt av å ha strøkne biler, så de melder inn skader raskere, og for mindre skader, enn andre eiere.

Tenkte det samme, ja. Evt. også at skader er såpass dyre å reparere at det skal mindre til før det "lønner seg" å ta det via forsikring?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA