Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får ikke låst bilen...

Startet av Usikker, fredag 08. mars 2019, klokken 21:05

« forrige - neste »

_OE_

Fikk nytt batteri ved 2 års service og problemer at batteriet var flatt hver morgen...noen som vet hva "calcium flooded" innebærer ?

hanche

Hvis vi elegant ser bort fra «flooded», så har vi noe om calcium batteries her:

http://www.challengebatteries.com.au/battery-faq/

De er fortsatt blybatterier, men har noen tekniske fordeler over vanlige blybatterier. Se referansen over.

Kanskje verdt å merke seg for Soul-eiere, siden mange er bekymret over at ladespenningen er for lav:

SitatCalcium batteries require a higher charge voltage than conventional batteries.  If used in a deep cycle situation it is advisable to use a charger designed for calcium batteries of has a calcium charging mode to get the maximum life out of the battery.

(Ja, den andre setningen virker ugrammatikalsk på meg, men det er klipp-og-lim.  ;))

Det var forresten litt uklart for meg om problemet med flatt batteri om morgenen var før eller etter 2-års-servicen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Flatt batteri skjedde før 2 års servicen...det startet med at sentrallåsen sluttet å funke ...og bilens display  viste at høyre bakdør var oppe under kjøring..dette varte en 14 dagers tid....så fungerte sentral låsen  igjen og feil på bakdør forsvant....deretter var bilen død hver dag.. og måtte lades og død neste dag osv

hanche

Vel, vi får håpe at det nye batteriet fungerer bedre, da. Kan hende har de justert opp ladespenningen som en tilpasning til en litt annerledes batterikjemi.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Sitat fra: hanche på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:17
Kanskje verdt å merke seg for Soul-eiere, siden mange er bekymret over at ladespenningen er for lav:

SitatCalcium batteries require a higher charge voltage than conventional batteries.  If used in a deep cycle situation it is advisable to use a charger designed for calcium batteries of has a calcium charging mode to get the maximum life out of the battery.

Ladespenning er lav så bilen burde ikke blitt levert med den type kemi i batteriet og siden elektronikken heller ikke lader 12v batteriet hele veien når du lader høyvolt batteriet bør man nok vurdere å lade 12v batteriet litt innimellom for de som kjører korte turer med høyt 12v forbruk
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Sitat fra: _OE_ på onsdag 08. mai 2019, klokken 10:13
Testet på 100kw...fikk opptil 53kW

Tekniske data på "2018" 30kw utgaven er 6.6kw obc og 100kw hurtiglading men det er bilen/batteriet/temp som bestemmer hvor mye den slipper inn på hurtiglading
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Yep ladet opp batteriet i dag....har en ctec lader og den indikerte v/oppstart lading 1/4 dels kapasitet ..og 11.5V...dagen etter nytt batteri var installert. får prøve DC tangamperemeteret og se om den fortsatt trekker 1.5Amp når bilen er avslått...har 3 års forhåndsbetalt service... ikke sikkert verkstedet gidder å feilsøke så mye

Usikker

Sitat fra: _OE_ på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:00
Yep ladet opp batteriet i dag....har en ctec lader og den indikerte v/oppstart lading 1/4 dels kapasitet ..og 11.5V...dagen etter nytt batteri var installert. får prøve DC tangamperemeteret og se om den fortsatt trekker 1.5Amp når bilen er avslått...har 3 års forhåndsbetalt service... ikke sikkert verkstedet gidder å feilsøke så mye

Når du tester...   løs ut panser og lås bilen og vent med å måle en halv times tid... det er ett eller annet i bilen som trekker strøm en stund etter at den er stengt/slått av
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

vannmann

Fikk beskjed av en Kia selger at 12 Volt batteriet som sitter i originalt er av dårlig kvalitet. Han sa også at det er bedre å kjøpe ett nytt selv,siden Kia verksted antageligvis måler/sjekker orginal batteriet og sier at alt er i orden. Kjøp ett nytt,feks Sønnak 50 ampere,som tåler "Norsk klima", så er problemet sannsynligvis løst.

_OE_

Ladespenning til 12V batteriet ved lading bil...ser jo brukbar ut.... men får melding om lav spenning 12V batteri etter noen minutter radiolytting med avslått bil

_OE_

Her er forresten firmware versjon etter utført service

_OE_

Har hatt problemer med at 12V batteriet har vært utladet hver dag...hadde bilen inne hos BOS i 2 dager.  Endelig fant de ut at RR dørlås var problemet og skiftet...håper 12V problemet er løst nå på  Soul 30kWh     

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA