Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

hemi

vi har 3 fas IT koblet her, og lader honda, i3 94 og 120ah, kia soul uten problemer eller varsler

ladov

Fant det:
https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771

Fra artikkelen så er det tre måter det løses på. Den enkleste er å lade enfas selv om laderen er trefas-IT, det er uproblematisk på alle biler unntatt Zoe som krever TN-nett. Trefas deltakobling er også uproblematisk men det er det veldig få biler som støtter (TM3). Det som har skapt problemer og skadet biler er den kvasi-tofas løsningen hvor den tredje faselederen brukes som nøytralleder. Artikkelen nevner ingen merker spesifikt men Audi etron blir nevnt i kommentarfeltet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: ladov på tirsdag 17. august 2021, klokken 19:25
Fant det:
https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771

Fra artikkelen så er det tre måter det løses på. Den enkleste er å lade enfas selv om laderen er trefas-IT, det er uproblematisk på alle biler unntatt Zoe som krever TN-nett. Trefas deltakobling er også uproblematisk men det er det veldig få biler som støtter (TM3). Det som har skapt problemer og skadet biler er den kvasi-tofas løsningen hvor den tredje faselederen brukes som nøytralleder.
Veldig vag uttalelse. Lite trolig at dette er en vesentlig problemstilling ut over hjemmesnekring.

"Vi ønsker ikke å utdype dette spesielt, men det dreier seg om skader på kabler, koblingsutstyr og elektronikk i bilen.  Det er dessuten vanskelig å sette grensen mellom skade og fare – det er ofte to sider av samme sak, sier Ly."

Måten easee løser det på med åpen delta er ganske bombesikker. De tester først maks ladestrøm på enfas, før de kobler om til åpen delta og tilbyr ikke mere en at strømmen i N aldri blir større en maks i enfas.

Koblingen åpen delta og trefas (delta) er forresten den samme sett fra ladeboksen, det er bilen som bestemmer om det blir åpen delta eller trefas (delta). Ladeboksen er uansett koblet til klemmene L1, L2 og N.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Så når dsb sier at det har vært skader så trenger vi ikke ta dem seriøst?

Det har vært en håndfull artikler om temaet på tu.no og i den grad det er noen enighet så ser det ut til å være at den åpen-delta løsningen er litt bob-bob, grunnet at strømmen i den simulerte nøytrallederen kan bli vesentlig høyere enn den egentlig er laget for.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Radial

Den TU artikkelen er en drøfting.

Forfatter har hengt seg heeelt opp i denne standarden til produsentene, og at denne ikke tar hensyn til 230v IT nett.
All lading på IT er da utenfor standard.

Hvordan det i praksis fungerer, er ikke så nøye for han,  det er avviket fra standarden han henger seg opp i.
Easee kontrer dette greit i artikkelen syns jeg, og ingen elektriker jeg kjenner har stilt spørsmålstegn rundt dette, altså kan det umulig være ett stort problem?

DSB har vel ikke konkludert i hendelsene heller?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: ladov på tirsdag 17. august 2021, klokken 20:23
Så når dsb sier at det har vært skader så trenger vi ikke ta dem seriøst?

Det har vært en håndfull artikler om temaet på tu.no og i den grad det er noen enighet så ser det ut til å være at den åpen-delta løsningen er litt bob-bob, grunnet at strømmen i den simulerte nøytrallederen kan bli vesentlig høyere enn den egentlig er laget for.
Selvfølgelig skal vi ta de seriøst, men å bombastisk påstå at åpen delta eller delta er farlig på bakgrunn av den artikkelen. Gitt at ladeboksen er riktig konstruert (som Easee er) så er det ikke farligere å lade på åpen delta enn på enfas. Åpen delta gir i tillegg bedre spredning av last på faselederne, og er i så måte bedre for nettet og el-anlegget i huset.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Lade med delta som TM3 gjør er uproblematisk. Det er åpen delta som *kan* være problematisk. Du belaster den ene fasen dobbelt(eller 71% mer?) og det er det ikke sikkert elektronikken er designet for. Audi er nevnt i kommentarfeltet men jeg har ikke sett noe fra 'offisielle' kanaler.

Det er ikke den eneste artikkelen om temaet, kom vel en håndfull av dem på kort tid.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Will.T

Hei royturbodiesel, jeg er litt forvirret her. Hvorfor går 28A gjennom N?

jlan

Sitat fra: Will.T på onsdag 23. mars 2022, klokken 10:12
Hei royturbodiesel, jeg er litt forvirret her. Hvorfor går 28A gjennom N?
16A + 16A med faseforskjell 60°. In=16*cos(30)+16*cos(30)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Will.T

hvorfor er faseforskjellen 60° i stedet for 120°?

jlan

#475
Sitat fra: Will.T på onsdag 23. mars 2022, klokken 10:30
hvorfor er faseforskjellen 60° i stedet for 120°?
Hvis du står i ett hjørne av en likesidet trekant (L3), så vil du se de to andre hjørnene(L1,L2) med en 60° vinkel mellom dem. Hvis du derimot står midt i trekanten(N), vil du se hvert hjørne med en vinkelforskjell på 120°
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

LiamPope

Jeg har lest hele emnet! Veldig spennende. Jeg ble så glad da TMC Gen 3 ble sluppet og fikset alt.

Så dette er en korrekt oppsummering...

Nå i 2023 fungerer TMC Gen 3 perfekt for å lade en Tesla Model 3 med 11 kW på 230 V trefase IT-nett. Enhver elektriker vet hvordan den skal settes opp - vi bruker 'Trekant 230 V linje til linje' beskrevet i håndboken, ved å bruke L1, L2 og N. Ingen dip-switch å vurdere.

Noen flere tilbakemeldinger fra eiere som bruker dette oppsettet? Tusen takk.

DagfinnN

Har tre-fase på hytta og TWC 3. Elektriker satte ned ampere fra 32 - 27 pga sikkerhet. Vi har ca 10 kwt på på vår TM3 og Y.
Elektriker brukte mindre enn en time for å sette opp dette. Veldig fornøyd.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA