Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!  (Lest 87928 ganger)

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2509
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #465 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 12:28 »
vi har 3 fas IT koblet her, og lader honda, i3 94 og 120ah, kia soul uten problemer eller varsler

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1395
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #466 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 19:25 »
Fant det:
https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771

Fra artikkelen så er det tre måter det løses på. Den enkleste er å lade enfas selv om laderen er trefas-IT, det er uproblematisk på alle biler unntatt Zoe som krever TN-nett. Trefas deltakobling er også uproblematisk men det er det veldig få biler som støtter (TM3). Det som har skapt problemer og skadet biler er den kvasi-tofas løsningen hvor den tredje faselederen brukes som nøytralleder. Artikkelen nevner ingen merker spesifikt men Audi etron blir nevnt i kommentarfeltet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9131
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #467 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 19:58 »
Fant det:
https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771

Fra artikkelen så er det tre måter det løses på. Den enkleste er å lade enfas selv om laderen er trefas-IT, det er uproblematisk på alle biler unntatt Zoe som krever TN-nett. Trefas deltakobling er også uproblematisk men det er det veldig få biler som støtter (TM3). Det som har skapt problemer og skadet biler er den kvasi-tofas løsningen hvor den tredje faselederen brukes som nøytralleder.
Veldig vag uttalelse. Lite trolig at dette er en vesentlig problemstilling ut over hjemmesnekring.

"Vi ønsker ikke å utdype dette spesielt, men det dreier seg om skader på kabler, koblingsutstyr og elektronikk i bilen.  Det er dessuten vanskelig å sette grensen mellom skade og fare – det er ofte to sider av samme sak, sier Ly."

Måten easee løser det på med åpen delta er ganske bombesikker. De tester først maks ladestrøm på enfas, før de kobler om til åpen delta og tilbyr ikke mere en at strømmen i N aldri blir større en maks i enfas.

Koblingen åpen delta og trefas (delta) er forresten den samme sett fra ladeboksen, det er bilen som bestemmer om det blir åpen delta eller trefas (delta). Ladeboksen er uansett koblet til klemmene L1, L2 og N.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1395
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #468 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 20:23 »
Så når dsb sier at det har vært skader så trenger vi ikke ta dem seriøst?

Det har vært en håndfull artikler om temaet på tu.no og i den grad det er noen enighet så ser det ut til å være at den åpen-delta løsningen er litt bob-bob, grunnet at strømmen i den simulerte nøytrallederen kan bli vesentlig høyere enn den egentlig er laget for.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Radial

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 833
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #469 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 20:29 »
Den TU artikkelen er en drøfting.

Forfatter har hengt seg heeelt opp i denne standarden til produsentene, og at denne ikke tar hensyn til 230v IT nett.
All lading på IT er da utenfor standard.

Hvordan det i praksis fungerer, er ikke så nøye for han,  det er avviket fra standarden han henger seg opp i.
Easee kontrer dette greit i artikkelen syns jeg, og ingen elektriker jeg kjenner har stilt spørsmålstegn rundt dette, altså kan det umulig være ett stort problem?

DSB har vel ikke konkludert i hendelsene heller?
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9131
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #470 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 21:36 »
Så når dsb sier at det har vært skader så trenger vi ikke ta dem seriøst?

Det har vært en håndfull artikler om temaet på tu.no og i den grad det er noen enighet så ser det ut til å være at den åpen-delta løsningen er litt bob-bob, grunnet at strømmen i den simulerte nøytrallederen kan bli vesentlig høyere enn den egentlig er laget for.
Selvfølgelig skal vi ta de seriøst, men å bombastisk påstå at åpen delta eller delta er farlig på bakgrunn av den artikkelen. Gitt at ladeboksen er riktig konstruert (som Easee er) så er det ikke farligere å lade på åpen delta enn på enfas. Åpen delta gir i tillegg bedre spredning av last på faselederne, og er i så måte bedre for nettet og el-anlegget i huset.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1395
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #471 på: Onsdag 18. August 2021, klokken 22:44 »
Lade med delta som TM3 gjør er uproblematisk. Det er åpen delta som *kan* være problematisk. Du belaster den ene fasen dobbelt(eller 71% mer?) og det er det ikke sikkert elektronikken er designet for. Audi er nevnt i kommentarfeltet men jeg har ikke sett noe fra 'offisielle' kanaler.

Det er ikke den eneste artikkelen om temaet, kom vel en håndfull av dem på kort tid.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.