Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Tunk

Oppgraderte min Easee lader i dag og.lader nå med 11 kw. Fikk også litt bedre spenning nær jeg lader 3 fas i stedet for 1 fas. Har IT nett.

RuneW

Sitat fra: Tunk på mandag 24. juni 2019, klokken 22:31
Oppgraderte min Easee lader i dag og.lader nå med 11 kw. Fikk også litt bedre spenning nær jeg lader 3 fas i stedet for 1 fas. Har IT nett.

Velkommen i klubben!

Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:

https://www.evchargeking.com/en/t2-tesla-charging-cable-3-phase-32a?attributes=%5b%5b10%2c2%2c10%2c42%5d%5d

Eneste minuset er at elektrikeren monterte en svinedyr (3k+) jordfeilbryter Type B, selv om Easee skal ha dette innebygget (?).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ganton

Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. juni 2019, klokken 08:56
Sitat fra: Tunk på mandag 24. juni 2019, klokken 22:31
Oppgraderte min Easee lader i dag og.lader nå med 11 kw. Fikk også litt bedre spenning nær jeg lader 3 fas i stedet for 1 fas. Har IT nett.

Velkommen i klubben!

Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:

https://www.evchargeking.com/en/t2-tesla-charging-cable-3-phase-32a?attributes=%5b%5b10%2c2%2c10%2c42%5d%5d

Eneste minuset er at elektrikeren monterte en svinedyr (3k+) jordfeilbryter Type B, selv om Easee skal ha dette innebygget (?).

Den kabelen med utløsningsknapp var jo en god løsning. Ventet egentlig på avklaring eft. ny firmware til TWC før jeg bestemte meg men kanskje Easee istedet, fikk noe Tibber reklame med tilbud...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. juni 2019, klokken 08:56
Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:
Kult

Men er jo litt dyrt for en knapp.... Har du testet om det er mulig å bruke en programmerbar fjernkontroll ? Det må vel være IR eller RF signal!

ruslebiff

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:19
Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. juni 2019, klokken 08:56
Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:
Kult

Men er jo litt dyrt for en knapp.... Har du testet om det er mulig å bruke en programmerbar fjernkontroll ? Det må vel være IR eller RF signal!

Fjernkontroll er ikke mulig dessverre - fordi knappen på kabelen gjør to ting: 1) bryter pilotsignalet fysisk og 2) sender et trådløst signal.

Counterpointer

Sitat fra: ruslebiff på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:21
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:19
Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. juni 2019, klokken 08:56
Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:
Kult

Men er jo litt dyrt for en knapp.... Har du testet om det er mulig å bruke en programmerbar fjernkontroll ? Det må vel være IR eller RF signal!

Fjernkontroll er ikke mulig dessverre - fordi knappen på kabelen gjør to ting: 1) bryter pilotsignalet fysisk og 2) sender et trådløst signal.
Ahh.......... Shit ...........   Takk,


PS
du er sikker på at det ikke er låsemekanismen som klikker? Type 2 har jo kortere pinner som bryter pilotsignalet når den trekkes ut.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:19
Sitat fra: RuneW på tirsdag 25. juni 2019, klokken 08:56
Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:
Kult

Men er jo litt dyrt for en knapp.... Har du testet om det er mulig å bruke en programmerbar fjernkontroll ? Det må vel være IR eller RF signal!

Vel, det finnes jo slikt som dette på nett... (hvis de ikke konstant hadde vært utsolgt):

http://www.stegen.com/en/ev-products/52-model-s-chargeport-opener.html#/for_use_with_model_s_from-usa

Synes forøvrig at det er litt stusselig at Tesla ikke inkluderte knapp på den Type 2-kabalen som fulgte med, men de vil vel gjerne selge sin egen Wall Connector så...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på onsdag 26. juni 2019, klokken 08:31
det finnes jo slikt som dette på nett... (hvis de ikke konstant hadde vært utsolgt):

http://www.stegen.com/en/ev-products/52-model-s-chargeport-opener.html#/for_use_with_model_s_from-usa
Som ruslebiff påpeker så hjelper det lite med lukeåpner når den ikke frigjør kabel....

erikf

Nå skal det være mulig å få til med Zaptec, men sånn jeg tolker det så funker det kun hvis den står alene og ikke i nettverk og lastbalanserer med andre?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

staleand

Jeg oppdaterte min zaptec-boks til 2.7.0 nå nettopp. Kan ikke ha den i «stand alone»-modus da jeg bor i borettslag, og det er andre zaptec-bokser tilkoblet samme kurs som meg. Får fortsatt i overkant av 7kWh på min TM3. Skuffende. Den helt store majoriteten av zaptec-eiere vil jo ikke få nyttiggjort seg av oppdateringen?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

erikf

Vil det komme støtte for dette uten standalonemodus senere?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Zaptec

3-fase på IT 230V for ladestasjoner i system kommer til høsten! Hilsen ZAPTEC

aceradiv

Har 3-fase 16A 230V.
Ref installasjonsveiledning satte elektriker dreiebryter til posisjon 5 (16A) noe som gir (3) 9/9A til bilen (9*1,73*230=3,6KW)
Pga av en "feil" i Tesla Wall Connector satte jeg heller dreiebryter i posisjon 7 (25A) som gir (3) 14/14A (14*1,73*230=5,6KW)
Dette fungerer mye bedre og overbelaster ikke 16A sikringene.
Sikringene vil selvfølgelig gå den gang Tesla Wall Connector oppgraderer firmware til å fungere korrekt ;-)

jkirkebo

Sitat fra: aceradiv på tirsdag 02. juli 2019, klokken 21:59
Har 3-fase 16A 230V.
Ref installasjonsveiledning satte elektriker dreiebryter til posisjon 5 (16A) noe som gir (3) 9/9A til bilen (9*1,73*230=3,6KW)
Pga av en "feil" i Tesla Wall Connector satte jeg heller dreiebryter i posisjon 7 (25A) som gir (3) 14/14A (14*1,73*230=5,6KW)
Dette fungerer mye bedre og overbelaster ikke 16A sikringene.
Sikringene vil selvfølgelig gå den gang Tesla Wall Connector oppgraderer firmware til å fungere korrekt ;-)

Eller når du evt. prøver å lade en annen elbil på den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: aceradiv på tirsdag 02. juli 2019, klokken 21:59
Har 3-fase 16A 230V.
Ref installasjonsveiledning satte elektriker dreiebryter til posisjon 5 (16A) noe som gir (3) 9/9A til bilen (9*1,73*230=3,6KW)
Pga av en "feil" i Tesla Wall Connector satte jeg heller dreiebryter i posisjon 7 (25A) som gir (3) 14/14A (14*1,73*230=5,6KW)
Dette fungerer mye bedre og overbelaster ikke 16A sikringene.
Sikringene vil selvfølgelig gå den gang Tesla Wall Connector oppgraderer firmware til å fungere korrekt ;-)

Hvor er det 9 og 14 A måles? Slik jeg forstår dette:

Gitt at det er strømmen gjennom én lader (av 3 i bilen) målt mellom to linjeledere. To ladere møtes i en linjeleder. Strømmen i linjelederen blir 9*1,73A=16A. Dvs sikringen er fullt belagt. Med 3 aktive ladere trekker bilen 6,1 kW. Med to aktive ladere 4,1 kW
Med 14A gjennom laderne og 3 aktive ladere, trekkes 14*1,73A=24A og 9,6kW. 24A er langt over hva en 16A sikring tåler.

Hvordan får du sikringen til å stå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA