Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 02. april 2019, klokken 21:43
Dessuten ser det ut som du plasserer den ene faselederen på N, er det et 'virker på Tesla'-triks? ;)
Stemmer, har ikke prøvd L3 i stedet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: ladov på tirsdag 02. april 2019, klokken 21:43
Dessuten ser det ut som du plasserer den ene faselederen på N, er det et 'virker på Tesla'-triks? ;)
Dette er jo Tesla 2-fas kobling. Samme som man gjør med TWC. Ladet sånn lenge på vår X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. april 2019, klokken 22:21
Sitat fra: ladov på tirsdag 02. april 2019, klokken 21:43
Dessuten ser det ut som du plasserer den ene faselederen på N, er det et 'virker på Tesla'-triks? ;)
Dette er jo Tesla 2-fas kobling. Samme som man gjør med TWC. Ladet sånn lenge på vår X.
Nei, jeg lader her på ekte trefas. Usikker på om dette fungerer på S og X
TWC klarer vel ikke ekte trefas på 230V IT?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thasle

#108
TWC klarer 3-fas lading på 230V, men begrenser strømmen feilaktig til 19A. Andre ladebokser (bl.a. Ecolite) har ikke denne begrensingen, og vil levere 11 kW til bilen.

Gjengir mitt tidligere svar  i en annen tråd om 3-faslading av M3:

SitatDet som følger er et forsøk på å forklare hvordan lading på TM3 fungerer, og må tas med en klype salt (jeg er ikke elektriker eller ingeniør).

TM3 har 3 ladere i bilen, hver på 3,6 kW, de er koblet delta (Lb1,Lb2,Lb3).  På 400V  (TN) gir det 11 kW (400x16x1,7).  N er ikke i bruk, fordi spenning mellom N og faser kun er 230V.

På 230V (IT) 3-fas er L3 (fra nettet) ikke koblet, og N kobles til Lb3 i bilen, derfor måles L3 med samme spenning som N (diff 2V). Ingen lekkasje på L3 fra TWC.   Uten strømbegrensning i ladeboksen vil strømstyrke være 28A på hver leder, og effekten fortsatt 11 kW (230x28x1,7). TWC begrenser ladingen til 19A, pga. en feilprogrammering  (32/1,7). Ved å sette dip-switch 2 ned (Legacy), vil TWC signalisere 32A til bilen, men allikevel begrense strømmen til 19A. Hvis strømhjulet settes til 20A vil TWC signalisere 12A (20/1,7) til bilen.

På 230V 1-fas er det kun spenning på N og i Lb1 (inn til bilen). I bilen kobles N til Lb2 og Lb3. Da vil det være spenning mellom Lb1-Lb2 og Lb1-Lb3, men ikke mellom Lb2-Lb3. Dermed er to ladere i sving, og hver leverer 3,6 kW (32A).  Samlet gir dette 7,2kW.

Tror ikke Y-kobling er inne i bildet i det hele tatt.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

N00b

Koblet inn rød plugg på Tesla S UMC i min Model 3 på 400V anlegg.  Bilen ladet med 11kw /69kmt en stund (som i ca 1t) før den gradvis reduserte til 12, så 10A.

Er det noen pinner eller noe som er for korte så kontakten ikke blir god nok?

Handyman

Sitat fra: N00b på onsdag 03. april 2019, klokken 06:50
Koblet inn rød plugg på Tesla S UMC i min Model 3 på 400V anlegg.  Bilen ladet med 11kw /69kmt en stund (som i ca 1t) før den gradvis reduserte til 12, så 10A.

Er det noen pinner eller noe som er for korte så kontakten ikke blir god nok?
Hva var SoC? Jeg opplever at den reduserer under 11kW når SoC går over 90%.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: thasle på tirsdag 02. april 2019, klokken 23:43
På 230V (IT) 3-fas er L3 (fra nettet) ikke koblet, og N kobles til Lb3 i bilen, derfor måles L3 med samme spenning som N (diff 2V). Ingen lekkasje på L3 fra TWC.   Uten strømbegrensning i ladeboksen vil strømstyrke være 28A på hver leder, og effekten fortsatt 11 kW (230x28x1,7). TWC begrenser ladingen til 19A, pga. en feilprogrammering  (32/1,7). Ved å sette dip-switch 2 ned (Legacy), vil TWC signalisere 32A til bilen, men allikevel begrense strømmen til 19A. Hvis strømhjulet settes til 20A vil TWC signalisere 12A (20/1,7) til bilen.
Litt usikker på hva du mener, men i mitt oppsett brukes alle fasene (R/S/T eller L1/L2/L3)) fra nettet (230V IT). L3 i 400V kontakten er ikke i bruk, bare N, L1 og L2
Det er 16A belasting på alle faser.
Hvis laderne ikke kobles om mellom stjerne og trekant, må de jo takle både 230V og 400V, og lade med samme effekt uavhengig av spenningen inn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thasle

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 09:56
Litt usikker på hva du mener, men i mitt oppsett brukes alle fasene (R/S/T eller L1/L2/L3)) fra nettet (230V IT). L3 i 400V kontakten er ikke i bruk, bare N, L1 og L2
Det er 16A belasting på alle faser.

Hvis laderne ikke kobles om mellom stjerne og trekant, må de jo takle både 230V og 400V, og lade med samme effekt uavhengig av spenningen inn.

Formuleringen er litt misvisende, skal være L3 i ladeboksen. L3 fra nettet er koblet til N i boksen. Helt tilsvarende din kobling.

På TN er ladestrømmen satt til 16A i det røde adapteret,  gir 11 KW ved 400V. På TWC (IT), burde strømmen være 28A, men TWC summerer strømmen på alle faser, og setter en begrensning på 19A på hver fase. Dermed blir det  7 kW.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Handyman

Sitat fra: thasle på onsdag 03. april 2019, klokken 12:07
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 09:56
Litt usikker på hva du mener, men i mitt oppsett brukes alle fasene (R/S/T eller L1/L2/L3)) fra nettet (230V IT). L3 i 400V kontakten er ikke i bruk, bare N, L1 og L2
Det er 16A belasting på alle faser.

Hvis laderne ikke kobles om mellom stjerne og trekant, må de jo takle både 230V og 400V, og lade med samme effekt uavhengig av spenningen inn.

Formuleringen er litt misvisende, skal være L3 i ladeboksen. L3 fra nettet er koblet til N i boksen. Helt tilsvarende din kobling.

På TN er ladestrømmen satt til 16A i det røde adapteret,  gir 11 KW ved 400V. På TWC (IT), burde strømmen være 28A, men TWC summerer strømmen på alle faser, og setter en begrensning på 19A på hver fase. Dermed blir det  7 kW.
Nemlig...da er vi helt på linje.
Jeg forventet heller ikke mer en 16A via rødt adapter.
Med 3x25A til garasjen kan jeg nå utnytte tilgjengelig effekt mye bedre, og i samtidig lade eUpen på 10A .)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:50
Måtte teste 230V lading med UMC gen 1 med rødt adapter ;-)
Laget en overgang fra 3x16A CEE 230V til 3x16A Rød 400V.  R-->N, S-->L1, T-->L2. Jord til Jord. (ja, jeg er elektrofagmann)
Plugget UMCen inn og bilen rapporterer 3 fase 16A 6kW(38km/h) på 229V.
Ingen feilmeldinger....supert!

Beklager min ignoranse, men er det en slik du henter strømmen fra?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har en slik i garasjen og lurte på om jeg kunne nyttegjøre meg av den mens jeg venter på veggboksen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Atle3

Kan jeg bruke 3 fas 230 it på umc 1 og få 11kw? 32a.
Lader bare 19a 3 fas på twc og vil gjerne få 28a.
Litt dumt at twc ikke klarer mer.

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. april 2019, klokken 21:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:50
Måtte teste 230V lading med UMC gen 1 med rødt adapter ;-)
Laget en overgang fra 3x16A CEE 230V til 3x16A Rød 400V.  R-->N, S-->L1, T-->L2. Jord til Jord. (ja, jeg er elektrofagmann)
Plugget UMCen inn og bilen rapporterer 3 fase 16A 6kW(38km/h) på 229V.
Ingen feilmeldinger....supert!

Beklager min ignoranse, men er det en slik du henter strømmen fra?

Har en slik i garasjen og lurte på om jeg kunne nyttegjøre meg av den mens jeg venter på veggboksen.
Ja, stemmer. 3x16A blå :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Atle3 på onsdag 03. april 2019, klokken 21:58
Kan jeg bruke 3 fas 230 it på umc 1 og få 11kw? 32a.
Lader bare 19a 3 fas på twc og vil gjerne få 28a.
Litt dumt at twc ikke klarer mer.
Nei du får max 3x16A ca 6.3kW fordi det røde adapteret er begrenset til 16A.
Du må altså ha rødt adapter til UMC gen 1.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Handyman

#119
Sitat fra: RuneW på onsdag 03. april 2019, klokken 22:30
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 22:06
Ja, stemmer. 3x16A blå :)

Er den saken du har laget det samme som den i midten her?

https://gronnemil.no/produkt/nrgkick-adaptersett/?gclid=Cj0KCQjws5HlBRDIARIsAOomqA0wFvYFZAmWIaLETh6vdZ1IFU6GHht03ljSABPcY504sLoK9JCX5wkaAoBYEALw_wcB
Den ser ut til å være 32A. Du trenger rød 16A
Mitt opplegg er midlertidig, men jeg bruker denne:
https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=searchlist
Og denne:
https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578214/Product.html?Event=searchlist
Med en kablestubb mellom.

Permanent skal jeg koble til fast kabel uten støpsel, så det blir lovlig.
EDIT: I tillegg skal jeg merke kontakten tydelig: "230V trefase tilkoblet N, L1 og L2. L3 er ikke tilkoblet spenning".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA