Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Å velge mellom AP og FSD..

Startet av Chisnate, torsdag 07. mars 2019, klokken 16:33

« forrige - neste »

geear

Hvis du har valgt at bilen skal dele med Tesla så laster den opp videosnutter/data til tesla. Slike situasjoner hvor man tar over kan typisk være slikt som blir lastet opp - det kan også ligge inne kriterier som om flere førere har gjort det samme sted for eksempel. Ekstreme datamengder blir stadig brukt til forbedringer - og det blir bedre også! AP kjører utrolig stabilt og bra, men man må forstå at det har begrensninger. Det er iallfall i en helt annen liga enn i e-Niro for eksempel.

Balrog

Skulle gjerne fått korrigert noen fartsgrenser til databasen i Teslaen. Noen som vet hvordan man går fram?

Jeg er ikke i tvil om at autopilot (dagens autostyring) store deler av tiden er bedre enn en menneskelig sjåfør, men i noen situasjoner er det omvendt. Det lærer man ganske fort. FSD kan bli fantastisk, men det er vanskelig å vurdere noe som ikke er demonstrert i særlig grad - som jeg klarer å finne på nett i hvertfall. Om noen har noen linker er det fint om de deles.

Jeg vet at jeg ikke er verdens beste sjåfør og at jeg ikke får med meg alt i trafikken. Det handler ikke om at jeg er spesielt sløv, kun at jeg har et mer kritisk blikk på hva jeg selv foretar meg i trafikken. Dessuten kjører jeg MC så jeg opplever så mye livsfarlig og hodeløs kjøring fra bilister som ikke følger trafikkregler eller får med seg hva som skjer i trafikkbildet rundt egen bil. Det er alt for mange som har førerkort. Jo mer aktiv og passiv sikkerhet i bilene desto bedre.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

RuneW

Sitat fra: kTesla på torsdag 14. mars 2019, klokken 13:25
Sitat fra: RuneW på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:11
Sitat fra: kTesla på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:05
Men jeg leser til en hver tid trafikken fremover. Fra alle kanter.

Dette kan du umulig tro på selv engang.

Hvorfor ikke?
Fordi det ikke er fysisk mulig å "til enhver tid" lese trafikken "fra alle kanter". Det er greit å ha høye tanker om sine kjøreferdigheter, men det får være måte på selvbedrag...   :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kTesla

Sitat fra: RuneW på fredag 15. mars 2019, klokken 23:15
Sitat fra: kTesla på torsdag 14. mars 2019, klokken 13:25
Sitat fra: RuneW på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:11
Sitat fra: kTesla på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:05
Men jeg leser til en hver tid trafikken fremover. Fra alle kanter.

Dette kan du umulig tro på selv engang.

Hvorfor ikke?
Fordi det ikke er fysisk mulig å "til enhver tid" lese trafikken "fra alle kanter". Det er greit å ha høye tanker om sine kjøreferdigheter, men det får være måte på selvbedrag...   :laugh:

Neida, sier ikke at jeg er noe perfekt supermenneske med overnaturlige egenskaper og ferdigheter. Du får lese alt jeg skriver, ikke bare ta ut enkeltsetninger uten kontekst. Men jeg klarer å danne ett bilde av feks en rundkjøring ved å ta overblikk over innkjøringene og fokusere på biler fra venstre når jeg nærmer meg. Ser til stadig folk som kjører frem. Stopper mer eller mindre opp. Ser seg til siden. Og så enten kjører eller blir stående fordi det kommer en bil i fart 30 meter fra innkjøringen til rundkjøringen til venstre.

Men samtidig handler jeg rasjonelt i trafikken. I motsetning til en autopilot som plutselig drar bilen ut av veien og over i motgående kjørefelt, som jeg har opplevd ved bruk av Tesla Autopilot 2,5. Da fremgår det for min del mye tryggere å bruke TACC og styre selv. Da har jeg kontrollen, og vet at det ikke plutselig er en som vil prøve å ta livet av meg.

Det vil alltid være situasjoner der sjåføren skifter fokus vekk fra veien og omgivelsene i et lite sekund (eller flere), og med autopilot vil man etterhvert utfordre dette med å feks lese en tekstmelding mens man stoler på bilen i 20 sekund. Gløtter jeg ned på mobilen i 3 sekund, så gjør jeg det når det ikke kommer biler i mot og veien er strak. Aldri vandret ut av kjørefeltet mitt på den måten (ja, vet at det ikke er lov å bruke mobilen mens man kjører). I de 3 sekundene holder jeg bilen rett, og det er ingen fare for at bilen plutselig svinger ut i grøften eller over i motsatt kjørefelt. Det er det ved bruk av autopilot. Og det er mange år frem i tid til man kan stole helt på AP. Samme med FSD. Det kan man lese ut i fra Tesla sin nye beskrivelse av FSD.

Men tråden her velger mellom valget mellom AP og FSD. Mitt rasjonelle og økonomisk fornuftige valg er AP (pga adaptiv cruise-kontroll). Der var derfor jeg valgte EAP. Men jeg har fått oppgradert til FSD. Jeg beholder dette. Delvis pga skiltlesning som gjør at jeg får oppgitt riktige fartsgrenser på skjermen, og fordi jeg synst det høres kult ut å kjøre bilen med mobiltelefonen. Er det verdt 41 000 kroner? Nei. Men sannsynligvis er ikke tapet like høyt frem til jeg skal selge bilen, og jeg har råd til å bruke 41 000 mer enn strengt talt nødvendig.

Jeg har kjørt skadefritt hele mitt liv, foruten når jeg ble meid ned på motorsykkel av en bil (front mot front) som ikke overholdt vikeplikten. Tesla's AP er på langt nær perfekt den også. Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA