Å velge mellom AP og FSD..

Startet av Chisnate, torsdag 07. mars 2019, klokken 16:33

« forrige - neste »

Chisnate

Mange gode innspill her, er jo akkurat dette at det ikke har kommet noe på 2 år, men nå skal det endelig komme ting osv, kan skje mye på de årene jeg har tenkt å ha bilen så tror jeg legger det til igjen

kTesla

Sitat fra: RuneW på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:11
Sitat fra: kTesla på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:05
Men jeg leser til en hver tid trafikken fremover. Fra alle kanter.

Dette kan du umulig tro på selv engang.

Hvorfor ikke? Når jeg nærmer meg en rundkjøring så ser jeg på biler på vei inn fra høyre, rett foran, og fra venstre. Jeg ser bilene som er i rundkjøringen også og hvordan de beveger seg. Jeg bedømmer fart og blikk fra sjåfører og ser lukene som åpner seg. Lykke til med å få FSD til å lese andre sjåføres blikk og adferd.

Har kjørt bil med autopilot og autobrems før. Ene gangen smalt den inn nødbrems. Jeg hadde full kontroll. Bilen foran var på vei ut av kjørebanen foran meg. Men det ble en ekkel situasjon i en brøkdel av ett sekund for min del fordi bilen skulle plutselig vite bedre enn meg. Jeg visste at bilen ville forsvinne før jeg passerte den, jeg hadde klaring på siden, og det kom ingen biler i mot viss bilen som svingte vekk plutselig på mirakuløst vis skulle hive seg i revers mens han kjørte fremover.

Men jo. Løft blikket og planlegg kjøringen. Verre er det ikke.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 10:59
Problemet er vel at med en gang FSD blir veldig bra så kan Tesla sette opp prisen til 100 000. Avgjørelsen blir en avveining mellom hva man har bruk for nå, hvor mye penger man har og hva man har troen på at Tesla kan få til i løpet av de neste årene.

Høres veldig pessimistoptimistisk ut. Glad jeg ikke har valgt FSD.

Har også liten tro på at bilen mister vesentlig mer verdi på bruktmarkedet uten FSD. Da er jeg mye mer bekymret for at bilene skal rekke å få et frynsete rykte gitt det mye høyere volumet, og en presumtivt mindre tilgivende kundegruppe som kommer inn senere i adapsjonsfasen.

Fornybarbil

Det er nå en gang mitt syn på det. Jeg tror prisen vil bli skrudd opp til smertegrensen så snart programvaren er reliable nok til at det føles som en ordentlig tilleggstjeneste. Per nå er det kun for teknofile og interesserte.

Man trenger absolutt ikke fullt selvkjørende egenskaper i bilen, men TACC kjenner jeg er behov for etter en del køkjøring.

Jeg ser også på meg selv som en veldig god sjåfør, men jeg merker avogtil at det kunne vært godt med ent ekstra sett øyne på veien. Det er bare et lite sekunds uoppmerksomhet som skal til. De som sier de aldri har opplevd det tror jeg ikke på.

cra

Sitat fra: model3citizen link=topic=44844.msg780933#msg780933
Har også liten tro på at bilen mister vesentlig mer verdi på bruktmarkedet uten FSD.
/quote]

Jeg tror heller ikke dette er ekstrautstyr det lønner seg å kjøpe for neste eier. Med mindre FSD blir skikkelig dritbra (og prisen evt. går mye opp pga det); da kan det hende man har noe igjen for det. Men jeg tror vi er mange som ikke gidder å betale mye ekstra (ny eller gammel bil) for noe som kanskje kommer men ingen vet konkret noe om når og hva.

Så samme tendens når det gjelder de ekstra baksetene (og sikkert en del andre tillegg); mange måtte bare ha det med tanke på videresalg. Gadd vite hvor mye det faktisk lønte seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Fornybarbil

En annen grunn til å betale for FSD er jo at man betaler 40K (for EAP) for å glede seg til hver eneste oppdatering fra Tesla. Kjøper man kun AP så er funksjonene man får set, og man får kun finpuss på disse. Men igjen, det kommer jo litt an på interesse. Then again, har man ingen interesse av det så hvorfor ikke kjøpe Kona eller e-Niro..

Strøm Tycoon

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 14:25
En annen grunn til å betale for FSD er jo at man betaler 40K (for EAP) for å glede seg til hver eneste oppdatering fra Tesla. Kjøper man kun AP så er funksjonene man får set, og man får kun finpuss på disse. Men igjen, det kommer jo litt an på interesse. Then again, har man ingen interesse av det så hvorfor ikke kjøpe Kona eller e-Niro..

Ok, så det du sier, er at det eneste trekkplasteret en Tesla har, er EAP/FSD?

N0ya

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 14:25

Det er tydelig en delt sak om man ønsker å betale for FSD eller ikke. Jeg er en av dem som liker å kjøre bil selv og ikke har behov for mer enn mini-ap for lokal kø-kjøring. Burde jeg heller kjøpe Kona eller e-Niro da?
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

Fornybarbil

Sitat fra: model3citizen på torsdag 14. mars 2019, klokken 14:43
Ok, så det du sier, er at det eneste trekkplasteret en Tesla har, er EAP/FSD?

Nei da, men jeg mener det er en ganske stor del.

Fornybarbil

Sitat fra: N0ya på torsdag 14. mars 2019, klokken 14:53
Det er tydelig en delt sak om man ønsker å betale for FSD eller ikke. Jeg er en av dem som liker å kjøre bil selv og ikke har behov for mer enn mini-ap for lokal kø-kjøring. Burde jeg heller kjøpe Kona eller e-Niro da?

Jeg tenker du kunne blitt like lykkelig i en hvilken som helst elbil med lang rekkevidde.

edit: Burde kanskje moderere meg litt her. Kjøreegenskapene og ladenettverket og alt det andre Tesla kan by på har selvfølgelig en verdi ;) Det jeg mente er at med FSD så betaler man litt ekstra for gleder i fremtiden, og uten så er det ikke sikkert at man får flere funksjoner eller har noe å glede seg til med fremtidige oppdateringer.

Magnus Hansen

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 14:59

Jeg tenker du kunne blitt like lykkelig i en hvilken som helst elbil med lang rekkevidde.

Jeg fatter ikke hvordan du kan konkludere med det på vegne av andre. Det er jo andre ting som skiller Model 3 fra en e-niro. Kjøreegenskaper, ytelse, interiør, AWD osv. Eller hva om man rent subjektivt bare liker Model 3 bedre enn andre biler på markedet?

Fornybarbil

Han spør meg jo.. Hvis han liker å kjøre selv så funker han sikkert helt fint i en hvilken som helst bil hvor man må kjøre selv :)

Jeg leste litt for dårlig det han skrev. Han sier at han liker å kjøre selv men vil ha ACC for køkjøring. Det vet jeg ikke om e-NIRO har..

Elmo

Sitat fra: daktari på onsdag 13. mars 2019, klokken 23:09
Jeg utfordrer Model 3-eiere til å fortsette å filme AP på Ring3 og Maridalen i Oslo. Jeg gjorde det med Model S. Burde ha blitt enda vassere siste halvår.
Kan jeg spørre hva du tenker på her ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

N0ya

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 14:59

edit: Burde kanskje moderere meg litt her. Kjøreegenskapene og ladenettverket og alt det andre Tesla kan by på har selvfølgelig en verdi ;) Det jeg mente er at med FSD så betaler man litt ekstra for gleder i fremtiden, og uten så er det ikke sikkert at man får flere funksjoner eller har noe å glede seg til med fremtidige oppdateringer.

Du tenker vel det ja :) e-Niro eller Kona vil aldri være noe alternativ for meg eller min Model 3 Performance, men takk for at du gjetter.
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

ladov

Jeg testet ACC og Autosteer for første gang for noen dager siden. Det var..interressant.. ;)

Hvis jeg har lyst til å dele en situasjon med Tesla, er det mulig? Hvordan går jeg i så fall frem?

Jeg har ikke opplevd noe spektaktulært, kun at bilen blir litt forvirret av påkjøringsfelt. Det virket ikke skummelt men kanskje han som lå i filen til venstre for meg reagert på vinglinga min? :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA