Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW sjef: Tesla har en elbilfordel

Startet av olavxxx, tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:43

« forrige - neste »

Imagine

#30
Sitat fra: bno på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:56
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:17
Når en bil (massevis av biler) leveres utilstrekkelig lakkert og med riper, skjevt monterte panoramatak, rust på helt nye biler, designfeil som gjør at dekselet bak fylles med salt og dritt som gjør den baktung og tilslutt faller støtfangeren av...
Det kaller jeg faktisk ræl.
Drivlinjen er derimot super. Men flere har jo ladeproblemer.

Ja - jeg har bilder av dette. Men ønsker ikke henge ut min kontakt på Tesla. Og føler ikke at det er min oppgave å skrike ut om dette. Folk får heller erfare dette selv.

Men det ser det ut som de gjør også og jeg kommenterer jo gjerne det som vises til på Model 3-forumet.
Selv har jeg en meget dårlig erfaring i fm. mitt kjøp av model 3. Jeg godtok ikke bilen jeg skulle motta 6.3. Det er noe grunnleggende som ikke er på plass hva gjelder QA/QC. Jeg vil ikke trekke det for langt å si at Tesla sin bane avhenger av det, men det er alvorlig og de har valgt å please parasittene som sitter med kapitalen på wall street. Det er et faktum og Elon hater dem, men samtidig avhengig av dem og da blir det mer av det samme kvantiet trumfer kvalitet. Veldig beklagelig og når man som i mitt vedkommende blir forøkt dyttet på en bil der store deler av førersiden er omlakkert og touch up merker som skriker mot enn fra fremre støtdemper så er det ikke bra. Nå forsøker de å skaffe meg en ny bil, men vurderer å avvente bl.a. som følge av design flaw m.v.


Interessant det du skriver. Og trist at dette skjedde deg. Håper det ordner seg. Jeg skjønner deg godt. Man kan ikke godta hva som helst av feil på en helt ny bil. Jeg fulgte også litt med på det du skrev i leverings-tråden på Model 3-forumet.

Omlakkert på deler av ene siden er ganske spesielt på ny bil. Man kan nesten begynne å lure på eller spekulere i om de faktisk selger brukte biler tilbakeskrudd som nye... eller er det så dårlig finish at de har etterlakkert flere biler. Det er lakkstøv på ganske mange nye Model 3 og riper her og der på noen. Transportfeil eller annet? Hva vet vel vi forbrukere...

Jeg gjør som deg, avventer og ser an hvordan det går med bileierne først.

bno

#31
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.
Vårt syn er felles på mye du skriver her, men dette du sier her overrasker. Lurer på om de mener dette alvorlig? ICE produsenter har trenert elbil de siste 20: https://resett.no/2018/10/07/den-elektriske-bilen-er-fremtiden/
Sitat: "....., er at det paradigmeskiftet som disse selskapene fremdeles motarbeider ... "Sitat slutt. Videre Sitat: "BEV fra den første bølgen i 1997 kunne allerede på den tiden tilby 160 Km rekkevidde. Det er ikke behov for en bro når det ikke er en elv eller grop å krysse. Vi var allerede på den andre siden for 20 år siden!" https://uploads.disquscdn.com/images/75eea25feabc31279bf6b6365d15700d1b98b4a01961ed5cabffa629417a2ae0.jpg
Det tigger frem følgende spørsmål:
Hvor lenge skal man etter dine begreper forvente at det tar før sitat: "de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene" før de slipper et produkt da?

Spent på å høre kommentaren din og den må ikke handle om e-Golf

Imagine

Bno, jeg skjønner ikke hva du ønsker at jeg skal svare på her.

bno

#33
Du skriver: (og nå er vi on topic)
"At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene"

Kommentar:
Tradisjonelle produsenter (TP) er ikke trege på denne bakgrunn. Dette er et vikarierende syn som forsøker å frikjenne TP. Årsaken til at TP ER trege er at de hater elbil og det har jeg forsøkt anskueliggjort i forrige kommentar/innlegg. (Man skal ha mye vrangvilje for ikke å se det) :D
Bakteppe
Det undergraver hele forretnings-modellen deres. Det vet du. TP er arrogante og beskyttet av politiske føringer.
Likeledes som det påpekes som grunnlag for tema vi diskuterer så rir intern kannibalisering TP som mareritt aktig. Når man da mest sannsynlig har et styre og lederteam med nikkere så får man ikke ut alternative modeller som en motpol til i dette tilfelle Tesla. (De har ikke en gang greid å etablere et ladenettverk, men brukt kapital til "helt andre ting.")

Oppsummert
De vil ikke og det kommer til å bli TP sin potensielle undergang. Med dette er i vi fortsatt on topic til olavxxx. Det går mot alvorlige disruption på flere store selskaper og her er et eksempel på dette som er mindre kjent enn kodak. Blockbuster

Digresjon off topic varsel
For egen regning ville jeg (for å få TP ut på banen med tilsvarende suksess som Tesla) akseptere en fair kvalitet på sluttproduktet til Tesla, men min egen erfaring her, gjorde ikke dette mulig da bilen var omlakkert og hadde for vesentlige mangler til en gang å kunne defineres som en nybil, men det er et spesialtilfelle ikke et generisk problem. (Dette har jeg forfektet i annet tema der utgangspunktet mitt var erfaringsoverføring til bruk for andre ved utklarering av egen bil.)  Jeg har altså høy takhøyde mht. Tesla så derfra ikke å kjøpe en, der er ikke jeg. Så kan vi være enige om ulike sider ved sluttproduktet, men TP har i dag ingen reelle alternativer, for styrerommene deres vil ikke.

jkirkebo

Sitat fra: bno på mandag 11. mars 2019, klokken 09:43
De vil ikke og det kommer til å bli TP sin potensielle undergang. Med dette er i vi fortsatt on topic til olavxxx. Det går mot alvorlige disruption på flere store selskaper og her er et eksempel på dette som er mindre kjent enn kodak. Blockbuster

Godt eksempel. Netflix er eksempelet på en bedrift i samme bransje som klarte omstillingen. Men de færreste i Norge vet vel at Netflix startet som en DVD-utleie-bedrift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Og den største TPen satser milliarder på milliarder på elbiler, og gjør det på det tidspunktet de har funnet det riktig. Ikke som mange synsere mener de skulle ha gjort.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Imagine

#36
Enig i at dersom f eks VAG-konsernet ville solgt mer elbiler og tatt Tesla-konkurransen på alvor allerede nå, så hadde de utstyrt både Passat stasjonsvogn (vs Model S), A3 sedan (vs Model 3), Q5, A6, A7 (vs Model S kunder som ønsker mer premium), Skoda-varianter osv med batteri-pakker på 60-90kwh. Men det trenger de ikke, for de kommer med egne MLB-satsning. E-golf og E-up var «forretten» for å se hvor markedene for deres elbiler oppstår og hva slags biltyper det skal satses på først. Hovedretten kommer mer med Etron og senere Q4, diverse Skoda-varianter, Seat-varianter og ikke minst VW ID-varianter.

Det blir sikkert noen med rask akselerasjon også. Men i fremtiden vil vi nok måtte betale mer for rask akselerasjon enn vi gjør for 0-100 på 3,5 sekunder i Model 3p pr i dag.

VW vil tjene penger på biler - og trenger å sikre dette strategisk og kunne forsvare det overfor aksjonærene sine før de starter med det i større grad. Å slutte med bensin/diesel-biler ville vært som å slutte med Olje i Norge og bare drive med skogbruk, fisk eller vannkraft... det må skje over fornuftig syklus og ta den tiden det skal ta for å tilpasse seg.

I tillegg vil det her i Norge komme moms og avgifter. Og politikerne vil kunne skylde på ESA som setter stopper etterhvert og da vil ikke politikerne i Norge gjøre seg upopulære i bilpolitikken.

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. mars 2019, klokken 13:00
Og den største TPen satser milliarder på milliarder på elbiler, og gjør det på det tidspunktet de har funnet det riktig. Ikke som mange synsere mener de skulle ha gjort.

Nja, det kan sikkert diskuteres, men jeg synes i alle fall at det heller ser ut som om de gjør det på det tidspunktet da selv de må ha innsett at de overhode ikke har noe valg.  Og ja, de er ivrige på å kommunisere ut hvor mye de satser, men føler fortsatt at satsningen er litt lunken og ikke helt i tråd med hva den burde være. Ettergår man tallene så ser man ofte at ting ikke er så flotte som de prøver å presentere dem som. F.eks. for en tid tilbake annonserte de at de hadde "investert milliarder" i batteriproduksjon, og ved å lese det med liten skrift også, så fremkom det at de hadde tegnet en kontrakt på batterileveranser over flere år, som ville koste det oppgitte beløpet over disse årene dersom alle leveranser ble gjennomført ihht. til kontrakten. Ikke hva jeg vil kalle for en "investering" akkurat. Kun en forpliktelse til å kjøpe varer. Evnt. forbehold med muligheter for å avbryte kontrakten fremkom ikke.

Men klart, jeg er jo bare en synser ;)
Model S 85D

bno

#38
@Amoss (fornuftige tanker som vanlig)

Edit:12.3 06:44 Glemte i understreke at det som diskuteres her av meg er TP (Tradisjonelle produsenter) ikke Tesla. Tesla beviser x.vis påstanden bl.a. om batteripriser slik jeg vurderer det. I så måte en antipode

Tyske politikk
Når selv tyske politikere "forlanger" at sine TP øker farten på elbil utviklingen, da er det liten tvil om ha de har/holder på med (og som de har gjort alt de kan for å undergrave i over 20 år)

German minister urges carmakers to invest more in e-mobility

Tyskere ser skriften på veggen
"As a German engineer, I am today more than ever concerned about the ability of our auto industry to survive and prosper. I write this as a person who loves his country, the people, and my fast German car, a true masterpiece of technology."
"I talk here about Tesla as an existential thread treat for the German automotive industry",  and why that is real and backed up with facts. (min korrigering av engelsk)

EV1
Her et annet eksempel og tenker da på EV1 der GM i ettertid har sagt at de angret på den sorti de valgte for dette konseptet. "GM lost a market opportunity  which was filled by the Toyota Prius and went on to become hugely successful."
Viser bare hvor kine TP var med å få fjernet disse bilene som siden har reprsentert en trussel for selskapsmodellen deres. Slik har de altså holdt på i minst 20 år for å gjenta meg selv.

Hybrid
Hybrid avsporing
"Det å kjøpe hybrider forsinker «retoolingen» av fossil-bilselskapene. Hybrider var alltid ment å forsinke batterielektriske biler (BEV)."

Batterier og batteri produksjon (hjertet)
" While some  union leaders criticize emission limits for harming the industry, others demand the construction of battery factories in Germany. "
«Problemet» med batteripriser og batteritilgjengelighet er fake news, en pågående desinformasjon i minst de siste 10 år. Stordriftsfordeler og fremtids planlegging ville ha rettet opp det ikke-problemet for lenge siden, hvis fossil-bilprodusentene hadde en ekte vilje til å ta den grønne bølgen.

Amoss

Sitat fra: bno på mandag 11. mars 2019, klokken 17:12
«Problemet» med batteripriser og batteritilgjengelighet er fake news, en pågående desinformasjon i minst de siste 10 år. Stordriftsfordeler og fremtids planlegging ville ha rettet opp det ikke-problemet for lenge siden, hvis fossil-bilprodusentene hadde en ekte vilje til å ta den grønne bølgen.


Den første setningen her er "fake news". Ja, problemet med batteripriser og tilgjengelighet er og har vært reelt. Også Tesla brant seg på denne i starten, og det var grunnen til at de viste sin "ekte vilje til å ta den grønne bølgen" ved å investere i GF-I. Panasonic - som leverte og fortsatt leverer batteriene til Tesla - trodde tydeligvis ikke godt nok på at Tesla skulle klare det de har klart, og hadde derfor ikke investert nok i produksjonskapasitet til å klare å øke produksjonen av battericeller så fort som Tesla trengte og hadde avtalt at de skulle gjøre. Dette begrenset en periode hvor raskt Tesla kunne vokse/øke salget ('13-'14).

Tesla som en relativt liten oppstartbedrift hadde ikke muligheter til å bygge en helt egen fabrikk med produksjonsutstyr for å produsere batterier (som de kanskje burde?), så de bygget selve fabrikken og fikk Panasonic med på å investere i produksjonsutstyret slik at Panasonic nå produserer battericeller i GF-I til Teslas batteripakkeproduksjon i samme fabrikk. Her var de lenge usikre på om de ville/turte å satse, helt til Elon kunne slenge ~450.000 betalende forhåndsreservasjoner i bordet for Model 3. Tesla har nå så langt jeg vet nå markedets beste tilgang på de beste og billigste batterier til elbilene sine.


Noe av bakgrunnen for dette var at flere batteriprodusenter brant seg på erfaringene fra første runde med elbiler fra sent '90 og tidlig '00 tallet, der alt så ut til å være duket for en elbilrevulosjon. Batteriprodusentene satset/bygget fabrikker for å være klar for å levere større mengder med batterier til TP'ene, men så klarte de å lobbe seg bort i fra kravene og elbilstatsingen ble lagt på hylla. Da satt batteriprodusentene igjen med regninga. Derfor var/er de i ettertid veldig uvillige til å satse før de har helt klare og forpliktende langsiktige kontrakter på leveranse av batterier. Det jeg nevne i siste innlegg var nettopp en slik kontrakt. Det er ikke mange årene siden VAG hadde som offisiell politikk å basere seg på å kjøpe batterier fra den til en hver tid billigste leverandør i markedet, basert på at de var sikre på at batteriprodusentene skulle gå i samme fella igjen, og skape en overproduksjon elbilbattericeller i markedet.


Men ja, setning 2 i sitatet er helt korrekt. Tesla forsto hva som måtte gjøres, og gjorde det. Andre TP'er satt på akkurat den samme informasjonen og kunne gjort akkurat det samme. Problemet lå da helst i at det ville ta lang tid å bygge fabrikkene, og få opp produksjonen og derved ned prisen. Og i og med at disse TP'ene helst ville satse i det lavere prissjiktet først (f.eks. e-UP! og e-Golf), så ville de muligens måtte hatt produsert/solgt elbilene sine med tap de første årene. For de største TP'ene burde ikke dette ha vært noe problem, og vel verd for å komme tidlig inn i dette markedet og vinne både goodwill, erfaring og markedsandeler. Alternativt måtte de gjøre som Tesla, og begynne i den øvre enden der prissensitiviteten var mindre. VAG velger nå å gjøre begge deler på en gang via Porsche, Audi og VW.
Model S 85D

bno

#40
@Amoss

Din oppsummeringen stadfester slik jeg oppfatter det, det jeg har skrevet i det vesentligste. Du kjenner meget godt historien. Setter pris på denne bakgrunns infoen. Interessant som den er.

JorgenM

Har ikke lest tråden, men her er i alle fall gode nyheter angående VWs økonomiske situasjon og utvikling av elbiler:

https://www.tu.no/artikler/118-milliarder-i-overskudd-for-volkswagen/460168

- Omsetningen steg med 2,7 prosent til 235,8 milliarder euro i fjor. Etter skatt endte den tyske bilkjempen med 12,2 milliarder euro, eller rundt 118 milliarder norske kroner, i årsresultat. :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA