Hva slags lyd bør elbiler lage

Startet av elektrolux, tir 05. mar 2019, kl. 17:29

« forrige - neste »

elektrolux

VW har sine meninger om dette:

https://www.tek.no/artikler/vw-sjefen-elbiler-bor-ikke-hores-ut-som-symaskiner/459570

Selv mener jeg vi skal være glad for at elbilene i likhet med moderne eksosbiler er omtrent lydløse.

Har likevel ved 2 anledninger "oppdaget" at en aksellererende Berlingo EV lager en utrolig kul lyd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Biler er ikke lydløse før hastigheten er så lav at skadepotensialet er minimalt. Å kalle elbiler lydløse er egentlig bare tull :)

Skal man kraftig redusere skadeomfanget må man sikkert opp på Harley-nivå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

engolf

Inget av alternativen.
Oftast är det gående som inte hör elbilarna i god tid (jämfört med fossilbilar), och därför tycket jag att elbilar i hastigheter på upp till 30 km/t ska låta som en vanlig bensin/dieselmotor, för det är just det ljudet folk är vana vid i trafiken.

THE

Når bilen oppdager fotgjengere med øreklokker på og blikket godt fokusert på mobilskjermen samtidig som de skjener  ut i veien, så burde den lage lyden av et kompressorhorn, gjerne med et lydtrykk på 100dB. Ellers trives jeg veldig godt med at bilen er så stille som mulig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elbil fundamentalist

Legg inn «ingen lyd» blant alternativene, så skal jeg svare...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

JorgenM

Er ikke "Helst ingen lyd" nærme nok?   :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

hELgenen

Counterpointer

En elbil bør ikke lage kunstig lyd. Det er en av de store fordelene.

Lydhornet burde derimot ha fire alternativ

1. Et høflig lite «pling» A la sykkelklokke

2. En mer pågående lyd for å kjøre gjennom menneskemengder. (gjerne egenkonfigurert lydfil)

3. Vanlig horn

4. Togsirene for å kjøre Ylvis stunt

Både ryggelyd og advarsellyd kunne aktiveres av parkeringssensorer eller andre sensorer/radar/kamera bilen har.

Viktig å kunne skru alt hel av for å ikke forstyrre når det er påkrevet.

stefse

Lyden bør være valgbar til en viss grad, av føreren. "Silent" bør være en opsjon.
Men når man først skal ha lyd så  bør det være standarder på den. Da tenker jeg mest på amplitude, og amplituden og helst frekvens må moduleres i forhold til bilens bevegelser.
Dvs ved gassing bør lyden bli sterkere og endre karakter, slik at man kan lese bilens bevegelser med øret. Det samme ved bremsing, her bør lyden få en tilleggslyd eller noe, som gjør at man forstår at det bremses.
Ved total stillstand holder det kanskje med en lyd (ping) hvert 5. sekund eller noe slikt.
Etterhvert som autonome løsninger kommer på banen, bør lyden uttrykke hva bilens sensorer har oppfattet, og hva bilen har tenkt å gjøre med det. F.eks må bilen lage en snill lyd når den ser folk foran, slik at folk skjønner at det er trygt å krysse veien.

Tale håper jeg vi slipper. Det blir for dumt med biler som sier, "Hei, her kommer jeg" "Kan du flytte deg" og "Jeg svinger til venstre nå, pass på"
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

Ingen lyd!

Når man endelig får stille biler så skal de utstyres med lydforurensing.

Nå har jeg bil som er stille som jeg kan kjøre ut og inn av gårdsplassen uten å vekke de i huset ved tidligvakt og nattarbeid.

Var ikke slik med det gamle dieseldyret.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Sitat fra: THE på tir 05. mar 2019, kl. 17:51
Når bilen oppdager fotgjengere med øreklokker på og blikket godt fokusert på mobilskjermen samtidig som de skjener  ut i veien, så burde den lage lyden av et kompressorhorn, gjerne med et lydtrykk på 100dB. Ellers trives jeg veldig godt med at bilen er så stille som mulig.

https://www.youtube.com/watch?v=U7A9Y5dwPHI
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Zoe er jo ødelagt både av innvendig og utvendig av støyen den selv lager.

Det er LANGT høyere enn en stille bensinmotor som man knapt hører på en moderne bil på lave turtall.

Amatøren

Gjelder det "lydvedtaket" kun elbiler eller gjelder det hybridbiler også?

Hvis det gjelder kun elbiler så er det vel noen kraftige elbilmotstandere i EU som har presset gjennom en mulig hevn mot elbiler og elbilfolket etter hvert som presset mot fossilbiler øker.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Lydvedtaket, eller støyvedtaket burde gjelde alle ( eller helst ingen ) biler.

Sykler burde selvfølgelig også vært pålagt å støye. Kan løses enkelt med en klesklype montert mot spilene. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA