Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Energiforbruk for utvinning av olje og gass

Startet av THE, tirsdag 05. mars 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

THE

Fant litt interessant informasjon om strømforbruket i Norge. Tallene for januar viser at det gikk 738 GWh elektrisk energi til utvinning av olje og gass på norsk sokkel.Totalt strømforbruk i Norge i januar var 14565 GWh. Dvs 5% av strømforbruket gikk til å framstille olje og gass. I tillegg er det store mengder energi som produseres med gassturbiner offshore som kommer i tillegg.

738 GWh/mnd medfører totalt 8900 GWh/år. Hvor mange km elbil kan man kjøre med den energimengden? Antar vi 200 Wh/km i snitt inklusiv ladetap i snitt over året, så tilsvarer 8900 GWh/år 44,5 milliarder km, eller 3,4 millioner biler som kjører 13000 km/år. I følge OFV er det ca 2,7 millioner personbiler i Norge pr 31.12.2018. Dvs. at det fremdeles er en god del energi tilgjengelig for varebiler, busser og lastebiler etter at alle personbiler er elektrifisert før strømmen som brukes til å utvinne olje og gass er brukt opp.

Selvfølgelig kan man ikke se på tallene så enkelt. Det aller meste av olje og gass som produseres i Norge eksporteres, så energien som hentes opp fra havet brukes bare i liten del i Norge, men tallene viser litt av hvor energikrevende prosessen med utvinning av olje og gass er. Siden det står utvinning på norsk sokkel, så antar jeg at energi til raffinering av olje ikke er inkludert i de 738 GWh, men ligger inne i de 3178 GWh som kraftkrevende industri brukte i januar. Raffinering er også en veldig energikrevende prosess, så det hadde vært interessant å se energiforbruk som går med her også.

Norge hadde for øvrig netto eksportert av 142 GWh elektrisk energi i januar.

https://www.dn.no/energi/strom/energi/lavere-stromproduksjon-i-januar/2-1-557259
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

engolf

Den mängd energin som finns i olja/gas är ju betydligt större än vad som går till utvinning av dessa.
För det andra är utvinning av material till batterier och produktion av dessa är extremt energikrävande.

DagfinnN

Sitat fra: engolf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:43
Den mängd energin som finns i olja/gas är ju betydligt större än vad som går till utvinning av dessa.
För det andra är utvinning av material till batterier och produktion av dessa är extremt energikrävande.
1 Ja så klart. Hvis ikke energigevinsten var posetiv ville jo ingen utvinne olje.
2. Sikker på det? Og ikke minst, vet du hvilken energi som brukes. Tenke om denne energien er grønn. Hva blir Co2 regnestykket da. Har du du sjekket andelen grønn energi fra GF. Det er mye enklere å ha grønn energi i en fabrikk som ikke flytter seg i motsetning til oljeutvinning som ofte ligger langt fra folk.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Karl-Wilhelm

Sitat fra: engolf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:43
För det andra är utvinning av material till batterier och produktion av dessa är extremt energikrävande.

Petroliumindustriens relaterte produkter som brukes til forbrenning, derav Diesel, Bensin, Tungolje, gass m.m. blir "borte" ved bruk. Komponentene i elbilen kan både gjenbrukes og resirkuleres. Sistnevnte blir en nokså stor gevinst i sammenhengen som det blir uheldig/missvisende å ikke påpeke.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

engolf

#4
Jag försvarar varken oljeindustrin, eller elbilarna, men försöker se realistiskt på sakerna.
Att återvinna ett bilbatteri kräver nästan lika mycket energi som att laga det, och det är ju inte så märkligt, för det är ofta stora batterier på ca 300+ kg. Dessutom kan inte allt återvinnas och användas till batterier igen, då renhetsgraden i materialen blir sämre för varje cyklus.
Jag tror folk behöver sätta sig in i hur en del av metallerna till batterier utvinns idag, bl a primitiva metoder och redskap, barnarbete, extremt bruk av vatten och miljöförurensning.
Och ja, jag vet att oljenäringen inte är några änglar heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA