Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke, Blir bare 10 prosent dyrere enn TM3

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. mars 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

ProsjektX

Denne tråden er jo i høyeste grad relevant. Hva som ikke er relevant derimot, er hver enkelt person sin mening og argumeter om sine personlige behov og begrunnelser for valg av bil!

Det som derimot er interessant er jo å diskutere markedet som sådan og trender. Og hvis man ser på det så passer ikke TM3 veldig godt inn i Norge eller Europa. Finnes heller ingen sedaner på topp 20 solgte modeller i fjor. Også i USA gikk sedaner ned med rundt 10% i fjor. Et markedet hvor sedaner har stått ganske høyt.

Når TMY nærmer seg, og hvis man ser på trendene ihvertfall så skulle det tilsi at markedet på TM3 stopper opp ganske fort etterhvert, og da er det jo interessant å vurdere hva som da skjer f.eks, rundt bruktmarkedet eller TM3s overlevelse i Europa på sikt.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Olings

Personlig erfaringer som en del av et innspill i denne saken kan jeg ikke se problemet med.

Når det gjelder trendene du beskriver så vil de være påvirket av andre faktorer enn kun karroseriform og ville kun vært en relevant sammenlikning om alle bilene var enten elektriske med lik rekkevidde og utstyrsnivå eller tilsvarende ICE-biler.

Jeg tror at med konkurransen vi ser i overskuelig framtid vil TM3 stå seg som en aktuell bil for mange uavhengig av karroseriform.

I storbyer i Europa er de dessuten glad i litt mindre biler enn det som kanskje er standarden her i landet.

tuono

Spørsmålet i dag er vel den samme spørsmålsstillingen som vil møte mange om ett år eller to:

Om du kan velge mellom TM3 eller TMY: Hvilken ville du valgt?

I det norske markedet tror jeg svaret ér og vil være veldig entydig. Selv om mange akkurat nå ønsker å forsvare sitt valg ut fra dagens marked. Svaret tror jeg vil være  entydig både for dem som allerede eier/har eid elbil og for dem i ICE som ønsker seg elbil og nå ser at leverandørene begynner å prikke seg inn på hvilke elbiler Hvermannsen i ICE etterspør. Så han som nevnte at det er dem i Tiguan og den typen biler som har grunn til å uroe seg for et fremtidig bruktmarked har absolutt rett i det.

Så får tiden vise hva dette vil medføre for markedet rundt TM3.


ok67

Dersom begge kunne fått hengarfeste ville eg gått for TM3. Om kun TMY får hengarfeste så litt meir i tvil.

Har kjøpt ein gammal Peugoth Partner med hengarfeste så TM3 blir nok beholdt sjølv om TMY kjem med hengarfeste. Greit å ha ein "arbeidsbil" som du ikkje treng å vere så redd for til turar på søppelplassen og byggebutikken.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

GOS

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:14
Sitat fra: Elmaster på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:10
Det kommer alltid til å være personer som meg som elsker Sedan. Personlig så syns jeg at alt annet enn Sedan og evt. Coupe er stygg.
Vil ikke gå så langt som å si stygg, men er helt enig i at m.t.p. karosseriform så er sedan/coupe penest. Men nå er plass for fem med ski / sykler etc prioritet, og da funker ikke sedan så bra (hater takbokser).

Da funker ikke stasjonsvogn eller SUV heller. Kan ikke ha 5 i bilen + ski uten å bruke taken på disse heller!
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Imagine

Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi komme ut for å være i «fritt fall». For selv om Model 3 er på papiret et utrolig godt kjøp i Norge pr i dag vil «ingen» som «følger strømmen» kjøpe en sedan til 10% lavere pris enn en betydelig mer populær SUV-biltype fra samme produsent.

1000kwh

Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi være i fritt fall.
Du kan jo håpe, men ingen gir bort noe som helst.

Y tar ikke vekk faktum at Model 3 er en særdeles vellykket og flott bil. Lynkjapp, tilgang til skikkelig lading og masse tech.

Imagine

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi være i fritt fall.
Du kan jo håpe, men ingen gir bort noe som helst.

Y tar ikke vekk faktum at Model 3 er en særdeles vellykket og flott bil. Lynkjapp, tilgang til skikkelig lading og masse tech.

Det er tilbud og etterspørsel. Hvis mange kjøper Model Y uten å ha solgt sin Model 3 samtidig og ingen vil kjøpe Model 3 fordi Model Y er bare marginalt dyrere og man i tillegg får god finansieringsløsning på ny bil, så er det alltid mange som «må selge» for å ikke sitte med to (kanskje til og med lånefinansierte) biler og det vil drive prisene nedover i stort tempo.

Enkel økonomi dette.
Se f eks på BMW i3-prisene da noe så enkelt som et nytt batteri ble innført. Mange satt med to biler og 94ah og 60ah raste i pris.

GOS

Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi komme ut for å være i «fritt fall». For selv om Model 3 er på papiret et utrolig godt kjøp i Norge pr i dag vil «ingen» som «følger strømmen» kjøpe en sedan til 10% lavere pris enn en betydelig mer populær SUV-biltype fra samme produsent.

Resonnementet ditt vil i så fall ha mest innvirkning på nybilsalget og ikke nødvendigvis så mye på bruktprisene på en 2-3 år gammel Model når Model Y leveres her i landet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

1000kwh

Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:09
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 12:02
Nå er det vel snakk om at Model Y kommer først fra 2020. Jo flere Model 3 som selges nå, jo flere brukte Model 3 skal selges når Model Y kommer. Da kan Model 3 sin verdi være i fritt fall.
Du kan jo håpe, men ingen gir bort noe som helst.

Y tar ikke vekk faktum at Model 3 er en særdeles vellykket og flott bil. Lynkjapp, tilgang til skikkelig lading og masse tech.

Det er tilbud og etterspørsel. Hvis mange kjøper Model Y uten å ha solgt sin Model 3 samtidig og ingen vil kjøpe Model 3 fordi Model Y er bare marginalt dyrere og man i tillegg får god finansieringsløsning på ny bil, så er det alltid mange som «må selge» for å ikke sitte med to (kanskje til og med lånefinansierte) biler og det vil drive prisene nedover i stort tempo.

Enkel økonomi dette.
Se f eks på BMW i3-prisene da noe så enkelt som et nytt batteri ble innført. Mange satt med to biler og 94ah og 60ah raste i pris.
60ah i3 faller nok mest pga. et veldig lite batteri og at samtlige nye elbiler går lengre og er mer praktisk. TM3 har allerede et stort batteri og TMY får samme.

Tror logikken din er feil. Det er enda et svært marked for elbil i Norge.

turfsurf

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:56
Da funker ikke stasjonsvogn eller SUV heller. Kan ikke ha 5 i bilen + ski uten å bruke taken på disse heller!
Men Model X seks og syv seter løser dette helt fint...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

romeoS

Nok en gang TS, et interessant poeng blir borte i en ubegrunnet og dårlig analyse. F.eks., mange model 3P bestillere i USA har ikke fått bilene sine i 2019, fordi remmer og tøy går til Europa (totalt 8 båter Q1) og Asia. Blir ca dobling leveranser i USA i mars, pga regnskapsmessig belastning med biler i transitt, så det går on track i forhold til projections. Det kan selvfølgelig bli en utmatting, men det ser ut til mix 60/40 lavere-høyere prissatte varianter og kvartalslevering på slutten av 2019 veldig realistisk i forhold til q4 2018 (som var ekstremt), skal gi veldig gode marginer på slutten av 2019. Det må det også dersom TS skal få drømmebilen sin, ikke dermed riktig slik TS gjør å projisere sin drømmebil og behov på alle andre. Fasit ser vi om et år eller to, stalltips, modell 3 selger som en rakett og modell Y enda villere.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

JorEl

Nå har det vært diskutert lenge om Tesla klarer seg...
Så leverer de en haug med TM3er inkl billig-bilen $35k.
Man tar sjakktrekket og bygger videre på TM3, og vips har men en mye mer populær modelY som sannsynligvis kan utnytte mye av Tesla sin kompetanse og investeringer. Men den skal bli så populær at Tesla får problemer? Tesla skrur jo bare ned på TM3produksjonen og satser stort på modelY.
Kan det være at Tesla får inn en million reservasjoner når vi får se Y om en laang uke ;)
Kanskje finner de på et lokkemiddel som gjør det ekstra fristende å reservere?

Edit; noen som kan tenke seg når man får lov til å reservere?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

M3D2

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:16
Denne tråden er jo i høyeste grad relevant. Hva som ikke er relevant derimot, er hver enkelt person sin mening og argumeter om sine personlige behov og begrunnelser for valg av bil!

Det som derimot er interessant er jo å diskutere markedet som sådan og trender. Og hvis man ser på det så passer ikke TM3 veldig godt inn i Norge eller Europa. Finnes heller ingen sedaner på topp 20 solgte modeller i fjor. Også i USA gikk sedaner ned med rundt 10% i fjor. Et markedet hvor sedaner har stått ganske høyt.

Når TMY nærmer seg, og hvis man ser på trendene ihvertfall så skulle det tilsi at markedet på TM3 stopper opp ganske fort etterhvert, og da er det jo interessant å vurdere hva som da skjer f.eks, rundt bruktmarkedet eller TM3s overlevelse i Europa på sikt.

El-sedaner har en fordel i form av lengre rekkevidde, sammenlignet med el-SUV. Denne forskjellen er ikke så viktig, når man sammenligner ICE-SUV vs. ICE-sedan. Det kan motvirke denne trenden. Det er faktisk heller ikke umulig at Tesla starter en ny trend med sin Model 3: "The revenge of the Sedan"  :D

automat

TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.

Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA