Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke, Blir bare 10 prosent dyrere enn TM3

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. mars 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Hvis det første stemmer så må jeg revurdere mine sterke antagelser på at Tesla er konkurs innen 2020, Da jeg tror lave sedan model 3 kommer bare til og bli en liten nisje av kunder som vil ha da model y kommer.
Du må ta av deg norgesbrillene, Tesla er ikke avhengig av salget i Norge. Sedan er fremdeles populært i Kina, USA og til en viss grad Europa. Mer enn nok til å opprettholde Model 3 salget nå som SR har kommet. Og for elbiler er rekkevidde en faktor. Med Model 3 kommer man til hytta med en MR, mens man må ha en LR for Model Y. Dvs at prisdifferansen i realiteten er mye større enn 10%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tuono

Igjen er trådstarter inne på noe....men klarer heller ikke denne gangen la vær å stikke fingeren i øyet på enkelte sarte sjeler sånn at de går rett i skyttergravene. Og tråden ender i ren støy.

kc

Sitat fra: s3xy på tirsdag 05. mars 2019, klokken 06:54
Markedet for små sedanbiler i Norge er vel omtrent utelukkende TM3. Tipper nybilsalget det blir omtrent borťe her når Y blir tilgjengelig om 2 år, spesielt om de slenger på hengerfeste og momsfritaket fortsatt eksisterer

Tipper at ESA og Brussel sier nei i 2020 og at norske politikere sier, yes sir massa, mens de ser lengselsfullt mot hjørnekontoret og frynsegodene de har drømt om siden årene som ungdomspolitiker  :angel:

1000kwh

TM3 kan erstatte mange småbiler og derfor selge godt også etter TMY.

Uansett, om Tesla selger 3 eller Y er jo det det samme så lenge volumet er høyt! ;)

Edit: Må legge til at de fleste er vel neppe så nervøse som på elbilforum :D De kjøper en bil og har den lenge uten å tenke hverken bruktbilpris eller hva som skjer på twitter.

Handyman

Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 06:59
Igjen er trådstarter inne på noe....men klarer heller ikke denne gangen la vær å stikke fingeren i øyet på enkelte sarte sjeler sånn at de går rett i skyttergravene. Og tråden ender i ren støy.
Denne gangen prøver trådstarter å formulere innlegget slik at det virker balansert og gjennomtenkt. Det kan først virke som at han er ute etter en sunn diskusjon, men mellom linjene kan man lett lese at han bare er ute etter å provosere, slik som i andre innlegg.
Forutinntatte konklusjoner, udokumenterte påstander, og generalisering er bare trist.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmaster

Det kommer alltid til å være personer som meg som elsker Sedan. Personlig så syns jeg at alt annet enn Sedan og evt. Coupe er stygg. JA det finnes noen gå unntak som jeg syns er fine biler i mine øyer som er ikke sedan eller coupe. Men sier igjen det er bare MIN personlig mening. Men det finnes helt sikkert andre som er samme som meg, kanskje veldig få tall da.
Liker å sitte lav ved veien mens jeg kjører og liker de kurver og design sedan har som andre type biler kan ikke klare. Bortsett fra model S. Den har klart å se ut som sedan selvom den er hatchback.

Så lenge det er totalt 4 kanskje strekkes til 5 i familien så tror jeg at man klarer lett med en sedan som familie også. Selvsagt det blir ikke så praktisk som suv eller stasjonsvogn.

Olings

Synes det er litt rart at folk kan generalisere så voldsomt.

"Alle" har hytte med bratt snødekt oppkjørsel
"Alle" har bruk for hengerfeste
"Alle" bor utenfor Oslo-området og har null bruk for autopilot
"Alle" barnefamilier må minst ha stasjonsvogn og "Alltid" ha med minst 1 gigantisk barnevogn.

På min forrige bil fikk jeg ettermontert hengerfeste. Det kostet skjorta og ble brukt 2 (to) ganger.
På min nåværende bil (Citroën DS5) kjøpte jeg takboks. Den har ennå ikke blitt brukt.
Jeg har 3 barn hvorav 1 har barnevogn. Jeg kjøpte (billig på Finn.no) ekstra barnevogn til å ha på hytta så jeg slipper å drasse på den fram og tilbake.

TM3 har større faktisk bagasjerom enn min nåværende bil og jeg regner med at min familie på 5 skal greie oss utmerket med bare denne ene bilen. Er også glad for at jeg ikke lenger er stasjonsvogn-eier (min første bil) da denne var et mareritt å lukeparkere.

Har jeg behov for hjemkjøring av kjøleskap eller liknende betaler jeg en liten sum for dette de få gangene det skulle være aktuelt evt. låner bil på jobben. Da holder dessuten min egen bil seg penere.

Tror det vil være et marked både for SUV, sedan, stasjonsvogn osv også etter TMY.

"Alle" er ikke like.

RuneW

Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 06:59

Trådstarter klarer det kunststykket å lage to omtrent identiske "dritt-tråder".

Er det en funksjon for å skjule hele tråder på dette forumet?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ganton

Sitat fra: Olings på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:28

"Alle" barnefamilier må minst ha stasjonsvogn og "Alltid" ha med minst 1 gigantisk barnevogn.

På min forrige bil fikk jeg ettermontert hengerfeste. Det kostet skjorta og ble brukt 2 (to) ganger.
På min nåværende bil (Citroën DS5) kjøpte jeg takboks. Den har ennå ikke blitt brukt.
Jeg har 3 barn hvorav 1 har barnevogn. Jeg kjøpte (billig på Finn.no) ekstra barnevogn til å ha på hytta så jeg slipper å drasse på den fram og tilbake.

TM3 har større faktisk bagasjerom enn min nåværende bil og jeg regner med at min familie på 5 skal greie oss utmerket med bare denne ene bilen. Er også glad for at jeg ikke lenger er stasjonsvogn-eier (min første bil) da denne var et mareritt å lukeparkere.

Har jeg behov for hjemkjøring av kjøleskap eller liknende betaler jeg en liten sum for dette de få gangene det skulle være aktuelt evt. låner bil på jobben. Da holder dessuten min egen bil seg penere.

Tror det vil være et marked både for SUV, sedan, stasjonsvogn osv også etter TMY.

"Alle" er ikke like.

Nei "alle" er ikke alle. Men hvis man ser på hva som er mest populært er det SUV/Crossovere  og kompaktbiler (Golf/Leaf). Disse kategoriene som er desidert mest etterspurt. Tror vel at mange strekker seg i en retning de ikke hadde tenkt seg for å kjøre elektrisk (meg selv inkludert, hadde antakelig valgt model Y hvis den var tilgjengelig men valgte model 3 da dette var den eneste normalt størrelse/prisede bilen man kan få tak i med rekkevidde >=50km)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

Olings

Enig at en del kanskje tenker slik. Samtidig er det ikke slik at en bil-trend mot en eller modell (SUV eller stasjonsvogn osv) er uendelig og vil fortsette til alle kjører SUV. Alle trender endrer seg over tid og jeg tror at mange kjøper SUV fordi så mange andre gjør dette og de tror de må ha det. Dette kan endre seg og andre egenskaper ved bilen kan bli viktigere enn karroseriform eller bakkeklaring.

Slik ting er i Norge nå tror jeg nok at TMY vil bli mer populær enn TM3, men jeg tror at begge disse modellene vil selge bedre over tid enn mange ICE SUVs nettopp fordi de har andre egenskaper som for mage er viktigere.

geirci2

Sitat fra: RuneW på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:48
Trådstarter klarer det kunststykket å lage to omtrent identiske "dritt-tråder".

Er det en funksjon for å skjule hele tråder på dette forumet?

:+1:

Det er mye interresante emner/spørsmål/svar som taes opp her i forumet - og generelt mye nyttig å plukke opp.
Men av og til dukker det opp emner som er grenseløst bak mål ( av troll og/eller Tesla-hatere ? ) som jeg gjerne ville vært foruten.

Derfor samme spørsmål: Er det en funksjon for å skjule hele tråder på dette forumet?

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.7
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Counterpointer

Sitat fra: geircit2 på tirsdag 05. mars 2019, klokken 09:52

Derfor samme spørsmål: Er det en funksjon for å skjule hele tråder på dette forumet?
Hvis du ikke abonnerer på en tråd får du ikke varsling. På Tapatalk ser du da ikke tråden i det hele tatt.
Bruker ikke web utgave mye så mulig det er anderledes der.

Emils

Sitat fra: ganton på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Olings på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:28

"Alle" er ikke like.

Nei "alle" er ikke alle. Men hvis man ser på hva som er mest populært er det SUV/Crossovere  og kompaktbiler (Golf/Leaf). Disse kategoriene som er desidert mest etterspurt. Tror vel at mange strekker seg i en retning de ikke hadde tenkt seg for å kjøre elektrisk (meg selv inkludert, hadde antakelig valgt model Y hvis den var tilgjengelig men valgte model 3 da dette var den eneste normalt størrelse/prisede bilen man kan få tak i med rekkevidde >=50km)

Jeg er litt uenig i å ta med at Golf/Leaf som mest populære. Disse ligger høyt på listen fordi de er rimelige el-biler med ok rekkevidde. Tror ikke Golf & Leaf hadde ligget så høyt opp om det var ordentlig konkurranse i det de ble lansert.

turfsurf

Sitat fra: Elmaster på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:10
Det kommer alltid til å være personer som meg som elsker Sedan. Personlig så syns jeg at alt annet enn Sedan og evt. Coupe er stygg.
Vil ikke gå så langt som å si stygg, men er helt enig i at m.t.p. karosseriform så er sedan/coupe penest. Men nå er plass for fem med ski / sykler etc prioritet, og da funker ikke sedan så bra (hater takbokser).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA