Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil lastfordeling mellom TWC

Startet av Anders Heibø, mandag 04. mars 2019, klokken 12:54

« forrige - neste »

Anders Heibø

Hei!

Endelig fått opp en Signatur lader (slave) og lastfordeling mot en 2 år gammel wall connector (master). Disse er koblet på hver sin 32A sikring og eget B-vern. 230v kvasi 3fas med L1, L2, og N. Fasene samsvarer nok ikke på boksene.. Signalkabel er koblet fra ut på master og inn på slave.

Feilen:
Bil koblet til master (satt til 32A) lader på 30-28A når det ikke er koblet bil til slave laderen. (Tidligere 32A). Bil kun koblet til slave gir 32A.
Når begge er tilkoblet begynner de begge på 16A hver, men ila ca 30 min jobber bil tilkoblet master lader seg ned til 6A lading. Dette skjer selv om bil tilkoblet slave lader er satt til maks 16A. Det står da 6/6A på bil tilkoblet master lader og 16/18A på slave, ev hvis ikke det er lagt inn begrensning lader bil tilkoblet slave lader på 26/26A. Når bil tilkoblet slave lader stopper lading/ferdig, øker bil tilkoblet master lader til 16/16A før den sakte går ned til 6/6A igjen.

Byttet om på bilene men er i lader problemet ligger. Noen tips til løsning? Hadde vært greit å kunne lade på 32A begge plasser men 2x32A er litt drøyt..
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Anders Heibø

En tlf til Tesla og etterhvert fikk de satt det videre til en som klarte å gi den gamle wall connector en firmware oppdatering via bilen etter endt lading. Nå virker alt som det skal.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

geear

Så nå har du fungerende lastdeling med kvasi 3-fas på 230V/IT?

Har vært skrevet en del her om at TWC ikke takler det, mener jeg.. har Ecolite og tenkte å skifte til to (eller tre) stk TWC selv nemlig..

mthoring

Sitat fra: gr på mandag 01. april 2019, klokken 22:34
Så nå har du fungerende lastdeling med kvasi 3-fas på 230V/IT?

Har vært skrevet en del her om at TWC ikke takler det, mener jeg.. har Ecolite og tenkte å skifte til to (eller tre) stk TWC selv nemlig..

Med kvasi 3-fas, så mener han vel det mange kaller 2-fas. IT 3-fas (slik TM3 støtter på ecolite) er jo ikke kvasi i det hele tatt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

#4
Han har beskrevet koblingene, så jeg tror ikke noen er i tvil om hva han mente, men spørsmålet står fortsatt, for jeg mener det har vært hevdet flere ganger her inne at det ikke funker...

mthoring

Oppsettet han nevner er riktig både for 2-fas og 3-fas lading. Hadde vært interessant om han lader TM3 på den løsningen, men tipper det er snakk om S/X.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

M@Do

Sitat fra: Anders Heibø på mandag 01. april 2019, klokken 20:06
En tlf til Tesla og etterhvert fikk de satt det videre til en som klarte å gi den gamle wall connector en firmware oppdatering via bilen etter endt lading. Nå virker alt som det skal.

Jeg har  samme problem som dette, men når jeg ringte Tesla sa de at de ikke kunne oppdatere TWC.. Er det noen flere her inne som har fått denne firmware oppgraderingen av TWC?

Anders Heibø

Beklager sent svar... og forvirrende navnebruk...

Lastfordeling på IT-3fas (L1, L2, N) fungerer ypperlig mellom S og X. Det må nevnes at i feilsøkings perioden ble det koblet om slik at fasene ut fra sikringsskapet er 1 til 1. L1=L1, L2=L2, N=N. Den trekker da mer fra den ene fasen uansett om jeg lader 1 eller 2 biler..

TWC som fikk firmware er over 2 år gammel. Nye TWC trenger det ikke.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Wibla

Du har vel ingen N i et IT-nett, men dere har koblet L3 til N i begge TWC?
2018 Tesla Model S 75D

Anders Heibø

Sitat fra: Wibla på onsdag 24. april 2019, klokken 23:18
Du har vel ingen N i et IT-nett, men dere har koblet L3 til N i begge TWC?
Korrekt. Har ikke fulgt ledningene helt fra stolpen så vet ikke om L1 er det BKK omtaler om L1, men poenget var at ut fra fordelingen til sikringene følges/kobles fasene likt.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA