Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trekke henger med X60 vs 75 vs 90 vs 100D

Startet av Rockeren, søndag 03. mars 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Rockeren

Hei. Jeg ser litt etter en Tesla X på sikt, og ser jo at X60 er relativt rimelige. De kan jo også låses opp til 75, men spørsmålet er jo om det er rimeligere enn å gå for en original 75 istedet.

Jeg har pr i dag campingvogn på ca 1300kg, en gammel 1986 Kabe Smaragd 540. Vurderer å bytte den ut til noe nyere og større etterhvert, og kanskje da ende opp med en boggivogn, og vekt på 1800kg.

Hvor langt kan man regne med at en 60 klarer mellom ladingene med gammel eller ny vogn? Vs 75?
Og er det såpass stor forskjell på rekkevidde at det er verdt å se på en 90 eller 100? Har sett på nye Long Range også og det frister jo såklart. Men det er ikke sikkert lommeboka mi er enig i at det er lurt anyways :P

Er det noen som har noen erfaringer å dele, eller om det er noen måte å regne seg frem til rekkevidde med vogn/henger? Jeg er på festival i Tyskland hvert år, så jeg må evt kunne bruke bilen ned dit uten å ha særlig rekkeviddeangst mellom superchargerne. Ladehastighet vil jo bety litt, men er ikke villig til å betale veldig mye mer bare for større batteri og ladehastighet liksom. En 60 eller 75 hadde nok holdt for meg i det daglige, men er litt usikker på denne festivalturen da.


elbil-1

#1
Eneste forskjell er rekkevidde mellom hver gang du må superlade.

Drar du bare på en skikkelig langtur i året - og har tid til å lade noen ekstra ganger - så går det jo greitt.

Husk at en model X er tung og med en 1300kg vogn må du ha B96/BE sertifikat for
Å trekke den....

Rockeren

Jeg har CE, så det er ikke noe problem  ;)

Rekkevidden mellom laderne ja. Men er den da lang nok på en 60? Nedover Danmark og Tyskland f.eks?
Bruker å kjøre Larvik - Hirtshals og ned gjennom Danmark. Festivalen ligger rett i nærheten av Itzehoe, og nærmeste Supercharger ifølge abetterrouteplanner er da ca 8 mil unna. Dvs jeg må klare minimum 16 mil + god margin før jeg er tilbake på den laderen, og da skal bilen i tillegg stå en uke på festival, så man må regne med bittelitt tap der, i tillegg til mulig kø inn/ut osv osv. Er jævlig kjedelig å bli strømtom ;)

elbil-1

På festivalen får du vel sakteladet både bil og vogn?

Jeg vet ikke eksakt rekkevidde på x60 med tilhenger - men x100 bruker ca 30% ekstra... vil anta det samme for x60

Rockeren

Njaa. Vi skal ha med et strømaggregat, så jeg kan jo alltids få lada litt via aggregatet i tilfelle. Men føler det blir litt harry  :P Greieste hadde vært å klare seg uten å måtte lade den tida, og det er litt av det jeg spør om, hvor lang rekkevidde kan man forvente med en 60 vs 75? Eller en 90?

Hvis en 60 bare såvidt vil klare 10 mil med vogn, så er jo det uaktuelt liksom.
Vil høre andres erfaringer med henger/vognkjøring, ikke en drøss med teorier som ikke besvarer spørsmålet mitt  ;D

Øyvind.h

#5
Så lenge du kjører pent og ikke særlig over 80 kommer du nok 15 mil. Dvs 10-12 med en god buffer.

Jeg har kjørt en 40 mils tur med en mye mindre vogn jeg leidd. 20 mil gikk greit, men da var det skrapa også. Det var ikke noe for meg rett og slett. For langt mellom ladere og for kort rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øggen

Kjørte en del i sommer med X75 og en boggi 2200kg Hobby. Kjem deg mellom superladerane, MEN det e på håret kvar gang.
Til Tyskland og autobahn trur ej det blir vanskelig med så tung vogn.
1800kg e ikkje langt ifra...
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Rockeren

Sitat fra: Øggen på søndag 03. mars 2019, klokken 22:37
Kjørte en del i sommer med X75 og en boggi 2200kg Hobby. Kjem deg mellom superladerane, MEN det e på håret kvar gang.
Til Tyskland og autobahn trur ej det blir vanskelig med så tung vogn.
1800kg e ikkje langt ifra...
Hva var forbruket med den vogna? Bør nok iallefall ikke ha noe mindre enn 75 da skjønner jeg. Helst 90 kanskje.
Har sett at det er rundt 10 mil ca mellom hver supercharger nedover Tyskland. Og kommer ikke til å kjøre mer enn i 80-90 km/t uansett :) Og erfaringsmessig nedover Danmark så er det IKKE pannekakeflatt når man drar på vogn hehe. Så litt margin bør man også ha. Er jo en fordel å slippe å stå en time og lade hver gang også fordi det er nær tomt. Da blir fort turen sabla lang..

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Øggen

Dokumenterte det ikkje så voldsomt, men det lå vel rundt 400-450.
Alle bilda ej har av det går ikkje å legge inn her.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øggen

En dag med heftig regn, var snittet over dei 79 km 571 Wh/km
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

THE

@Rockeren, har ei lik vogn 1985 Kabe Smaragd 540 GLE. Vogna er 1300 kg og 230 cm bred. Kjørte fra Lærdal i Sogn via Sverige til Sjælland i sommer, totalt 2500 km med vogna på slep. Kjørte 700 km første dagen og 500 km andre dagen på tur ned. Jeg har X100D, og hadde vel ikke lagt ut på den turen med noe særlig mindre batteri.

Totalt ble forbruket på turen ca 380Wh/km. Det høyeste forbruket jeg hadde på ei lengre etappe var ca 500 Wh/km mellom Göteborg og Falkenberg i Sverige. Her var det bra med motvind og 94 km/t på cruisekontroll. Hvis jeg legger inn samme tur i abetterrouteplanner.com, så ser jeg at jeg ville klart meg fint med X60 også, men med betydelig flere ladinger og mye lenger tid. (X60D: 12 ladinger 21 timer totalt. X100D: 7 ladinger 18,5 timer totalt)

På veldig mange av superchargerne er det ikke mulig å lade med vogna koblet på bilen, så da går det en god del tid til å finne et sted å parkere vogna mens man lader. Tror man må regne 10 minutter ekstra pr lading når man må koble av/på vogn sammenlignet med å lade med vogna på bilen.

Vi skal på tur nedover i Europa i sommer, men da blir det med Hotell, motell, telt som overnatting. Orker ikke å dra på vogna på en så lang tur både pga. ekstra styr med lading, og mye lengre kjøretid pga max 80-90 km/t på motorveg og mye høyere forbruk med vogn. Hvis jeg skal orke en skikkelig langtur med elbil og vogn, så må jeg nok opp i minst 130 kWt batteri og 200 kW lading.

Hvis du bare skal ta kortere dagsetapper og kanskje ligge rolig på en plass i flere dager, så vil du nok fint klare deg med X60, forutsatt at du er forberedt på å lade på hver eneste superlader du passerer, og også vet at du må planlegge godt før du reiser slik at du vet at du har lademuligheter der du skal kjøre.

Hvis du lurer på noe mer, så bare send meg ei melding. Har kjørt mye langkjøring med Tesla X både med og uten tilhenger/campingvogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rockeren

Sitat fra: THE på mandag 04. mars 2019, klokken 09:02
@Rockeren, har ei lik vogn 1985 Kabe Smaragd 540 GLE. Vogna er 1300 kg og 230 cm bred. Kjørte fra Lærdal i Sogn via Sverige til Sjælland i sommer, totalt 2500 km med vogna på slep. Kjørte 700 km første dagen og 500 km andre dagen på tur ned. Jeg har X100D, og hadde vel ikke lagt ut på den turen med noe særlig mindre batteri.

Totalt ble forbruket på turen ca 380Wh/km. Det høyeste forbruket jeg hadde på ei lengre etappe var ca 500 Wh/km mellom Göteborg og Falkenberg i Sverige. Her var det bra med motvind og 94 km/t på cruisekontroll. Hvis jeg legger inn samme tur i abetterrouteplanner.com, så ser jeg at jeg ville klart meg fint med X60 også, men med betydelig flere ladinger og mye lenger tid. (X60D: 12 ladinger 21 timer totalt. X100D: 7 ladinger 18,5 timer totalt)

På veldig mange av superchargerne er det ikke mulig å lade med vogna koblet på bilen, så da går det en god del tid til å finne et sted å parkere vogna mens man lader. Tror man må regne 10 minutter ekstra pr lading når man må koble av/på vogn sammenlignet med å lade med vogna på bilen.

Vi skal på tur nedover i Europa i sommer, men da blir det med Hotell, motell, telt som overnatting. Orker ikke å dra på vogna på en så lang tur både pga. ekstra styr med lading, og mye lengre kjøretid pga max 80-90 km/t på motorveg og mye høyere forbruk med vogn. Hvis jeg skal orke en skikkelig langtur med elbil og vogn, så må jeg nok opp i minst 130 kWt batteri og 200 kW lading.

Hvis du bare skal ta kortere dagsetapper og kanskje ligge rolig på en plass i flere dager, så vil du nok fint klare deg med X60, forutsatt at du er forberedt på å lade på hver eneste superlader du passerer, og også vet at du må planlegge godt før du reiser slik at du vet at du har lademuligheter der du skal kjøre.

Hvis du lurer på noe mer, så bare send meg ei melding. Har kjørt mye langkjøring med Tesla X både med og uten tilhenger/campingvogn.
Takk for informativt innlegg Tar deg på ordet og sender deg en pm etterhvert :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


tessy

Har en X100d 2018, og hentet forrige uke en 2019 Knaus 580QS totalvekt 1700kg, 250 bredde. (vogna var 1480kg når jeg var innom vekt på på turen) ,men hadde også med meg 250kg bøker i bilen, som også trakk opp vekta totalt.
Kjørte fra Oslo via sørlandet til Bergen, I tåke og regn 3-5C Forbruk endte nå vinterstid på ca 500Wh/km på hele turen. med andre ord ca 200km fra 0-100%. med andre ord jeg kommer ikke 20mil, så måtte uansett lade hver 10mil. Men det ble stor variasjon, hadde cruise på 80 hele veien der det var høyere fartsgrenser slik at fart ikke var noe utslagsgivende faktor. høyeste forbruk var 560Wh/km, og det minste var 430Wh/km når jeg låg bak lastebiler etter ferge over boknafjorden.
Jeg planlegger tur til Sverige og Danmark i sommer, og håper vel på å komme ned mot 400-430Wh/km i snitt. Vogna mi har litt sportslig look med chrome 17" med 215 dekk som standard, som sikkert ikke hjelper på rekkevidden kontra vanlige campingvogn hjul på 155-r13.
Men med forbruk på 400Wh/km, har jeg teoretisk rekkevidde på 24-25mil på 100%, og ved å lade til 80% og komme frem med 10% igjen har jeg kun 17mil rekkevidde, med andre ord må jeg uansett vanligvis lade hver 10mil,

Dersom jeg skal kjøre 10mil, så bør jeg ha ca 40Kw til kjøring, samt 10kw i backup. 

X100D Ladetid 50Kw = 30min ( 51% )
X 75D  Ladetid 50Kw = 38min ( 68% )
X 60D  Ladetid 50Kw = 39min ( 87% ) 

Dersom man lader alle bilene i 54 min som er ladetiden X60 bruker fra 0-100% gir det som følger.

X60 vil komme frem med  25km rekkevidde igjen ( Totalt 125km )
X75 vil komme frem med  50 km rekkevidde igjen ( Totalt 150km )
X100 vil komme frem med 95 km rekkevidde igjen ( Totalt 195km )

Så lenge man lader hver 10mil, kan man kjøre med en X60, men som du ser er X75 og X100 mye sikrere dersom det blir litt lenger mellom ladere, eller det blir motbakker, for der forsvinner km fort, i nedoverbakkene blir det ikke så mye regenerert, siden det virker som luftmotstanden stopper vogna slik at man ikke triller så lett..

Rockeren

Interessante tall å få dette. Da ser jeg jo at jeg bør satse på 90 eller 100d. Evt nye Long range? Ser ut som jeg må diskutere heftig med konto og sånt fremover om jeg skal få kjøpt meg sånn bil hehe.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Joachim@sancon.no

Det billigste er vel å droppe å ta med vogn og heller kjøpe en 75.  :laugh:

Du sparer lett 150 laken, og da kan du bruke litt på hotell. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA