Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bedre rygge lys?

Startet av mr.rs4, søndag 03. mars 2019, klokken 11:38

« forrige - neste »

mr.rs4

Er det mulighet for å bedre rygge lys?
Enten med sterkere pærer, eller med ekstra lys som liten av størrelse?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

elbil-1

Lurer jeg også på...

Ledbar e.l.?

Noen med erfaring?

cra

Hvis du har uttak for strøm til tilhenger kan du sikkert lage en enkel liten sak dukobler på der? Ganske enkelt ei kontakt med ei lyspære på? (Etter samme prinsipp som fløyta tilkobla bremselyspunktet på en slik hengerkontakt; en klassisk spøk :D )

Hadde gjort det slik om jeg hadde kontakt for tilhenger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Ligger det strøm til ryggelys i hengerkontakten?

Kobler man noe til hengerkontakten risikerer man at bilen tror man kjører med henger. Og det påvirker vel både AP og ESP.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

#4
I følge standarden skal Pin 8 i 13 pin tilhengerkontakt være ryggelys. Det er flere pinner med jord, til lys brukes gjerne pin 3.

Pin 9 + og Pin 13 - kan brukes til å ta ut fast 12V, det har jeg testet.

Bilen går muligens i trailer mode (blå campingvogn på skjermen), men den kan slås av, på samme måte som når man kjører med ski eller sykkelstativ (orange campingvogn).

https://webshop.nts.no/Tilhenger/Tilhengerutstyr/Elektrisk/Koblingsskjema-13-pin/g.800.548a157

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Ja, det er ryggelys i hengerkontakten (13-pins, såklart, gamle 7-pins hadde ikke det). Har ryggelys på hengeren min, så jeg vet at det virker på min X. Og ja, den vil gå i trailer mode, som både påvirker antiskrens/stabilitetssystem, men hindrer deg også i å bruke autopilot, så den må du slå av. Vet ikke om du må gjøre det hver gang bilen startes eller om den husker det om den alltid står påkoblet.

Forøvrig syns jeg ikke ryggelyset er ille, og kameraet (iallfall HD-kameraet på nyere utgaver) er godt selv i mørke, men skal du se gjennom den mørke bakruta så blir det mørkt...

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Vhagar

Ryggekamera har en tendens til å endre seg litt fra software til software hva gjelder kvalitet på "nattbilder" også, noen ganger bedre enn andre. Husker en tidligere software hvor ryggelyset gjorde at en ikke såg noen ting i kameraet. Så må så klart linsen være ren. Skulle vært spyledyse mot det så slapp man å gå ut og gnikke den rent hele tiden.

Produktet i linken over såg jeg faktisk her om dagen i bruk, det lyste i hvertfall skarpt, men kanskje ikke så langt/stort område? Men trolig har det mer effekt fra førersetet via ryggekamera enn hva jeg observerte fra utsiden.

Det hadde kanskje  vært en tanke å brukt IR og fått nattmodus om kameraet støtter det om en virkelig har behov for å "lyse opp" området bak seg?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Jeg forstår ikke de voldsomme endringene du får hele tiden. Kan aldri huske å ha sett endringer på ryggekamera fra sw til sw.. jeg mener det har oppført seg helt likt siden jeg fikk bilen..?

Vhagar

To endringer som gikk igjen relativt ofte var vidvinkelen til ryggekameraet. Enkelte ganger ser en kanter på sidene (altså deler av bilen) som en vignetting og fisheye effekt, andre tider ikke. Men det plager meg ikke og en skal vel kanskje ha et øye for slikt for å legge merke til det. Husker ikke hvilken software, for det var kortvarig, men det var forrige vinter og da var kameraet så lyssky at det ble veldig hvitt og ikke synlig hva som var på bakken der ryggelyset lyste opp. Slik er det ikke nå og har ikke vært siden heller heldigvis.

Men det viser at det skjer mye i software også til det kameraet og at det ikke alltid handler om styrken på ryggelysene.

Og ja, jeg merker selv at bilen min til dels har større utslag på noen software endringer enn hva andre rapporterer (eller legger merke til). Eller jeg oppfatter "små" endringer som "større" enn hva andre gjør?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA