Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VESS/syntetisk motorlyd på europeisk Model 3?

Startet av Vesel, lørdag 02. mars 2019, klokken 23:17

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Er helt for VESS dersom det er"crazy frog" som blir lyden av bilen. Å tillegge et kjøretøy lyd som tilsvarende fossilbil er en god skeuomorfi og litt teit, designmessig
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

OhmPaPa

Hvis elbiler må ha lyd fordi de er for stillegående og vanskelig å oppdage for f.eks. blinde - hva med fossilbiler i luksusklassen?  Og andre stillegående kjøretøy?

Har selv hatt en slik hvor du ikke hører motoren når bilen rusler avgårde på tomgang. Og folk hørte ikke at jeg kom sigende.

Roy Aasen


ladov

Hva med de døve, de som går med lyd i øret, eller hva med steder med mye støy? Er det ikke bedre å påby automatisk nødbrems for å beskytte myke trafikanter? Da får du et tiltak som *virker*, uten å forurense omgivelsene med *mer* støy.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på mandag 01. juli 2019, klokken 20:39
Hva med de døve, de som går med lyd i øret, eller hva med steder med mye støy? Er det ikke bedre å påby automatisk nødbrems for å beskytte myke trafikanter? Da får du et tiltak som *virker*, uten å forurense omgivelsene med *mer* støy.

Eller for å gjøre det enkelt, påby lyd på biler som ikke har automatisk nødbrems...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juli 2019, klokken 20:46
Sitat fra: ladov på mandag 01. juli 2019, klokken 20:39
Hva med de døve, de som går med lyd i øret, eller hva med steder med mye støy? Er det ikke bedre å påby automatisk nødbrems for å beskytte myke trafikanter? Da får du et tiltak som *virker*, uten å forurense omgivelsene med *mer* støy.

Eller for å gjøre det enkelt, påby lyd på biler som ikke har automatisk nødbrems...
:+1:
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

daktari

Jeg stemmer for å være konsekvent, påby motorlyd (diesel-aktig knatring) på sparkesykler og sykler, både elektriske og vanlig. Gammel ringebjelle er ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tuono

Har ikke kjørt Tesla med lyd, men på de to duracellkaninene til Hyundai hører man ikke lyden inni kupeen. Ihvertfall gjør ikke jeg det. Så dem som (tidlig i tråden) klaget over at de ikke ville ha lyd inne i bilen trenger nødvendigvis ikke uroe seg.

Lyden fra koreanerne er tydeligvis designet av en som liker Star Wars og sånne romgreier. Lyden er IKKE i nærheten av fossillyd. Den er ganske.....speisa og ikke slitsom (bedømt med åpen siderute)

stefse

Hvis dette absolutt skal pålegges oss, bør det samtidig komme krav om at lyden moduleres utfra bilens adferd. (gassing, bremsing - endret lyd)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Tom

Sitat fra: stefse på tirsdag 02. juli 2019, klokken 21:35
Hvis dette absolutt skal pålegges oss, bør det samtidig komme krav om at lyden moduleres utfra bilens adferd. (gassing, bremsing - endret lyd)
Systemet skal generere kontinuerlig lyd og skal indikere kjøretøyets bevegelse (akselerasjon, retardasjon). Det settes derfor krav til frekvensskift (jf. pkt. 6.2.3 i UNECE-regulativ nr. 138).

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2017/juni/akustiske-varslingssystemer-til-kjoretoy-avas-endringsbestemmelser/id2569052/

Kårepåsporet

Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:26
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere

Jeg synes det er en stor fordel om det ble innført forbud mot propper i ørene når en ferdes i det offentlige rom.
Kan med det samme innføre forbud mot hundeeiere som ikke kan få hunden sin tom å gå ved siden av seg i det offentlige rom.
Jeg er mildt sagt irritert på dette fordømte idiotiske påbudet.
Nå har vi endelig fått stillegående biler, så skal en påtvinges støy allikevel. Faen ta lovgiverne! Det er ikke de lydløse bilene som er problemet, det er sjåførene som ikke følger med i trafikken!
Å, det var godt å få det ut, føles bedre nå👍😊

Elmo

Lyden på Ioniq er grei (nesten kul), men lyden på Zoe liker jeg ikke.  Bla fordi den hørtes på 100 meters hold.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 01. juli 2019, klokken 11:21
Hvis elbiler må ha lyd fordi de er for stillegående og vanskelig å oppdage for f.eks. blinde - hva med fossilbiler i luksusklassen?  Og andre stillegående kjøretøy?

Har selv hatt en slik hvor du ikke hører motoren når bilen rusler avgårde på tomgang. Og folk hørte ikke at jeg kom sigende.
Veldig enig, hvorfor må en elbil lage mer støy enn en bil med stillegående forbrenningsmotor?

Det er greit nok med VESS, dersom det var en funksjon man aktiverte selv, men jeg er ikke happy for vess som aktiverer seg selv.

Tomas_v

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:59
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 01. juli 2019, klokken 11:21
Hvis elbiler må ha lyd fordi de er for stillegående og vanskelig å oppdage for f.eks. blinde - hva med fossilbiler i luksusklassen?  Og andre stillegående kjøretøy?

Har selv hatt en slik hvor du ikke hører motoren når bilen rusler avgårde på tomgang. Og folk hørte ikke at jeg kom sigende.
Veldig enig, hvorfor må en elbil lage mer støy enn en bil med stillegående forbrenningsmotor?

Det er greit nok med VESS, dersom det var en funksjon man aktiverte selv, men jeg er ikke happy for vess som aktiverer seg selv.

Det jobber med oppdatering så at det er ikke mulig å slå VESS av.

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/ares-2018-1066745_en

Autowinder

#44
Monteres det inn en Homelinkaktiverbar bryter på høyttalerens tilførselsledning kan vel lyden kuttes fra displayet? Homelink kan jo programmeres og styre inntil 3 frekvenser og 5 enheter.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA