VESS/syntetisk motorlyd på europeisk Model 3?

Startet av Vesel, lørdag 02. mars 2019, klokken 23:17

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 11:26
Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:26
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere

Det er en bakstreversk idiotløsning å legge på lyd. Vi er en plass i utviklingen der en kan løse det faktiske problemet (at fotgjengere blir påkjørt) ved hjelp av teknologi. I strevde for å lage forsøplende støy så burde alle bilprodusenter blitt pålagt å jobbe i et åpent sammarbeid om å lage teknologi som gjør at bilen nekter å kjøre på fotgjengere.

Om et barn går på fortauet parallelt med veien og plutselig bestemmer seg for å krysse akkurat i det en bil kommer så er det vel ikke alltid fysisk mulig for et kjøretøy å stoppe i tide.

Joda! En trenger bare falsk motorlyd så er hele denne problemstillingen en dag blott! /s

Lynkjapp

Jeg har definitivt ikke lyst på en konstant bråkelyd i lav fart. Det jeg derimot gjerne kunne tenkt meg er et ekstra horn som kan programmeres med valgfri lyd. F eks hvis man kjører i 4 km/h på en parkeringsplass bak en fotgjenger som ikke aner at man er der og derfor ikke flytter seg. Da blir tuting litt voldsomt, men en liten harking fra bilen, eller en prompelyd eller lyden av et godstog i full fart kunne ha gjort seg.

Når jeg sykler hjem fra jobben gjør jeg det ofte på et fortau langs en veldig trafikkert svingete oppoverbakke (Voldsveien fra Lysaker for lokalkjente). Bilene holder vanligvis 30-50 km/h. Men selv i oppoverbakke, hvor fossilbilene rimeligvis burde gi litt ekstra lyd fra seg klarer jeg ikke å høre forskjell på om det er en elbil eller en fossilbil som kommer bakfra. Faktisk så er en av de aller mest bråkete bilene opp den bakken Model S.

Sveinaldo

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 03. mars 2019, klokken 12:00
Jeg har definitivt ikke lyst på en konstant bråkelyd i lav fart. Det jeg derimot gjerne kunne tenkt meg er et ekstra horn som kan programmeres med valgfri lyd. F eks hvis man kjører i 4 km/h på en parkeringsplass bak en fotgjenger som ikke aner at man er der og derfor ikke flytter seg. Da blir tuting litt voldsomt, men en liten harking fra bilen, eller en prompelyd eller lyden av et godstog i full fart kunne ha gjort seg.

Når jeg sykler hjem fra jobben gjør jeg det ofte på et fortau langs en veldig trafikkert svingete oppoverbakke (Voldsveien fra Lysaker for lokalkjente). Bilene holder vanligvis 30-50 km/h. Men selv i oppoverbakke, hvor fossilbilene rimeligvis burde gi litt ekstra lyd fra seg klarer jeg ikke å høre forskjell på om det er en elbil eller en fossilbil som kommer bakfra. Faktisk så er en av de aller mest bråkete bilene opp den bakken Model S.

I disse hastighetene er det vel en del støy fra hjulene.
Ved lave hastigheter kan det være mye vanskeligere å høre en elbil.

Sveinaldo

Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 11:26
Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:26
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere

Det er en bakstreversk idiotløsning å legge på lyd. Vi er en plass i utviklingen der en kan løse det faktiske problemet (at fotgjengere blir påkjørt) ved hjelp av teknologi. I strevde for å lage forsøplende støy så burde alle bilprodusenter blitt pålagt å jobbe i et åpent sammarbeid om å lage teknologi som gjør at bilen nekter å kjøre på fotgjengere.

Om et barn går på fortauet parallelt med veien og plutselig bestemmer seg for å krysse akkurat i det en bil kommer så er det vel ikke alltid fysisk mulig for et kjøretøy å stoppe i tide.

Joda! En trenger bare falsk motorlyd så er hele denne problemstillingen en dag blott! /s

Det vil selvsagt ikke hindre problemet, men hvis det blant en gruppe kjøretøy kan redusere antall påkjørsler fra 140 til 100 så er det så klart av stor betydning

bno

Min oppfating etter 9 år bak rattet på elbil er at dette er viktig, men overdrevet problemstilling. Like vel om løsningen blir som Hyundai der man kan slå lyden av i utrengsmål (under grensehastighet) så er det til å leve med. Ikke som naboens x.vis naboen sin Zoe som er verre enn fossil.

Elbil foreningen har fremført sitt standpunkt:
https://elbil.no/dette-mener-vi-om-varsellyd-pa-elbiler/

Sitat: "å ta i bruk moderne teknologi. På denne måten unngår vi at støysvake biler blir en kontinuerlig støykilde i tett befolkede områder." sitat slutt.

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Strøm Tycoon

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 03. mars 2019, klokken 12:00

Hybriden Chevrolet Volt har dette.

https://youtu.be/mw7HRRlhBfY

bno

Noe slik som Volt her er bedre enn en kontinuerlig (på Zoe hyfrekvent) summing. Tenk når alle har elbil i gata. Da blir det en evig kakkofoni.
En lite gjennomtenkt sak denne forordningen.

OT: Men man skal da selge utstyr til denne funksjonen og det er typisk at EU Lobbyen leter med lys og lykt etter muligheter. Det er slik EU er rigget.

olavxxx

Sitat fra: bno på søndag 03. mars 2019, klokken 15:30
Noe slik som Volt her er bedre enn en eveig summing. Tenk når alle har elbil i gata da blir det en evig kakkofoni.

OT: Men man skal da selge utstyr til denne funksjonen og det er typisk at eu Lobbyen leter med lys og lykt etter muligheter. Det er slik EU er rigget.
iPace har vel falsk motorlyd, så vidt jeg har skjønt, men er den bare inne i bilen kanskje?

Løve

Sitat fra: olavxxx på søndag 03. mars 2019, klokken 16:39
Noe slik som Volt her er bedre enn en eveig summing. Tenk når alle har elbil i gata da blir det en evig kakkofoni.

OT: Men man skal da selge utstyr til denne funksjonen og det er typisk at eu Lobbyen leter med lys og lykt etter muligheter. Det er slik EU er rigget.
iPace har vel falsk motorlyd, så vidt jeg har skjønt, men er den bare inne i bilen kanskje?

Jepp! Og er vel den mest latterlige featuren på en elbil til dags dato.

Strøm Tycoon

Noe slik som Volt her er bedre enn en kontinuerlig (på Zoe hyfrekvent) summing. Tenk når alle har elbil i gata. Da blir det en evig kakkofoni.

OT: Men man skal da selge utstyr til denne funksjonen og det er typisk at EU Lobbyen leter med lys og lykt etter muligheter. Det er slik EU er rigget.

Kia Soul Ev har alltid hatt lyd, og for å være ærlig, den er knapt hørbar og helt uproblematisk. Som fotgjenger vil jeg si at den brummende lyden av Outlander og Zoe er mer hørbar, men langt ifra noe bråk den heller.

Men! Jeg har reflektert over at jeg nettopp kan høre Zoe og Outlander komme, og da fungerer jo tiltaket som tenkt.

pekle

Tenker alltid at det er noe feil med Zoe. Litt sånn som "sirkelsag"-lyden til Model S med defekt DU.

Øggen

Fra og med idag inntrer loven.
E det montert og klargjort for AVAS på norske Tesla bila??
Gjelde vel alle nye bila som blir levert fra idag, også inventory??

https://www.tek.no/artikler/na-ma-alle-nye-elbiler-lage-kunstig-stoy-i-lave-hastigheter/468882
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

sjokomelk

Sitat fra: Øggen på mandag 01. juli 2019, klokken 10:40
Fra og med idag inntrer loven.
E det montert og klargjort for AVAS på norske Tesla bila??
Gjelde vel alle nye bila som blir levert fra idag, også inventory??
Gjelder på nye typegodkjenninger fra og med i dag. Model 3 ble typegodkjent i Europa før dette tredde i kraft.

Det er hull i plastdekselet under støtfangeren foran og satt av plass til utstyr for VESS der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

haavares

Ser frem til dette blir implementert. Har stått på begge sider i sommer, som fotgjenger og ikke hørt elbiler som kommer snikende bak (er ikke alltid så stille at hjulstøy blir fremtredende) - og motsatt; har måttet tute på fotgjengere midt i veien i boligstrøk som ikke hører meg i TM3.

Riktig måte å gjennomføre dette på er at lage en lyd som ikke er til bry/hørbar inne i bilen, men tydelig for personer utendørs i lave hastigheter. Blir bra!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA