For de av dere som har hentet ut bilen før 01.03

Startet av Meth0dical, lørdag 02. mars 2019, klokken 18:18

« forrige - neste »

Fornybarbil

Jeg er helt enig i at kundebehandlingen er helt krise. Og at alle tilfeller hvor kundebehandler har gitt beskjed til kunde om at de får penger/oppgradering etc må æres.

Det forandrer ikke det faktum at de må sette cut off en eller annen plass, og det at bilen er levert og betalt og kjørt forbi angreretten faktisk virker som en logisk plass å sette den.

Alle gruppene vil jo ha dette gratis/kraftig rabattert. Det virker litt som om Elon sin personlighet har ført til at kundene føler seg personlig forrådt av bestevennen.

ikesrm

Den artikkelen snakker kun om et scenario, og det er fra en bil uten AP til AP eller FSD. På en måte så forstår jeg denne fra Tesla, da det i utgangspunktet er en differanse i forbruker sin favør i kroner og ører.

Det som det ikke kommer så tydelig ut av artikkelen er de som har betalt "premium" for EAP om de får gratis FSD. I kroner og øre så er det ingen differanse mellom gammel Tesla med EAP og ny Tesla med FSD.

Derfor så syntes jeg ikke det blir helt riktig å sammenligne. Det ene scenario utelukker ikke det andre.

Jeg ble tidligere spurt om jeg fikk min bekreftet skriftlig, det spurte jeg som sagt ikke om under samtalen. Men ringte med SoftPhone så har samtalen lagret ihvertfall. Har uansett bedt Tesla om skriftlig tilbakemelding og samtidig sagt at manglende tilbakemelding er å anse som angrerett for min del.

emurof

Sitat fra: Fornybarbil på onsdag 06. mars 2019, klokken 23:28
Begynner å bli litt mye syt nå. Har folk sprengt pengeboken helt eller?

Hun fikk det hun betalte for, en bil uten autopilot. Søsteren har valget om å godta eller levere inn bilen.

Forskjellsbehandlingen, dobbeltkommunikasjonen, den manglende kommunikasjonen, og så videre... det skaper naturligvis mye frustrasjon.

emurof

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:05Alle gruppene vil jo ha dette gratis/kraftig rabattert. Det virker litt som om Elon sin personlighet har ført til at kundene føler seg personlig forrådt av bestevennen.

Jeg tror ingen tenker på Elon Musk i det hele tatt. De tenker på at de har kjøpt en meget dyr vare fra et selskap og opplever dårlig behandling fra selskapets side.

najtrox

Er jo flere poenger her: 1 er jo at jeg som bestilte 15.12 tilfeldigvis fikk en leveringsdato før 01.03.
En annen som bestilte f.eks 8.12 kan ha fått 15.03.

Selv om vi bestilte samme bil til samme vilkår omtrent samtidig, får den ene noe helt annet enn den andre basert på utleveringsdato. Det minste de da kunne gjort er jo at de som fikk tidlig levering fikk samme oppgradering som de med sen levering.

Jeg ser forøvrig på dette som en særbehandling for det europeiske markedet pga. den spesielle leveringssituasjonen. I USA har de hatt fortløpende leveranser lenge, så det er ikke så relevant. Det relevante her er at to som bestiller samtidig må betale forskjellig pris basert på forhold man selv ikke har kontroll over(leveringstidspunkt).

Fornybarbil

Det er ikke noe forskjell på måten de gjør det på i Europa og US. Kundene der klager akkurat like mye på logistikken og ventetiden. Noen får bil neste dag og noen må vente lenge. Hvis de ikke kan bruke utleveringsdato som cut off, hva skal de bruke da? 2019? Da kommer kundene som ble fortalt at skattelettene ble halvert etter nyttår med sine krav. I tillegg ble de fortalt at FSD kom til å bli dyrere etter levering, ikke billigere.

Tesla kan potensielt miste flere hundre millioner i inntjening på å være for slepphendte med denne prisforandringen. Er det ikke solgt rundt 200 000 Model 3?

creal

Den mest naturlige cut-off er utleveringsdato + angrerettsperiode. Dette er naturlig å kjøre for hele Europa, siden angreretten følger av EU-lovgivning som gjelder for hele Europa. Alternativt hele 2019 - men da blir det vanskelig å argumentere hvorfor ikke USA-kunder får samme tilbud (og da blir det mere tap for Tesla).

Den opprinnelige cutoffen som ble kommunisert var 2019, og mange har altså blitt lovet autopilot i tråd med dette. Noen skriftlig, noen muntlig. Det er vanskelig for Tesla å rydde opp på noen annen måte nå, enn å gi AP til alle 2019-utleveringer i Europa. En god del er i den situasjonen at de valgte å oversitte angrerettsfristen i tillit til opplysningene Tesla ga om gratis autopilot. Når kunder på denne måten innretter seg etter løftet, er det verre for Tesla å hevde at de står rettslig fritt til å trekke løftene tilbake.

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:29
Det er ikke noe forskjell på måten de gjør det på i Europa og US. Kundene der klager akkurat like mye på logistikken og ventetiden. Noen får bil neste dag og noen må vente lenge. Hvis de ikke kan bruke utleveringsdato som cut off, hva skal de bruke da? 2019? Da kommer kundene som ble fortalt at skattelettene ble halvert etter nyttår med sine krav. I tillegg ble de fortalt at FSD kom til å bli dyrere etter levering, ikke billigere.

Tesla kan potensielt miste flere hundre millioner i inntjening på å være for slepphendte med denne prisforandringen. Er det ikke solgt rundt 200 000 Model 3?

Fornybarbil

Enig. Alle kunder som har fått løfter om det ene og det andre burde få disse innfridd.

18650

Sitat fra: emurof på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:36
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:05Alle gruppene vil jo ha dette gratis/kraftig rabattert. Det virker litt som om Elon sin personlighet har ført til at kundene føler seg personlig forrådt av bestevennen.

Jeg tror ingen tenker på Elon Musk i det hele tatt. De tenker på at de har kjøpt en meget dyr vare fra et selskap og opplever dårlig behandling fra selskapets side.

Korrekt. I næringslivet er det såre enkelt. Om du ikke klarer å levere på tid, pris, kvalitet og oppfølging blir man valgt bort. Dog har jeg sett nok andre eksempler på at selskaper som har attraktive produkter med overlegne spesifikasjoner, ofte kan bli i overkant arrogante på supportsiden. Det er ekstra tungt når man personlig er involvert med egne kontanter.

Damn you Tesla, for making such a compelling product!

Menhvafaen

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:42
Enig. Alle kunder som har fått løfter om det ene og det andre burde få disse innfridd.

Hva med de som ikke brukte angreretten fordi de stolte på at det Tesla skrev til flere andre stemte? Hadde jeg vært smart hadde jeg etterspurt en bekreftelse selv, men tenkte jo Tesla sin kundeservice var overbelastet nok fra før.
Jeg syns det var litt kjipt når jeg først fikk nyheten om at bilen min ble nedskrevet 25k i verdi allerede 2 uker etter at de startet med leveringene, men det som virkelig irriterer meg er at de først lovet kompensasjon og nå som angreretten min har gått ut trekker de det tilbake.

Fornybarbil

Da hadde jeg stått på mitt og plaget vettet av de til de gav seg. Jeg mener du har krav på det. Men som en hovedregel så vil jeg jo anbefale alle å 1) ikke stole på folk på internett, og 2) be om skriftlig bekreftelse på all kommunikasjon som har med penger/verdier o.l å gjøre ..

emurof

Sitat fra: Menhvafaen på torsdag 07. mars 2019, klokken 15:15
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:42

Hva med de som ikke brukte angreretten fordi de stolte på at det Tesla skrev til flere andre stemte? Hadde jeg vært smart hadde jeg etterspurt en bekreftelse selv, men tenkte jo Tesla sin kundeservice var overbelastet nok fra før.
Jeg syns det var litt kjipt når jeg først fikk nyheten om at bilen min ble nedskrevet 25k i verdi allerede 2 uker etter at de startet med leveringene, men det som virkelig irriterer meg er at de først lovet kompensasjon og nå som angreretten min har gått ut trekker de det tilbake.

Når hentet du din?

iCar

hpe

Jeg fikk det skriftlig at jeg hadde oppgradering til FSD inkludert. Men, etter å ha lest f.eks. artikkeln i DN og uttalelser til TOCN jeg tør ikke stole på at det kundeservice skrev er riktig, så i dag leverte jeg bilen på 14 dagers angrerett.

Bestilte ny bil så snart jeg kom ut døra hos Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA