Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For de av dere som har hentet ut bilen før 01.03

Startet av Meth0dical, lørdag 02. mars 2019, klokken 18:18

« forrige - neste »

mack_

Dette er så jalla at jeg ikke kan få sagt det. Hva med at Tesla sender ut en mail til alle som fikk bilen levert før 01.03. og sier hva som gjelder? Jeg kommer til å gå til søksmål hvis jeg ikke får FSD når jeg nå har ringt til Tesla to ganger og fått muntlig helt konkret svar på at jeg vil få det gratis.

Milo

Var innom Tesla Skøyen i dag for noe annet. De bekreftet at jeg som allerede har fått utlevert bil med EAP blir oppgradert til FSD gratis. Sikkert noe man gjør for Norske kunder siden mye informasjon ellers sier at man må betale.

emurof

For noe forbannet rot. Folk bør rett og slett benytte seg av 14 dagers angrefrist og vise Tesla at slik behandling aksepterer man ikke. Nå er det nok snart. Klarer de ikke å planlegge og gjennomføre noe som helst? Har de ingen slags strategi for hvordan endringer skal gjennomføres? Gjør de bare ting uten å tenke gjennom det fordi noen plutselig får en "fantastisk ide"?

En ting er at det er irriterende at bilen har mistet over 40.000 kroner i verdi over natten. I tillegg kommer det null kommunikasjon fra Tesla, eller forskjellige svar alt etter hvem man snakker med. Og man må sitte i eviglange telefonkøer. Og får man en bil med feil så blir ikke det fikset på sikkert over et halvt år. Og noen får feil utleveringsdato. Andre har andre problemer, og man får aldri noe svar på noe som helst.

Angrefrist. 14 dager. Bruk det.

olavxxx

Sitat fra: emurof på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:25
For noe forbannet rot. Folk bør rett og slett benytte seg av 14 dagers angrefrist og vise Tesla at slik behandling aksepterer man ikke. Nå er det nok snart. Klarer de ikke å planlegge og gjennomføre noe som helst? Har de ingen slags strategi for hvordan endringer skal gjennomføres? Gjør de bare ting uten å tenke gjennom det fordi noen plutselig får en "fantastisk ide"?

En ting er at det er irriterende at bilen har mistet over 40.000 kroner i verdi over natten. I tillegg kommer det null kommunikasjon fra Tesla, eller forskjellige svar alt etter hvem man snakker med. Og man må sitte i eviglange telefonkøer. Og får man en bil med feil så blir ikke det fikset på sikkert over et halvt år. Og noen får feil utleveringsdato. Andre har andre problemer, og man får aldri noe svar på noe som helst.

Angrefrist. 14 dager. Bruk det.
Den har ikke mistet 40.000 i verdi.
EAP var 40.000, er nå 25.000.
FSD var 25.0000, er nå 40.000.

Så har basispris på bil gått ned.
De som kjøpte bil med EAP og vil ha samme features må ha både EAP og FSD nå, siden mye er flyttet til FSD.

Så prisen blir da identisk.

Eksempel:
3P, hvit/hvit + EAP var ca 622.000.
3P, hvit/hvit + AP + FSD er ca 622.000.

Men man får nå litt flere fremtidige endringer, i praksis har dog prisen gått ned ca 25.000. Men de som gir avkall på autopilot kan konfigurere bilen uten det, men det kunne man før også.


najtrox

#50
Sendte mail til deliveryno og fikk følgende svar:
SitatTakk for at du forstår oss og pågang som vi opplever fortiden.

Jeg må beklage å si at vi ikke får tilbudt deg fri oppgraderting om du hentet bilen før 1. Mars. Denne nyheten kom like overraskende på oss som dere. Det vi derimot får lov til å gjøre, er å tilby deg halv pris på oppgraderting til FSD, som også er ganske fantastisk. Håper dette hjelper på ditt valg og kundeforhold hos oss!

Jeg skjønner ingenting - hva er det som gjelder? Hvem har faktisk fått skriftlig bekreftet EAP -> FSD oppgradering for oss som har hentet bil? Nå er jeg på 13. dag før angrefrist, men har allerede foliert bilen. Føler jeg nå sitter igjen med svarteper fordi jeg var tidlig ute.

Hadde jeg hentet bil i mars kunne jeg fått "basically" samme AP funksjoner som nå og spart 41 800,-
Eller jeg kunne fått FSD til samme pris som jeg idag har fått EAP for. Skjønner jo at ting kan endre seg, men det er jo snakk om en ukes leveringer før de gjør store endringer. Håpløst.

creal

Det er vanskelig å vite antall, men 1 - 3. mars var det en rekke personer både her og på facebook som kunne fortelle at de hadde fått epost/SMS om gratis oppgradering. Det er ingen av disse som så langt har fortalt at disse løftene er trukket tilbake heller. Mener at noen allerede har sine gratis oppgraderinger up-and-running i bilen også. Så det som gjelder virker å være forskjellsbehandling.

najtrox

Sitat fra: creal på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:59
Det er vanskelig å vite antall, men 1 - 3. mars var det en rekke personer både her og på facebook som kunne fortelle at de hadde fått epost/SMS om gratis oppgradering. Det er ingen av disse som så langt har fortalt at disse løftene er trukket tilbake heller. Mener at noen allerede har sine gratis oppgraderinger up-and-running i bilen også. Så det som gjelder virker å være forskjellsbehandling.
Det er jo isåfall helt hinsides hvis det er flaks/uflaks hvem som får dette.
Hadde noen av disse som fikk epost eller sms 1: Mottatt bilen, og 2: EAP fra før?

creal

Ja, det gjelder mange som har mottatt bilen. Det er disse jeg sikter til - for alle andre som ikke har fått levert er jo situasjonen avklart, og man blir fullt ut kompensert. En god del av de som har fått beskjed om at de ikke får gratis, har sagt at de benytter angreretten. Jeg tror egentlig ikke det skal så mange tilfeller av angrerett til, før Tesla snur helt om. Nokså aktuelt for min egen del å benytte angreretten om dette ikke kommer på plass.

najtrox

Jeg ser jo nå at flere på Facebook har fått skriftlig bekreftet EAP -> FSD oppgradering kostnadsfritt, mens jeg har fått beskjed om halv pris på FSD på epost. Skulle tro det var vanlig praksis å behandle alle likt? Får ringe og høre hva det er som skjer.

Magnus Hansen

Man kan alltid ha uflaks å kjøpe bil rett før en prisnedgang, men det spesielle er jo at dette skjer rett etter ar bilen er sluppet i Europa. Og at det går ut over de aller første og da de som har vært de ivrigste og stått lengst i kø. I USA blir det litt annerledes. Så det som gjelder for biler under bestilling, bør absolutt gjelde alle biler levert i Europa i alle fall

Dani3l

Særlig spesielt er det at de behandler de som har fått bil og ikke fått bil forskjellig, all den tid kundene har null påvirkningskraft på utleveringsdato. Frustrerende at det ikke går an å komme i kontakt med noen hos Tesla som kan gi et definitivt svar. Har organisasjonen i Norge egentlig en ledelse? For det virker jo ikke slik.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

Magnus Hansen

Sitat fra: Dani3l på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:28
Særlig spesielt er det at de behandler de som har fått bil og ikke fått bil forskjellig, all den tid kundene har null påvirkningskraft på utleveringsdato. Frustrerende at det ikke går an å komme i kontakt med noen hos Tesla som kan gi et definitivt svar. Har organisasjonen i Norge egentlig en ledelse? For det virker jo ikke slik.

Tesla Norge påvirker nok dette i liten grad. Sånn er det å være del av et stort amerikansk firma. Så har de sikkert fått varierende signaler fra sentralt hold som de har videreformidlet til kundene

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:25
Og at det går ut over de aller første og da de som har vært de ivrigste og stått lengst i kø.
Det ser jo ikke ut til at det nødvendigvis rammer de som reserverte tidlig, da mange som har reservert sent, også har fått bilen.
Jeg feks. var blant de første både med reservasjon og bestilling som ikke er endret etter 5/12, men har leveringsdato 14/3.
Enig i at Tesla burde behandle alle TM3-eiere i Europa likt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

najtrox

Tror "alle" er inneforstått med at man kan ha uflaks når man kjøper bil.
Problemet her er jo først og fremst til de som "fikk" levering før 01.03 - utenfor deres kontroll(i stor grad).
Det som kanskje er enda verre er at de tydeligvis har lovet noen kunder gratis oppgradering, mens andre får tilbud om "oppgradering" til halv pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA