Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

JorEl

Jeg har ikke betalt for FSD, heldigvis slik det ser ut nå.
Det jeg ikke liker er at $2000 blir til 25knok. Det burde være 17k for FSD. Eller tar jeg feil?
Jeg hadde betalt 17k, men rett skal være rett.

Early adopters bør få de beste vilkårene synes jeg. Jeg ikke liker er at de som har vært med å betale for EAP og FSD, får en dårligere deal enn nye kunder.


PS; Glemte å ta med at jeg er missunnelig på de som har gratis lading ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Sitat fra: JorEl på onsdag 06. mars 2019, klokken 18:23
Det jeg ikke liker er at $2000 blir til 25knok. Det burde være 17k for FSD. Eller tar jeg feil?

$2000 blir hverken til 17k eller 25k, det blir et sted midt i mellom. Fordi de $2000 ikke er inkl.mva og de 25k er "overpris" i form av et valutapåslag/fortjeneste på ett eller annet vis.

Ellers litt uenig med GeirHM.
Hadde jeg kjøpt FSD på første hardware når Tesla lovet (fantaserte) om hva det kunne få til, så forventer jeg at de enten får det til eller kompenserer meg for tapet. Enten i form av en tilbakebetaling eller at de faktisk klarer å ettermontere nødvendig hardware. Om ikke har de solgt (og jeg betalt) for en vare/tjeneste de ikke har levert. Så enkelt. At de nå går tilbake på at de ikke kan ettermontere dette gratis får bli deres problem, ris til egen bak for å ha solgt noe de ikke kan leve opp til. Alle pre-HW3 biler som har kjøpt FSD kan sånn sett Tesla risikere å få i fanget som gruppesøksmål om de er uheldige.

Så å kalle dette en ripe, vel det skal jeg gjøre dersom Tesla ikke gjør det rette her. Men det viser vel med all tydlighet at å betale for FSD både historisk og fremover ikke er det smarteste en gjør. Ikke før siste hardware revisjon er på plass og at det er godkjent fra myndighetene. Samme hvor mye Tesla pusher sine brukere, for de gjør det jo opplagt for å ha en flåte AI'en kan lære av (alle kunder = betatestere) og sånn sett en fordel for alle Tesla eiere i fremtiden (og noen må ta kostnaden ved å gå forran). Men det får de opplyse om og kompensere de som ønsker å bidra på veien.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

JorEl

Ok FSD $2000 = 25kr  Jeg tok feil. Takk for oppklaringen. Mva må med.
Ellers enig med Vhagar som utrykte seg bedre enn meg. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sjekket Teslakontoen og FSD koster nå 16700Nkr.
Godt jobbet Tesla :+1:
Tesla Rules Again ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

Fantastisk! Nå har de altså redusert prisen for "Fullverdige selvkjørende egenskaper" enda en gang. Forrige gang jeg sjekket kostet dette 25 100. Nå er vi nede i 16 700. Takk JorEL! Det er jo smått utrolig det du får for disse pengene. Dette er ordrett avskrift av hva de lover:
SitatFullverdige selvkjørende egenskaper. Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Tesla-en din vil deretter finne den optimale ruten for deg. Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.

Dette må bety at vi enten får Full-Self-Drive med dagens hardware (etter noen programvalideringer) eller at Tesla faktisk ser for seg at de kan gi oss alle HW3 uten ekstra omkostninger (for oss). Det siste er helt utrolig!! Det må bety at de fortsatt tror de kan levere til alle som historisk har betalt ekstra for å få FSD. Da, Vhagar, blir det lite igjen av den ripen dere mener Tesla har fått i lakken sin.

Jeg tror jeg får ringe finansministeren og be henne øke investeringsbudsjettet likevel. For FSD skal jeg ha. OM jeg får det til sekstentusensyvhundre kroner. Men gjør jeg det da? Virkelig?

Jeg håper dette tilbudet står ved lag til det begynner å komme funksjoner som går ut over det EAP gir meg i dag. Blir spennende dette.

JorEl

Takk for takken ;) Jeg skrev faktisk til Tesla i går og klagde på at $2k ikke ble 17000Nkr. Men etter postene deres ble jeg litt flau, helt til jeg sjekket Tesla kontoen i morges. :D
Nå tror jeg ikke min melding veier så mye, men kanskje en av mange?
Nå er jeg jo bare nødt til å bestille :P Håper mange andre også gjør det, slik at Tesla kan beholde ledelsen :+1:

Har vurdert tilbudet og synes 16700kr sikkert er verdt pengene KUN mtp videresalg.
+ at man får en mer avansert bil
+ at bilen for all fremtid vil bli mer avansert

Tusen takk Tesla :+1:


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Finansministeren godtok investeringen 8) 8)
Kjøpt og betalt.
Top of the food chain :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

cra

Sitat fra: GeirHM på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:50Det er jo smått utrolig det du får for disse pengene. Dette er ordrett avskrift av hva de lover:
SitatFullverdige selvkjørende egenskaper. Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Tesla-en din vil deretter finne den optimale ruten for deg. Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.

Rent praktisk betyr vel dette at du får absolutt ingenting for pengene (pr i dag)?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

GeirHM

Nei, cra, det er absolutt ingen funksjoner under FSD i dag. Men i løpet av året er det lovet flere. En av disse er filskifte under ramp-on/ramp-off uten førerinvolvering! Dette får du ikke med EAP. Dessuten er dette med skiltgjenkjenning og automatisk stopp ved rødt lys osv.

Men akkurat nå selger de fortsatt en framtidsdrøm. Spørsmålet er om dagens tilbud står ved lag inntil den første av disse funksjonene blir tilgjengelig. Og her er det viktig å understreke at tilgjengelighet handler om Norge. Ikke i USA.

JorEl

Skal bli greit med skiltgjenkjenning og så har vi et lyskryss i nærheten ;)
Håper Musk og Tesla overfører ressurser til software avdelingen sin nå.
...du ska få ein dag i mårå..la la la la la la
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Råde

Sitat fra: GeirHM på torsdag 07. mars 2019, klokken 12:32
Nei, cra, det er absolutt ingen funksjoner under FSD i dag. Men i løpet av året er det lovet flere. En av disse er filskifte under ramp-on/ramp-off uten førerinvolvering! Dette får du ikke med EAP. Dessuten er dette med skiltgjenkjenning og automatisk stopp ved rødt lys osv.

Men akkurat nå selger de fortsatt en framtidsdrøm. Spørsmålet er om dagens tilbud står ved lag inntil den første av disse funksjonene blir tilgjengelig. Og her er det viktig å understreke at tilgjengelighet handler om Norge. Ikke i USA.
Hvilket Teslaår det kommer i er vel spørsmålet. Men jeg ser det slik:

1. Ble veldig glad for NoA i min EAP. Trodde ikke jeg ville få den.

2. 16k er en grei pris for det de lover. Kommer til å slå til. Ikke usannsynlig så kommer denne til å inkludere mer enn de tør love nå, slik at oppsiden ved FSD i dag er større enn når de først får til ting og får mer selvsikkerhet og tiltro i markedet.

Mulig man trenger HW10 for full autonomi. Men FSD sikrer at man får best mulig funksjon med den HW man har.
e-Golf | X75D

GeirHM

Jeg vurderer å slå til på dette tilbudet mens dette forsatt er salg av drømmer og håp om framtiden, rett og slett fordi jeg får den mest komplette softwarepakka de tilbyr - og fordi jeg har opplevd autopilot-systemet siden det ble lastet ned i bilene våre første gang høsten 2015 som den største bilrevolusjonen i vår tid. (Den elektriske drivlinja er først og fremst en milepæl for å gjøre transport mer miljøvennlig).

Molteni

Jeg kan ikke finne noen plass at FSD omfatter skiltgjenkjenning. Hvor finner jeg det?
I beskrivelsen av FSD når man bestiller ny Tesla, står det at FSD kun gjenkjenner stoppskilt og trafikklys.
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

GeirHM

Mulig jeg har blingsa. Men det ligger liksom i ideen om stoppskilt og trafiklys en implisitt evne til å gjenkjenne skilt også, eller hva? Det er jo noe vi som har kjørt AP1-biler var blitt vant til å ta som en selvfølge. Og som ble fratatt oss med EAP 2.5.

gaustabl

Hvis jeg logger inn på min konto på tesla.com, hvor finner jeg alternativ konfigurasjon? Kommer ikke opp noe når jeg klikker på bilen. Annet enn legg inn kreditkor, og at jeg har superlading hele bilens levetid. Den har forøvrig advanced autopilot, og «evnen til å kjøre helt selv» fra kjøpstidspungt. Kan det være derfor ?
Mvh Lars

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA