Ser at det er mange som håper på/regner med ny HW når de nå får FSD.
Jeg kan ikke finne noe info om at nye FSD trenger HW3, og jeg tror heller ikke det er tilfellet.
Følgende forbehold er nå skrevet om FSD:
De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom. Fremtidig bruk av disse egenskapene uten tilsyn avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.
Dette er mye mindre ambisiøst en tidligere beskrivelse av FSD. Tidligere var det visjoner som lett kunne tolkes som autonomi. De tar nå mye tydeligere forbehold.
Jeg antar at alle funksjonene som er listet i nye FSD lar seg gjennomføre med dagens HW.
Altså bare et par nye funksjoner til sammenliknet med EAP;
Naviger på Autopilot;
automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
Autoparkering:
både parallelle og perpendikulære steder.
Summon:
den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant.
Kommer senere i år:
Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
Automatisk kjøring i bygater.
Det er vel bare de to siste funksjonene som er forskjellige fra EAP.
Satt litt på spissen er EAP i praksis døpt om til FSD, med lovnad om to nye funksjoner, ikke selvkjøring som i tidligere FSD.
Jeg tror denne omleggingen er gjort fordi Tesla ser at selvkjøring tar mye lenger tid, og for at de skal slippe å oppgradere en mange biler med HW3.
Oppgradering var kun lovet dersom det var nødvendig for å oppnå FSD.
Så med denne omdefineringen, får kundene FSD uten at Tesla må oppgradere HW. Billig for Tesla.
Jeg henter meg litt popcorn :-)