Utstyrskombinasjoner

Startet av alfaalfa, fredag 01. mars 2019, klokken 10:57

« forrige - neste »

alfaalfa

Hei, dere som har peiling:

- Er 4-soners klimaanlegg noe mer enn at det blir fire soner? Eller er det mer funksjonalitet som automatisk omluft etc (som da ikke er i det vanlige klimaanlegget)
- Må man ha S-line eller noe annet for å kunne velge individualkomfortseter? Man må vel velge skinn(seter), det er greit.
- Må man ha andre pakker/ting for å kunne bestille sort optikkpakke?
- Må man ha en spesiell versjon for å kunne kombinere manuelle solgardiner bak med mørke ruter bak?

AJ82

Sitat fra: alfaalfa på fredag 01. mars 2019, klokken 10:57
Hei, dere som har peiling:

- Er 4-soners klimaanlegg noe mer enn at det blir fire soner? Eller er det mer funksjonalitet som automatisk omluft etc (som da ikke er i det vanlige klimaanlegget)
- Må man ha S-line eller noe annet for å kunne velge individualkomfortseter? Man må vel velge skinn(seter), det er greit.
- Må man ha andre pakker/ting for å kunne bestille sort optikkpakke?
- Må man ha en spesiell versjon for å kunne kombinere manuelle solgardiner bak med mørke ruter bak?

Mener at det er automatisk omluft på 4-soners klima i tillegg til noen ekstra dyser. Er vel ikke noe mer enn dette.
Må ikke ha S-Line for å velge komfortseter.
Må ikke ha andre pakker for å velge sort optikk, men må vel ha Advanced Plus eller Exclusive.
Tror manuelle solgardiner kan bestilles på alle modeller.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

OlaM

Hvis man vil ta mastergrad i kombinatorikk så tror jeg Audis utstyrslister er et godt tema.
'21 3LR

alfaalfa

Så det er ikke automatisk omluft på standardmodellen til 650.000? Dette hadde min forrige Golf...

Noen som vet sikkert om manuelle solgardiner kan bestilles sammen med mørke ruter?

Noen som vet sikkert om Advanced Plus kreves for sort optikk?

opheim

Sitat fra: alfaalfa på fredag 01. mars 2019, klokken 12:45Noen som vet sikkert om Advanced Plus kreves for sort optikk?

Ifølge prislisten er det "Kun for Advanced". Upresist, siden det også kan velges på Exclusive, men formodentlig betyr det at du ikke får velge det på en grunnmodell.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Orbit

Det hjelper også med litt grunnskoletysk, og lese i den tyske prislisten. Der også evt bindinger/blokkeringer mellom forskjellig utstyr beskrevet bedre enn i den norske listen.
https://www.audi.de/dam/nemo/models/misc/pdf/my-2019/preislisten/preisliste_e-tron.pdf

4-sonersanlegg er beskrevet som å ha ganske mye ekstra i forhold til 2-soners (fri oversettelse til norsk):

• Uavhengig justering av luftstrøm og -temperatur til høyre/venstre baksete
  • Ekstra dyser i B-stolpe
  • Touch-betjeningspanel for baksetepassasjer
  • Soneklimatiering med deteksjon av passasjerer
  • Automatisk resirkuleringsmodus med luftkvalitets- og sollyssensor
  • Støv- og partikkelfilter
  • Restvarmeutnyttelse
  • Personalisering

1+2+3 er jo ganske opplagt. 4 er jo interessant, vil bilen automatisk gå i en slags "driver only" dersom det ikke sitter noen i de andre setene? Det er jo allerede personsensor (for setebeltevarsling, -strammere og airbags) i setene. 5 er resirkuleringsautomatikken du etterspør. 6 er forbedret luftfilter i forhold til 2-soners (tipper kullfilter). 7 er litt kryptisk. 8 er vel at klimainnstilling følger bruker/nøkkel.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Dyser i B-stolpen er vel både vanlig og nødvendig også for 2-sone mtp jevn temp og dugg på sideruter bak?

Bestiller jeg komfortnøkkel forventer jeg også at temperatur følger brukeren slik som andre funksjoner. Virker merkelig å pakke inn viktig standardfunksjonalitet med doble soner bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pedd84

Sitat fra: alfaalfa på fredag 01. mars 2019, klokken 12:45
Så det er ikke automatisk omluft på standardmodellen til 650.000? Dette hadde min forrige Golf...

Noen som vet sikkert om manuelle solgardiner kan bestilles sammen med mørke ruter?

Noen som vet sikkert om Advanced Plus kreves for sort optikk?

Solgardiner kam bestilles sammen mørke ruter bak.

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 13:06
Dyser i B-stolpen er vel både vanlig og nødvendig også for 2-sone mtp jevn temp og dugg på sideruter bak?
Enig, men e-tron har ikke dette i 2-soneanlegget! Under er skjermbilde fra tysk konfigurator, men hhv 2 og 4-soners klima. (Men jakkehenger får du tydeligvis uansett).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alfaalfa

Da høres det ut som 4-soners klimaanlegg er ganske mye mer enn 2->4 soner, og dermed noe som er verdt å ha.

Jeg, jeg vet at solgardiner kan kombineres med mørke ruter (for jeg har bestilt det selv), men min selger mente denne kombinasjonen ikke gikk på grunnmodellen..

Øyvind.h

Hmmm. Synes det er en del slike "du må lesse på alt, ellers dropper vi noe som burde vært standard..."
Jeg forstår strategien og oppsalgsteknikkene, men det er litt frustrerende å møte slike mangler over alt.
Manglende setevarme foran var bare starten. Sidespeilene leveres vel også uten avblending om man ikke oppgraderer. Og førerseter med manuelle spaker.
Eneste positive pt er at standardanlegget ser ut til å være oppgradert. Og standardlysene virker gode og er identiske med matrix, uten matrix-funksjonene aktivert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 13:27
Hmmm. Synes det er en del slike "du må lesse på alt, ellers dropper vi noe som burde vært standard..."
Jeg forstår strategien og oppsalgsteknikkene, men det er litt frustrerende å møte slike mangler over alt.
Manglende setevarme foran var bare starten. Sidespeilene leveres vel også uten avblending om man ikke oppgraderer. Og førerseter med manuelle spaker.
Eneste positive pt er at standardanlegget ser ut til å være oppgradert. Og standardlysene virker gode og er identiske med matrix, uten matrix-funksjonene aktivert.

Vil si at det også er positivt med standard luftfjæring, el. bakluke og gromt infotainment.
Ellers er oppbygging av ustyrsnivå slik som det stort sett alltid har vært på premium merker f.eks. BMW og Mercedes. Tror mange gamle kunder herfra ikke er overrasket, heller ikke prismessig. Merkelig at folk plutselig trodde at Audi skulle bli et billigmerke. Kunne jo evt økt innstegsprisen endel slik Tesla f.eks. har gjort og inkl endel mer utstyr, men det hadde også gjort at færre kunne kjøpt bilen og folk hadde sikkert klaget like mye.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Luft er også positivt, den glemte jeg! Med el bakluke dukker det dog opp spørsmål igjen da jeg så en påstand om at denne bare kunne fjernstyres om man valgte den avanserte versjonen med fotsensor. Dvs fjernstyring i form av åpning fra nøkkel eller førerposisjon. Leste også at den kanskje ikke lar seg stenge fjernstyrt, i hvert fall ikke uten komfortnøkkel. Så man må ut av bilen og trykke på luken. Eller favoritten min - når jeg tar ut store ting fra bagasjen og bærer dem inn hjemme kan jeg bare gå fra bilen og trykke på nøkkelen når jeg kommer inn. Alle dører lukkes automatisk, også bakdørene som ungene bare løp fra. Men om bakluke ikke kan fjernstyres eller om noe kreves for fjernstyring vet jeg ikke.

Infotainment er jeg ikke veldig imponert over må jeg si, men det skyldes at jeg er bortskjemt på det punktet i dag. Hvordan de skulle skalert ned skjermer og løsninger der uten å gi skikkelig billig-preg ser jeg ikke. Men mulig det er noe man kunne påregnet fra Audi.

At folk plutselig skulle tro dette er et billigmerke forstår jeg ikke helt hva du mener med. Det er stikk motsatt. Dette er en dyr fin bil og da forventer i hvert fall jeg veldig god standardpakke. Husk at du ser bil helt ribbet for avgifter. Dette er egentlig en dyr bil! Det burde ikke være mulig å få ut en slik bil med manuelle seter, manglende speilblending og manglende setevarme eksempelvis. En har visse forventninger til en premium-bil mener jeg. I motsatt fall kunne jo Audi bare tatt ut navi og digitale instrumenter fra standardpakken også og skrapet enda mer ned.

Men ja – jeg er nok farget av at jeg kommet fra et merke med få valgmuligheter uten at jeg mener det er riktig heller (selv om det er enklere for meg som kunde).
VW ID4 GTX 2023

snowman

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA