Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå er det mange endringer med nye konfigurasjoner, rekkevidde, utstyr og priser

Startet av Seigmann, fredag 01. mars 2019, klokken 00:05

« forrige - neste »

oyvind86

Jeg har selv en S P100D 2018 modell og ble jo noe overasket idag tidlig da denne bilen var justert ned såpass mye. Spekker jeg "min bil" nå kommer jeg til 1.029.620,-.

Jeg tenker slik på det: Igår var min bil verdt 940.000,- idag er den verdt 890.000,-(Min påstand). Altså ikke verdens undergang, men hadde ikke sett den fra Tesla.  ;)

Vaduz

Er egentlig så mye endret? Du kan ha avansert cruise til 25k «fsd» til 41k, så de delte bare AP i 2 men det er blitt noe dyrere å kjøpe full pakke i etterkant. Jeg kjøpte min des. '18 MS75D ny for 680k med vinterhjul og AP oppgradert. Mener å huske at 100D tilsvarende «u-spekket» kostet ca 150k mer, så da er det P/L som er blitt billigere? Er uansett svært fornøyd med mitt kjøp og finansiering og gleder meg til evt oppgradering av AP som blir forespeilet på nettsidene i år.

Lite apropos, gleder meg også til å se M3 på veiene og SC fremover, hyggelig med litt variasjon i bilparken!

Saberhagen

Spørsmålet er hva som skjer med oss som har kjøpt EAP tidligere. Vil vi få FSD? Jeg har f. eks en  juli 2017 AP2 S75D med EAP, men uten FSD. Hva vil denne endringen ha å si for min del? Har jo blitt lovet at jeg skal ha summon+ og Navigate on AP, etc.

JorEl

Sitat fra: Saberhagen på fredag 01. mars 2019, klokken 14:41
Spørsmålet er hva som skjer med oss som har kjøpt EAP tidligere. Vil vi få FSD? Jeg har f. eks en  juli 2017 AP2 S75D med EAP, men uten FSD. Hva vil denne endringen ha å si for min del? Har jo blitt lovet at jeg skal ha summon+ og Navigate on AP, etc.
Og hvor nærme er man Full-Selfdriving når man har Navigate on AP?

Det jeg alltid har likt med Tesla er at de prøver å ta vare på nåværende og kommende kunder. Men jeg kjøpte EAP i November-18 først og fremt for å få Adaptive C. Lurer også på hva jeg har nå eller kommer til å få :o Min S75D uten Premium, har vell ikke falt i pris pga at prisene stiger, men de nye har jammen meg blitt gode biler :+1: ( ???)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Joachim@sancon.no

Sitter og ser litt på minste Model S nå. Og etter ha jeg kan se har den en rekkevidde på 520 km nedc. Den gamle S75d hadde 490 og den ennå litt eldre 85D hadde 528.

Umiddelbar reaksjon er at kanskje ikke minste SR er så veldig godt kjøp, men at LR til kun 37 lapper mer er bedre. Nye LR er vel samme som gamle 100d?

Finnes det noen artikler noen plass som bekrefter at SR er et software begrenset 100 batteri? Og ikke bare en større 75 batteri som er 350v og lader saktere?


Contango

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 01. mars 2019, klokken 15:07
Sitter og ser litt på minste Model S nå. Og etter ha jeg kan se har den en rekkevidde på 520 km nedc. Den gamle S75d hadde 490 og den ennå litt eldre 85D hadde 528.

Umiddelbar reaksjon er at kanskje ikke minste SR er så veldig godt kjøp, men at LR til kun 37 lapper mer er bedre. Nye LR er vel samme som gamle 100d?

Finnes det noen artikler noen plass som bekrefter at SR er et software begrenset 100 batteri? Og ikke bare en større 75 batteri som er 350v og lader saktere?
Jeg skjønner ikke hva det minste batteriet er. Om det er et nytt 85kwh batteri eller om det er software begrenset 100kw. Iht Electrek - det første.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Teslams

Flaks må man ha av og til. Solgte min S P100DL for 5 dager siden... 2018 modell med ca.37k på telleren. Solgt for 890k med 2 dekksett. Kjøpt som inventory i mai 2018 med 4k på telleren, for 930'.. Blir å bestille helt ny til 960 nå med alt utstyr  :)

oyvind86

Sitat fra: Teslams på fredag 01. mars 2019, klokken 15:53
Flaks må man ha av og til. Solgte min S P100DL for 5 dager siden... 2018 modell med ca.37k på telleren. Solgt for 890k med 2 dekksett. Kjøpt som inventory i mai 2018 med 4k på telleren, for 930'.. Blir å bestille helt ny til 960 nå med alt utstyr  :)

Gratulerer! 40 000,- i verditap + vinterhjul er ikke ille etter 33 000 kjørte km. Og totalt 37k totalt. Du går for en ny inventory? Bikker jo fort fortsatt godt over 1 mill. Om man bestiller splitter ny fra tesla med alt utstyr.

Teslams

Øyvind 86: Takk takk! Ikke ille verditap nei. Har kjørt inn ca.85' i km godtgjørelse på den så totaltsett har jeg faktisk tjent penger på den om man legger godviljen til :)

Når jeg konfigurerer bilen med den oppdaterte prisen nå, lander den på 966' uten vinterhjul. Den bikker millionen om man legger til 21", men det kjøper man jo heller for 20' på finn. Så det blir nok en bestilling på ny P ja.

JorEl

Sitat fra: Contango på fredag 01. mars 2019, klokken 15:44
Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 01. mars 2019, klokken 15:07
Sitter og ser litt på minste Model S nå. Og etter ha jeg kan se har den en rekkevidde på 520 km nedc. Den gamle S75d hadde 490 og den ennå litt eldre 85D hadde 528.

Umiddelbar reaksjon er at kanskje ikke minste SR er så veldig godt kjøp, men at LR til kun 37 lapper mer er bedre. Nye LR er vel samme som gamle 100d?

Finnes det noen artikler noen plass som bekrefter at SR er et software begrenset 100 batteri? Og ikke bare en større 75 batteri som er 350v og lader saktere?
Jeg skjønner ikke hva det minste batteriet er. Om det er et nytt 85kwh batteri eller om det er software begrenset 100kw. Iht Electrek - det første.
Nå prøver jeg å huske...var ikke ett 100kw minus ett par moduler ett ca 85kw? Det var vel slik de laget MR til TM3? LR minus ett par moduler?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaK

Sitat fra: Teslams på fredag 01. mars 2019, klokken 16:51
Øyvind 86: Takk takk! Ikke ille verditap nei. Har kjørt inn ca.85' i km godtgjørelse på den så totaltsett har jeg faktisk tjent penger på den om man legger godviljen til :)

Når jeg konfigurerer bilen med den oppdaterte prisen nå, lander den på 966' uten vinterhjul. Den bikker millionen om man legger til 21", men det kjøper man jo heller for 20' på finn. Så det blir nok en bestilling på ny P ja.

Frister veldig med en Performance Ludicrous. Lur strategi å kutte prisen.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

OleJA

Sitat fra: Contango på fredag 01. mars 2019, klokken 15:44
Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 01. mars 2019, klokken 15:07
Sitter og ser litt på minste Model S nå. Og etter ha jeg kan se har den en rekkevidde på 520 km nedc. Den gamle S75d hadde 490 og den ennå litt eldre 85D hadde 528.

Umiddelbar reaksjon er at kanskje ikke minste SR er så veldig godt kjøp, men at LR til kun 37 lapper mer er bedre. Nye LR er vel samme som gamle 100d?

Finnes det noen artikler noen plass som bekrefter at SR er et software begrenset 100 batteri? Og ikke bare en større 75 batteri som er 350v og lader saktere?
Jeg skjønner ikke hva det minste batteriet er. Om det er et nytt 85kwh batteri eller om det er software begrenset 100kw. Iht Electrek - det første.
Tipper at det 'lille' batteriet er basert på 100kwt batteriet, men med 14 istedenfor 16 moduler. Dvs samme forholdet som det tidligere var mellom 90/75 variantene.
Dette gir mening utfra at de da kun trenger å produsere en variant av batterimoduler.

daktari

Litt rart de kan  lansere nye modeller med NEDC rating? Trodde de skulle (og måtte) komme med WLTP.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Joachim@sancon.no

Sitat fra: OleJA på fredag 01. mars 2019, klokken 18:27
Sitat fra: Contango på fredag 01. mars 2019, klokken 15:44
Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 01. mars 2019, klokken 15:07
Sitter og ser litt på minste Model S nå. Og etter ha jeg kan se har den en rekkevidde på 520 km nedc. Den gamle S75d hadde 490 og den ennå litt eldre 85D hadde 528.

Umiddelbar reaksjon er at kanskje ikke minste SR er så veldig godt kjøp, men at LR til kun 37 lapper mer er bedre. Nye LR er vel samme som gamle 100d?

Finnes det noen artikler noen plass som bekrefter at SR er et software begrenset 100 batteri? Og ikke bare en større 75 batteri som er 350v og lader saktere?
Jeg skjønner ikke hva det minste batteriet er. Om det er et nytt 85kwh batteri eller om det er software begrenset 100kw. Iht Electrek - det første.
Tipper at det 'lille' batteriet er basert på 100kwt batteriet, men med 14 istedenfor 16 moduler. Dvs samme forholdet som det tidligere var mellom 90/75 variantene.
Dette gir mening utfra at de da kun trenger å produsere en variant av batterimoduler.

Betyr dette da at man får lavere ladehastighet på det nye SR vs LR batteriet?

Selv merket jeg god forskjell på en 85d og 75d ved kjøring på autobahn. 75d virket betydelig slappere fra 140 og opp.


Seigmann

Biter meg merke i en detalj. Tok en skjermdump av prisene på Model S 14 januar.
P100D kostet da 1.115.000,-
100D kostet 823.000,-
75D kostet 660.500,-

Rekkevidde på long range og ludicrous performance er identisk med slik det var før. (Altså samme batteri)
Rekkevidde på standard range er fattige 3mil mer enn gamle 75D etter NEDC-standarden. Prisene på long range og ludicrous performance har gått veldig mye ned. Samtidig koster det nå 734.000,- for innstegsmodellen, altså opp 73 500,- for kun 3mil mer enn gamle 75D...

Det er dyre 3 mil.

I mine øyne er det god deal å kjøpe long range eller performance, ikke særlig god pris på standard range.

Saken endres litt hvis det kan bekreftes at det er et 100-batteri som er software begrenset. Da kan man jo lade opp til 100% hver eneste dag uten å blunke. Det er jo verdt litt. Og med mulighet for å oppgradere rekkevidde i framtiden. Pr nå er jeg usikker på om det er slik de har gjort det eller om de har tatt ut et par moduler og at det derfor ikke bør lades til 100% daglig..

Noen tanker i natten..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA